3219
Sök

Golf 1.9 SD går inte varva mer än 3000 varv

24 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Nån som kan hjälpa mej att hitta felet på min golf,
Det e så att bilen har gått i (nöd läge) går inte mer än 80km/h och den vill inte varva mer än 3000.
Har kollat så att kamrem inte hoppat över men nej allt stämmer å den får bränsle i spridarna,Har kollat alla säkringar å relär tom byt visa men ingen skilnad.
Bilen e en golf 1.9 sug diesel från 94 med mekanisk pump.
Tacksam för svar..
MWH

Avstängd
10 388 Inlägg
11 januari 2013
YoYo_85 skrev:
Nån som kan hjälpa mej att hitta felet på min golf,
Det e så att bilen har gått i (nöd läge) går inte mer än 80km/h och den vill inte varva mer än 3000.
Har kollat så att kamrem inte hoppat över men nej allt stämmer å den får bränsle i spridarna,Har kollat alla säkringar å relär tom byt visa men ingen skilnad.
Bilen e en golf 1.9 sug diesel från 94 med mekanisk pump.
Tacksam för svar..
MWH

OM den verkligen har gått in i "limp mode", så får du helt enkelt läsa ut varför. Limpmode yttrar ju sig på väldigt olika vis

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

24 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
Läsa ut?Du menar koppla den å felsöka?
Lättare sagt än gjort då nästan allt styrs mekanisk på den å hittar ingenstans att koppla den

583 Inlägg
12 januari 2013
Håller med it_mutt

Ifall bilen är i "Limp-home-mode" så styrs det elektroniskt och det finns då en felkod sparad.
Limp-home-mode styrs elektroniskt via någon styrdator.

Ifall bilen är i Limp-home-mode så borde någon fellampa lysa rött.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 januari 2013
ajonasson skrev:

Golven jag hade (en -94 den med fast visserligen en bensinare) hade ingen varningslampa till motorstyrningen. Finns ingen sån på dom. VW var väl för dåliga på att göra motorstyrningar så ägarna hade väl blivit för nervösa när motorstyrningslampan hade lyst o blinkat i tid o otid annars...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Avstängd
10 388 Inlägg
12 januari 2013
YoYo_85 skrev:
Lättare sagt än gjort då nästan allt styrs mekanisk på den å hittar ingenstans att koppla den

Skulle allt (och jag är medveten om att du sa "nästan allt") styras mekaniskt, så har du inte heller något "limp mode".

665 Inlägg
12 januari 2013
http://forumbilder.se/images/7f22013112800e9d7.jpg

Kom förbi växjö nån dag så kan vi försöka felsöka med min Vag, annars tar jag autocom av lillebror så felsöker vi nån gång om 2-3v.
Jag har en Vag com men vet inte om den kan felsöka så pass gammal bil, köpte den när jag hade min R32.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

24 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
ajonasson skrev:
Håller med it_mutt

Ifall bilen är i "Limp-home-mode" så styrs det elektroniskt och det finns då en felkod sparad.
Limp-home-mode styrs elektroniskt via någon styrdator.

Mvh
Anders

Finns ingen varningslampa till motorstyrningen på min...

24 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
YoYo_85 skrev:

Skulle allt (och jag är medveten om att du sa "nästan allt") styras mekaniskt, så har du inte heller något "limp mode".

Kanske inte men det iaf samma symtom som på en tdi som polare hade på sin å på hans var det n75 som spökade...

24 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
sexy_d skrev:
http://forumbilder.se/images/7f22013112800e9d7.jpg

Kom förbi växjö nån dag så kan vi försöka felsöka med min Vag, annars tar jag autocom av lillebror så felsöker vi nån gång om 2-3v.
Jag har en Vag com men vet inte om den kan felsöka så pass gammal bil, köpte den när jag hade min R32.

Hittar ingen stans man kan koppla din Vag.men ska kolla lite närmare ikväll så hör jag av mej...

Avstängd
10 388 Inlägg
12 januari 2013
YoYo_85 skrev:
it_mutt skrev:
YoYo_85 skrev:

Kanske inte men det iaf samma symtom som på en tdi som polare hade på sin å på hans var det n75 som spökade...

Ja, det stämmer säkerligen (både att den spökade o att det var N75:an). N75:an är väl sällan (i förhållande till hur ofta det blir felkod som är relaterat till den iaf) sönder i sig, men kablar osv ger ju upp "hela tiden".

NÅGON form av felkodsutläsning bör gå att göra, om det är via obd2 låter jag dock vara osagt

41 Inlägg
26 januari 2013
finns inget "limphomemode" på den då de är helt och hållet mekanisk pump. lossa kamdrevet vid svänghjulet och se om "Stiftet" som håller drevet i rätt position är helt. standar fel på dom. annars är det pumpen som krånglar. alt tätt luftfilter. eller dieseläckage vid pump / ledningar .finns inga felkoder för motor på den.

Sök