3593
Sök

Kylproblem? - Ford escort

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Är helt ny inom bilar och nu har det uppstått ett litet problem. Min bil är en Ford escort 1.8 16v -94 (rullat 17 000 mil) och det verkar som det börjar bli lite problem med kylningen.

Köpte bilen för några veckor sedan och den gick hur bra som helst. Nu har den stått stilla i ca en vecka och var såklart lite segstartad. Men jag fick igång den och körde till skolan.

På väg hem från skolan så upptäckte jag att tempmätaren steg fortare än vanligt. Normalt brukar den komma upp i arbetstemperatur (typ i mitten) och hålla sig där, även närm an kört längre sträckor. Men idag så räckte det att köra halvvägs hem (dvs 3 km) så står tempmätaren en bit över mittsträcket. Skulle nästan vela påstå att den rusade dit, räckte nästan med att köra runt kvarteret för att få upp den tempen.

När jag kom hem så lyfte jag på huven och kollade runt lite. Motorn var faktiskt väldigt varm medans kylaren var iskall. Värt att nämna är väl också att jag inte fick upp värmen på fläktarna i kupén. Så nu låter jag bilen stå i ren rädsla av ett ras eller liknande.

Har läst runt lite här och kommit fram till att det kan vara både termostat, vattenpump och toppackning. Har haft planer på att byta termostat innan då den haft en tendens att jävlas på fordarna, så det tänker jag göra! Kollade färgen på oljan och det såg bra ut, inte alls gråaktig eller så som ibland kan vara ett tecken på dålig toppackning/vattenläckage (?)

Kollade även nivån på kylarvätskan men det är svårt att läsa av Max & Min markeringen från utsidan eftersom behållaren blivit färgad innuti (gammal glykol?). Så jag fyllde på ca 1 liter men det verkar som att det går ner ännu mer?

Så frågan är nu vad jag som nybörjare bör leta efter, hade tänkt köpa mig en ny termostat samt fylla på med ännu mer vatten.

Om detta inte hjälper, vad bör jag mer kolla på? Tycker det är skumt att den beter sig så här nu helt plötsligt när kylningen funkat bra innan.

Mvh
Jacke
Senast redigerat av Punkt (12 februari 2007)

7 Inlägg
12 februari 2007
#2
Har du kollat termostaten? Om inte den öppnar, så får du inget kylvatten från kylaren! Och inget uppvärmt kylarvätska genom värmepaketen.
Jag hade motsvarnde problem på min scorpio, men den stängde aldrig, vilket medförde att jag aldrig riktigt fick upp värmen.

Good luck.

Sunny cars!

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
#3
silvercabbe skrev:
Har du kollat termostaten? Om inte den öppnar, så får du inget kylvatten från kylaren! Och inget uppvärmt kylarvätska genom värmepaketen.
Jag hade motsvarnde problem på min scorpio, men den stängde aldrig, vilket medförde att jag aldrig riktigt fick upp värmen.

Good luck.

Tack! Ska ta en titt på den, hade ändå tänkt byta den så. Men då fixar jag en ny idag!

Återkommer om det inte skulle lösa sig.

249 Inlägg
15 februari 2007
#4
17000 mil, är vattenpumpen bytt på den?
Om det är så att det går åt vatten så är nog vattenpumpen på g.
Kan vara svårt att se om så är fallet då den sitter lite trångt till, och det kan vara så att den bara tar vatten då den belastas och varvas. Jag letade min "läcka" i ett par veckor innan jag hittade den.
Om det är pumpen så passa på att byta kamrem och spännrulle då dessa är tvugna att monteras ner för att komma åt vattenpumpen, inte roligt att riva den om 1-3000 mil igen(9000 mil intervall på remmen).
Och byt termostaten först den kostar inte många kronor.


Allmänt trevlig.
94 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
#5
Blixnabb skrev:
17000 mil, är vattenpumpen bytt på den?
Om det är så att det går åt vatten så är nog vattenpumpen på g.
Kan vara svårt att se om så är fallet då den sitter lite trångt till, och det kan vara så att den bara tar vatten då den belastas och varvas. Jag letade min "läcka" i ett par veckor innan jag hittade den.
Om det är pumpen så passa på att byta kamrem och spännrulle då dessa är tvugna att monteras ner för att komma åt vattenpumpen, inte roligt att riva den om 1-3000 mil igen(9000 mil intervall på remmen).
Och byt termostaten först den kostar inte många kronor.

