3478
Sök

Byte från b230f till b230k motor

Fartdåre
53 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#1
tjo.

Har en Volvo 745 -88 med b230f motor som kokat 15ggr nu och börjar bli en aning slut.

Har en b230k motor på hyllan jag tänkt byta till, men ha kvar insprutet från gamla motorn.

undrar nu lite små grejjer innan ja byter:
1. passar F insuget på K motorn?
2. är tempgivare m.m likadana?
3. är det någonting annat som kan vara bra att veta innan bytet?

tack för snabba svar
mvh Oskar.
Senast redigerat av XL (8 januari 2010)


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 januari 2010
#2
givare och allt sånt får du såklart flytta över

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Fartdåre
53 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#3
då är det alltså olika givare på motorerna?


Cittramek
68 Inlägg
8 januari 2010
#4
blocket borde ju vara samma så då är de ju bara å kasta i

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 januari 2010
#5
XL skrev:
då är det alltså olika givare på motorerna?

inte helt säker, men flytta över dom för säkerhetsskull, tar ju bara några minuter att flytta över dom.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 januari 2010
#6
det är inte samma givare då b230k är en förgasarmotor
kommer motorn från 240 eller 740?
kommer den från 240 så måste du sätta dit 740:ins fördelare på toppen ( tror det bara sitter en plugg i bakkant )
insug å så passar rakt på
tänk på att du inte kan använda toppen från 230f till b230k å inte tvärtom häller

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 januari 2010
#7
turboforssen skrev:
det är inte samma givare då b230k är en förgasarmotor
kommer motorn från 240 eller 740?
kommer den från 240 så måste du sätta dit 740:ins fördelare på toppen ( tror det bara sitter en plugg i bakkant )
insug å så passar rakt på
tänk på att du inte kan använda toppen från 230f till b230k å inte tvärtom häller

Då måste han byta kam om han ska ha dit en 740 fördelare. FInns inget fäste i kammen på 240, den är helt platt. Fungerar kanske att sätta fördelaren på toppen, men då måste ventilkåpan flyttas över också.


Insuget osv passar. De finns fäste för "hallgivare" osv ( eller va nu givaren vid svänghjulet heter ), finns diverse givare i toppen för temp osv, ja tror de ska vara samma som på F. Ser dom likadana ut är de förmodligen samma.

Håll koll på kamremmen noga å fint, för går den så blir de ventilras på den fina 631 toppen du nu har att göra med. De kan bli komplikationer med sprut och tändning, för K:n har mycket högre komp än F, runt 14kg. vet inte hur sprutet reagerar på de. Händer ibland att de knackar också när man plockar bort tändsystemet på K:n, för K:n originaltändning har knacksensor. Vet inte om F har de


Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
10 januari 2010
#8
Fan össa, ja kan fixa fram en F motor tilll bra pris åt dej istället...

/Axelsson

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Redneck life
357 Inlägg
13 januari 2010
#9
Oskar varför ska du krångla till allt? du har juen f-motor som satt i sur40in du hämta hos mig ju;) tryck i den istället?

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?

Fartdåre
53 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#10
motorn kommer från en 740 -87a och fördelaren sitter på toppen.
Då ska de alltså bara va å  trycka i motorn med sensorerna från f motorn då.

annan fråga, kan jag byta kam till en v-kam utan att ventilerna går i kolvarna?
Senast redigerat av XL (13 januari 2010)


P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 januari 2010
#11
XL skrev:
motorn kommer från en 740 -87a och fördelaren sitter på toppen.
Då ska de alltså bara va å  trycka i motorn med sensorerna från f motorn då.

annan fråga, kan jag byta kam till en v-kam utan att ventilerna går i kolvarna?

Lovar dig inget nu men jag är ganska säker på att de inte kommer att hända. Alla originalkammar passar alla toppar i princip. Har aldrig hört att de ska slå i, kan hända att man får ventilsläpp om man varvar som fan möjligen. Jag kör liksom med riejo kam och 2mm planat i en b23 och de slår inte i även fast man vevar runt vevaxeln utan kamrem


Fartdåre
53 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#12
ok men då så.
hsr kört med 2mm planad 530topp och v kam innan å de tog inte i.
hoppas de funkar.

alex, ja lirar inte den motorn.
vill ha en motor ja vet funkar innan ja smäller i den.


761 Inlägg
16 januari 2010
#13
Jag har då aldrig hört någon som vill byta TILL K motorn, bulta dit en kätting och använd det som bojsänke istället.

en F motor är ju inte särskilt svår att hitta komplett för en 500ing


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
16 januari 2010
#14
dannnej skrev:
Jag har då aldrig hört någon som vill byta TILL K motorn, bulta dit en kätting och använd det som bojsänke istället.

en F motor är ju inte särskilt svår att hitta komplett för en 500ing

+1


57 Inlägg
16 januari 2010
#15
turbotompa skrev:
dannnej skrev:
Jag har då aldrig hört någon som vill byta TILL K motorn, bulta dit en kätting och använd det som bojsänke istället.

en F motor är ju inte särskilt svår att hitta komplett för en 500ing

+1

Instämmer, inte Kmotorn
Bättre du införskaffar en annan Fmotor

Utbildad Service tekniker
117 Inlägg
16 januari 2010
#16
K motorn är bra wink


515 Inlägg
16 januari 2010
#17
Mattley skrev:
K motorn är bra wink

till fölkrace kanske wink

§9 Annonsering gäller även signaturen!

695 Inlägg
29 januari 2013
#18
Hur är det om du vill byta från en K till F? Då jag vet att K har vakumförgasare. Men hur är det med bränsle pump osv, är det bara att koppla på??



Sök