opela skrev:
simlar skrev:
opela skrev:
Vad ska man ha för komp i b230in för att tjäna effekt genom att tanka e85 då?
Vad jag läst mig till så verkar de flesta rallycross-motorerna som körs på E85 ha runt 14:1 i kompressionsförhållande, efter det så pratas det om att man börjar tappa effekt för man måste skicka in så mycket bränsle för att kyla förbränningsrummet.
Så 14:1 i kompressionsförhållande för max effekt på E85.
Men kan säga som så, alla komp.förhållanden som det spikar med på bensin tjänar du effekt på att köra E85
(Sen går det att köra vassare tändning på E85 än bensin och där tjänar man effekt)
jo men ha 14:1 i en bruksbil är de nog ingen som har, tänkte mer ekonomiskt
är inte ett dugg intresserad av det egentligen men eftersom etanol o b230 kommer upp stup i ett, därför tänkte jag att de skulle vara bra om någon vet
Ja om du ska ha så ekonomiskt som möjligt och kunna köra bensin ibland så har jag för mig att 12,5:1 är ungefär max innan det börjar spika på BF98 i B230.
Annars är det 14:1 som ger bäst effekt på E85 och därmed även bäst bränsleekonomi eftersom verkningsgraden är som högst.
(Flexifuel-bilar har oftast turbo och höjjer då laddtrycket istället för komp.förhållandet när man tankar E85)
Vet inte riktigt vad du menar, man måste ju modifiera motorn för det bränslet man vill köra ifall man vill få så låg bränsleförbrukning som möjligt.
T.ex min 345a, där har jag en B23A som är helt original, gått 28000mil och den kör jag på 0,8-0,9 långkörning i 90 på E85. Enda modifikationen är slipad nål för att ge mer bränsle och ställt 20° förtändning. Vet inte vad den skulle dragit på bensin men originalmotorn B19A drog 0,65 vid långkörning i 90 på bensin iaf, så den drar ganska precis 30% mer bränsle/mil med B23 och E85 än vad den gjorde med B19 och BF95.
Skulle jag däremot modifiera motorn för bäst verkningsgrad på E85 så skulle jag inte bli förvånad om jag kan få ner B23an till närmare 0,7-0,75 vid långkörning i 90km/h.
(men då är frågan om det är ekonomiskt försvarbart då det kostar både tid och pengar att optimera motorn för E85).
KHRacing skrev:
endorfinslaven skrev:
Var med om etanolbrand i kompisens rallybil !
Klart snuskigt då det bara rök om plasten vid insuget och ingen flamma som syntes.
Blir nog och tänka om ifall man verkligen vågar gå tillbaks till etanol...
Etanol/E85 brinner inte utan flamma alls - Dock gör METANOL det
Etanol har flamma ja, men den är väldigt ljus så den syns knappt.