Jag vet faktiskt inte vad som är bytt och inte bytt på den. Det hade jag tänkt ta reda på nu i vår, men jag hann inte köra speciellt mycket. Provkörde lite men den var på väg att koka så det var bara att stänga av direkt. Märkte att det droppar lite vid höger hjulhus fram ungefär, ej säker på vad det är som droppar men kände på vätskan och den hade lite av den "fettiga" konsistens, precis som kylarvatten med glykol.

Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, jag hade säkert kunnat meka med det mesta själv, men känns inte värt det ifall man skulle förstöra något, funderar nästan på om man skulle be ford ta en titt på det nu när man fick 15% rabatt på verkstadsarbeten.

Så om någon har lite tankar/funderingar så är jag väldigt tacksam! Ganska tråkigt när förstabilen ska börja jävlas direkt. Jag hade liksom inga problem alls med den när den köptes.

SSS -12
3 217 Inlägg
22 februari 2007
#6
Fan Jacke! Varför fick du 15% rabatt hos Ford?

Jag har också problem med ett smått läckande kärl till kylarvätskan... Ett tag körde jag helt torrt!

Men hittar du inte var termostaten sitter så får du dyka ut här när det blir bättre väder så fixar vi det tillsammans du och jag! wink

Mvh

Bruschan

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
23 februari 2007
Trådstartare
#7
Fuckface skrev:
Fan Jacke! Varför fick du 15% rabatt hos Ford?

Jag har också problem med ett smått läckande kärl till kylarvätskan... Ett tag körde jag helt torrt!

Men hittar du inte var termostaten sitter så får du dyka ut här när det blir bättre väder så fixar vi det tillsammans du och jag! wink

Mvh

Bruschan

Ja du får nog komma förbi en dag när vädret är _lite_ mer lovande tongue hehe. Varför jag fick rabatt? Fick lite papper hemskickade från ford och där ingick också ett "rabattkort" med mitt regnr på som ger mig 15% rabatt.

Men vi kan ju checka termostaten först iaf!

SSS -12
3 217 Inlägg
23 februari 2007
#8
Men va fan, du får komma hit... Jag meckar bara hemma!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

220 Inlägg
23 februari 2007
#9
En annan teori är att du haft för lite glykol i som gjort att det blivit en ispropp någonstans, och därför cirkulerar inte vattnet. Då blir motorn varm och kylet kallt. Om så är fallet så har du förmodligen ett sprucket värmepaket och/eller sprucket kyl. Har du en riktig otur kan topp/block oxå spruckit. Har du dessutom kört bilen utan cirkulation en längre stund är det inte omöjligt att den kokat och topp packning/topp kass..

Läckande topp/topp packning kontrolleras lättast med en avgas testare i exp. kärlet. Blir det tryck i exp. kärlet kan du räkna med något av ovanstående. Hur som helst, min teori är att du kört med för dåligt med glykol i.


249 Inlägg
24 februari 2007
#10
Punkt skrev:
Blixnabb skrev:
17000 mil, är vattenpumpen bytt på den?
Om det är så att det går åt vatten så är nog vattenpumpen på g.
Kan vara svårt att se om så är fallet då den sitter lite trångt till, och det kan vara så att den bara tar vatten då den belastas och varvas. Jag letade min "läcka" i ett par veckor innan jag hittade den.
Om det är pumpen så passa på att byta kamrem och spännrulle då dessa är tvugna att monteras ner för att komma åt vattenpumpen, inte roligt att riva den om 1-3000 mil igen(9000 mil intervall på remmen).
Och byt termostaten först den kostar inte många kronor.

