3361
Sök

Saab 9-3 Vector sportkombi 06 - vill ha nytt ljud.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 januari 2013
Blåtandsfunktionen och sånt sitter inte i ICMen, det är bara en navigationsehnet i princip men det är möjligt att det finns en telefonmodul med bluetooth men då lär du få tag på en sån också. Den klart vanligaste telefonmodulen annars är den med SIM-kortsläsare, där kan du isåfall stoppa i en kopia av ditt ordinarie SIM-kort. AUX-kabeln kostar ca 350kr och är inte särskilt svår att koppla in om man inte har tummen mitt i handen, tror den ska funka även med den enklaste ICMen utan display. Sen behövs dock en programering med TECH-II vilket görs på din närmaste SAAB-verkstad, priset för det varierar men kan gå att lösa med en bullpåse på fredag eftermiddag om du har tur, eller i samband med service om du har en sån på gång.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

66 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
Sådär. Pratat idag med killen som har element åt mig. Har mailat honom en lista på storlekarna. Han trodde direkt på telefon att han hade ett par bra coax 3,5 liggandes hemma. Och så skulle han kolla på listan för resten. Dämpning för riktigt PA system har jag tillgång till. Står en stor rulle med självhäftande dämpning inne på firman. Visserligen inte toktjock men är ju för proffsbyggda PA system. Borde väl funka att sätta i dörrarna?

Så nya 3,5 till brädan är på G.

Allt detta snack om AMP1 gör mig förvirrad. Är det en special stärkare eller går det med vilken som? Och hur i hundan får jag den på plats under förarstolen?

Jag har väl bestämt mig för att fimpa högtalarna i bakluckan och istället sätta in i bakdörrarna. Jag vill att passagerare också ska få bra ljud. Chriztoffer, din 60 sidor långa tråd om ditt bygge är en guldgruva men förlåt att jag inte orkar läsa allt. Fick ett förslag att sätta in i framdörrarna med och parkoppla med brädans sida. Kan man verkligen göra så?

Tacksam för svar. (och ännu mer tacksam på en bra manual på att plocka ner dörrsidan. En 9-5 strippar jag och byter låda och monterar på 10 minuter men en 9-3 är en annan siffra.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 januari 2013
Vad är det för typ av dämpning? Hoppas att det inte är som skumgummi eller typ äggkartong, för det är inte riktigt rätt sak i det här läget. Det första du vill dämpa är plåten och det görs med butyl eller bitumenmatta, sen kan du sätta annan matta på den för att få bort stående vågor från högtalaren baksida men det är en annan sak.

AMP1 är väldigt speciell ja, det finns ingen ersättning för den så vill du ha en sån är det bara att jaga runt på skrotar, en ny går på 4-6000kr... Tror även du kommer behöva lite mer utrustning för att koppla in den om du inte har någon idag, bland annat så är det lite fiberkabel som behöver kopplas om då den idag inte går till uttaget under förarstolen, däremot så är jag rätt säker på att övrigt kablage är framdraget dit.

Kul att tråden gillas! Och du är förlåten, det är väl mycket att läsa, och en hel del skitsnack. Har själv inte orkat läsa igenom den på nåt år. tongue Att parkoppla dörrarna med brädan är ingen bra idé, dels så är signalen till brädan skuren vid 120Hz, sen så finns det absolut inte nog med effekt i EHUn för att driva så många högtalare. Isåfall kan du köra ett separat steg till dörrarna och ta signalen från högtalarna på brädan, men då kommer det fattas en del under 120Hz tyvärr men det går att ordna med EQ.

Att plocka ner dörrsidan på 9-3an är busenkelt, nästan enklare än på 9-5an vill jag nog påstå! Börja med att ta lös "locket" på handtaget mitt på dörren, alltså det du drar igen den med. Du får lös det genom att peta in en liten spårmejsel i spåret på undersidan och vicka, kan sitta rätt hårt. Därefter så kommer du åt dom båda skruvarna som håller dörrsidan, två Torx T30. Efter att du skruvat ur dom är det bara att peta in en smörkniv eller nåt annat mjukt i dörrens nederkant och bända lös dörrsidan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

66 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Stort tack!

Dämpningen är proffsmaterial som kostar skjortan och vi köper in på rulle. Rullen är dryga metern bred och tung som f_n och står på hemmabyggt stativ (ett rå på tripods) och den är självhäftande. Jobbar på en firma som bygger PA som kostar typ 70k lådan tlll slutkund.

En av våra element leverantörer släppte av två st 3,5" coax på mitt skrivbord. De ligger hemma nu. Ett par ciare cx870 90w st och 4Ω. Har inte haft en chans att få in dom då jag varit på tjänsteresa men i veckan skall de monteras in.

Får väl leta upp en AMP1 på någon skrot men blrjar allvarligt fundera på om jag inte skall ta bilen till dig så du får montera.

:-)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 februari 2013
Blev lite nyfiken på vad det var för högtalare du fått tag på så jag gjorde en liten sökning men hittade inget på Ciare CX870, däremot CX087, kan det vara dom?

Bara att höra av dig om du vill ha hjälp med bilen, det ordnar vi. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

66 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
yes. det står cx870 på lådan men det är 087. Ska väl putta i dom i veckan.

Sök