Hej! Har en Volvo S60 -01 som är sänkt med coilovers dämpare av förra ägaren. När jag nu ägt bilen i snart 2 år har jag märkt att bärarmsbussningarna slits oerhört fort på den, detta gäller främst de bakre bussningarna i de främre länkarmarna. Detta yttrar sig genom att bilen börjar kasta sig åt höger när du bromsar.
Min fråga är då om någon känner igen detta problem från sin S60/V70N? Sökt som en dåre men kan ej hitta någonting om detta. Har inte heller funnit några hårdare bussningar till de bakre.
Problemet verkar vara att de bakre bussningarna hamnar i spänn eftersom länkarmen hamnar i fel vinkel än vad som är tänkt. Någon idé?
Visst är väl geometrin i framvagnen ett stort problem med mycket sänkt bil, men de kan du endast lösa med att montera adapters som får länkarmarna i rätt vinkel. Vad jag vet finns inget sånt att köpa till dessa..
Polyuretanbussningar blev jag starkt avrådd att köpa då det inte klarar av den fjädringsväg din bil har. Och kommer därmed slitas ut betydligt fortare än original. De klarar inte samma flex som en gummibussning gör.
XC70 har en förstärkt bussning (kör jag på min nu):
Du skriver ju precis vad felet är, du har förstört geometrin i framvagnen. dvs sänkt för mkt, så om du sänkt bilen för bättre väghållning.... höjj den. Länkarmen ska absolut INTE lute inåt.
Visst är väl geometrin i framvagnen ett stort problem med mycket sänkt bil, men de kan du endast lösa med att montera adapters som får länkarmarna i rätt vinkel. Vad jag vet finns inget sånt att köpa till dessa..
Polyuretanbussningar blev jag starkt avrådd att köpa då det inte klarar av den fjädringsväg din bil har. Och kommer därmed slitas ut betydligt fortare än original. De klarar inte samma flex som en gummibussning gör.
XC70 har en förstärkt bussning (kör jag på min nu):
Jo men så farligt sänkt är den inte! 40 mm vad jag har förstått och de verkar ändå vara ett standard mått vad jag har förstått? Okej, skippa polyuretan! Passar XC70 bussningar till S60 rakt av eller?
baltis skrev:
Du skriver ju precis vad felet är, du har förstört geometrin i framvagnen. dvs sänkt för mkt, så om du sänkt bilen för bättre väghållning.... höjj den. Länkarmen ska absolut INTE lute inåt.
Geometrin förändras ju direkt du sänker första millimetern, dock är den endast sänkt 40mm, vilket inte borde få bussningarna att gå som smör i solsken eller? Coilovers som är på är ställbara i hårdhet, skulle de förändra saken om man skulle ställa dem lite mjukare tror du?