Jag vet faktiskt inte vad som är bytt och inte bytt på den. Det hade jag tänkt ta reda på nu i vår, men jag hann inte köra speciellt mycket. Provkörde lite men den var på väg att koka så det var bara att stänga av direkt. Märkte att det droppar lite vid höger hjulhus fram ungefär, ej säker på vad det är som droppar men kände på vätskan och den hade lite av den "fettiga" konsistens, precis som kylarvatten med glykol.

Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, jag hade säkert kunnat meka med det mesta själv, men känns inte värt det ifall man skulle förstöra något, funderar nästan på om man skulle be ford ta en titt på det nu när man fick 15% rabatt på verkstadsarbeten.

Så om någon har lite tankar/funderingar så är jag väldigt tacksam! Ganska tråkigt när förstabilen ska börja jävlas direkt. Jag hade liksom inga problem alls med den när den köptes.

Japp höger hjulhus svårt att hitta något ställe där det kommer ifrån, liknar vattenpumpen.
Det finns en grej till, slangklämman för kylslangen som går in från ovandelen på kylet kan ha rostat av, kolla den(trångt vid servo pumpen).


Kettunen
24 februari 2007
#11
Men du måste inte ha termostart över vinter ( Så länge det är kallt ) Tog bort den på min gamle audi 100 och den gick kanon!
Men därimot mot sommarn bör du ha en iaf..
Har du sett om det runnit /rinner/droppat oljan från toppen? Sånna fall är det nog topp packning

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
#12
Kettunen skrev:
Men du måste inte ha termostart över vinter ( Så länge det är kallt ) Tog bort den på min gamle audi 100 och den gick kanon!
Men därimot mot sommarn bör du ha en iaf..
Har du sett om det runnit /rinner/droppat oljan från toppen? Sånna fall är det nog topp packning

Såg ut som det kommit litegrann på ett ställe så jag är rädd för det, ja sad

Skulle byta termostat idag, skruvade av termostathuset och ja, där va för det första ingen termostat.. och för det andra inget vatten heller. Helt snustorrt i slangarna. Expansionskärlet var nästan helt tomt också. Var har allt tagit vägen ?! Har hällt i väldigt mycket. Bilen går bra å så men den kyler inte (kan ju bero på det jag skrev nyss). Har ingen grå färg på oljan heller. Så jag antar att en stor del vatten är i kylaren samt att vattenpumpen läckt ut en hel del.

Så jag antar att det är vattenpumpen som spökar men undrar hur jag ska komma åt den?

249 Inlägg
26 mars 2007
#13
Ok ingen termostat i, kan det vara så att någon har lurat dig och sålt en trasig bil.
Nåväl vattenpumpen är inte det lättaste att byta på en Escort av den här modellen. Den är väl parkerad under kåporna på vänster sida om motorn, expansionsbehållaren samt servo olje behållaren sitter lite i vägen, när man plockat bort dessa och de svarta plast kåporna  så kommer man till det roliga nämligen kamremmen som måste bort.
Om du aldrig har mekat med motorer tidigare skall du absolut inte ge dig på detta eftersom att du nu ger dig på vitala delar som om du gör fel raserar hela motorn, du får ingen andra chans.
När väl kamremmen är avlägsnad så kommer man åt att byta vattenpumpen, och när man sätter ihop den så byter man kamrem och spännrulle.
Men jag skulle nog låta en mekaniker ta en titt på motorn och även låta denne göra jobbet, om det nu inte är detta felet så bör han upptäcka det.
När du startar bilen och har vatten i systemet, gasa och se så att den inte blåser "vit" rök, bilen skall vara varm när detta genomförs. Om det blåser vit rök så är toppen kass och det läcker vatten ut i en avgas port i stället för in i oljan (och gör oljan grumlig)
Lycka till, jag tror att du behöver det.


Körv
3 535 Inlägg
26 mars 2007
#14
Har en likadan bil.. typ. Och kan bara säga att jag lider med dig. Också haft problem med min bil. Ett helvete när det blir så. Lycka till kompis!

Truckdriving Man

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
#15
Blixnabb skrev:
Ok ingen termostat i, kan det vara så att någon har lurat dig och sålt en trasig bil.
Nåväl vattenpumpen är inte det lättaste att byta på en Escort av den här modellen. Den är väl parkerad under kåporna på vänster sida om motorn, expansionsbehållaren samt servo olje behållaren sitter lite i vägen, när man plockat bort dessa och de svarta plast kåporna  så kommer man till det roliga nämligen kamremmen som måste bort.
Om du aldrig har mekat med motorer tidigare skall du absolut inte ge dig på detta eftersom att du nu ger dig på vitala delar som om du gör fel raserar hela motorn, du får ingen andra chans.
När väl kamremmen är avlägsnad så kommer man åt att byta vattenpumpen, och när man sätter ihop den så byter man kamrem och spännrulle.
Men jag skulle nog låta en mekaniker ta en titt på motorn och även låta denne göra jobbet, om det nu inte är detta felet så bör han upptäcka det.
När du startar bilen och har vatten i systemet, gasa och se så att den inte blåser "vit" rök, bilen skall vara varm när detta genomförs. Om det blåser vit rök så är toppen kass och det läcker vatten ut i en avgas port i stället för in i oljan (och gör oljan grumlig)
Lycka till, jag tror att du behöver det.

Tack för ett bra svar!

Har också förstått att pumpen sitter väldigt jävligt till på den. Har mekat mycket motor innan men inte bil och väldigt lite 4-takt. Ska kolla runt hos lite mekaniker och se om någon skulle vilja ta sig an jobbet. Jag hade helst velat göra det själv men känns som att man inte ska ge sig ut på djupt vatten.

Har provat med vatten i och kollat det och nej, det kom ingen vit rök.. det jag inte förstår är att den fungerade hur bra som helst när jag köpte den och några veckor framåt, kan det vara kylan som ställt till det om förra ägaren inte haft glykol i? Hade absolut inga problem med tempen innan utan den gick upp på arbetstemp och där höll den sig också!

Nåja, får väl fråga runt hos nån mekaniker, synd att man inte är gjord av pengar.

873 Inlägg
27 mars 2007
#16
Kettunen skrev:
Men du måste inte ha termostart över vinter ( Så länge det är kallt ) Tog bort den på min gamle audi 100 och den gick kanon!
Men därimot mot sommarn bör du ha en iaf..

Nu menar du väl ändå tvärt om?

Ingen termostat = Konstant kylning.
Inget vidare på vintern eftersom motorn då kanske aldrig kommer up i arbetstemperatur.
Det kan också bli ganska kallt i bilen om kylvattnet till värmepaketet aldrig blir varmt.

Oftast inget problem om den kyler konstant när det är varmt på sommaren däremot.

Don't get mad, get even.

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
#17
Måste nog erkänna att jag hade fel (?) kollade i haynesboken och den packning där jag sett att det läckt lite kan alltså vara ventilkåpan? Som sagt, ny på detta så misstag gör man alltid.

Provade att fylla på vatten från andra hållet, dvs ner till termostathuset via den lilla slang som går från toppen på expansionskärlet ner till termostathuset.. fyllde på en halvliter och letade läckage.

Kollade under bilen och japp, där rann det en finfin flod. Men det var inte vid vattenpumpen, utan lite längre bak. Så det kan ju kanske vara så att kylarslangen spruckit av kylan eller liknande? Måste palla upp bilen först för jag kommer inte under och kan titta ordentligt när den står på marken.

Det läckte inte i höger hjulhus nu utan längre bak (rakt bakåt från vattenpumpen typ), och där går ju en del slangar, vad tror ni?

Vill ju gärna få detta åtgärdat, men skulle det efter allt visa sig att det är vattenpumpen som spökar så får jag väl lämna in den. Fler tankar och idéer uppskattas.

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
2 april 2007
Trådstartare
#18
Uppdatering:

Var på ford och frågade..

Dom skulle ta 500:- för att trycktesta systsmet och 600:- för att kolla topplockspackningen.

Arbetet för byte av kamrem & vattenpump gick på 1400:- (med delar ca 4000:-)

Är det någon som har tips på nån bra bilverkstad i Malmö eller i närheten som jobbar med ford? Är nog rätt säker på att det går att få billigare.

(Hoppas det inte gjorde något med denna dubbelposten)


Sök