4813
Sök

Vw Passat 1.9tdi -98, svårstartad

11 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
Vw Passat tdi -98 med AFN-motorn, har gått 34tusen nånting.

Bilen är för tillfället original, men har varit utrustad med en KCR-box tidigare.

Bilen är svårstartad, spelar ingen roll om den är varm eller kall, om den stått länge eller precis blivit körd. Jag antar att det är bränslet som rinner tillbaka mot tanken istället för att stanna kvar i systemet eller något sådant.

Den startar ju om man står och gnuggar på startmotorn, men det tar en bra stund innan den får soppa och börjar tända för att  senare gå igång. 

Vad kan det det tänkas vara för något? jag funderar på om det är nån ledning som är kass eller om det är pumpen alt. någon packning eller så i pumpen som är dålig. Men skulle gärna vilja ha råd om vad det kan tänkas vara kvar som kan jävlas.

I min felsökning så har jag:

*Bytt glödstift och kollat så att det finns ström till alla och kollat så att dom fungerar som de ska (Då jag trodde det kunde vara dom som spökade i början)
*Jag har bytt bränslefilter och backventilen uppe på filtret
*Jag har bytt returledningarna mellan spridarna, och den från spridarna till filtret/returledningen
*Bytt bränsleavstängningsventilen/magnetventilen på pumpen, och kollat så att den får ström som den ska (då jag fick en felkod på den vid läsning)
*Sedan bytte jag batteri ifall att det skulle ha med för lite ström/dålig spänning eller nånting som kan ha med batteriet att göra då folk säger att dom ska vara känsliga för det här med strömmen för att starta.

Jag är tacksam för alla råd jag kan få då jag är på väg att få krupp på bilen.

Tack på förhand / Mikael

Volvo - For life

46 Inlägg
4 februari 2013
Kollat efter bränsleläckage? du har ingen förpump på den som jävlas?

11 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
Diskodudeboy skrev:
Kollat efter bränsleläckage? du har ingen förpump på den som jävlas?

Bränsleläckage har jag inte riktigt kunna kolla efter då jag inte har nånstans att hålla till och för tillfället skruvar i en snöhög. Men några spår efter nå soppa på backen eller så finns det inte vad jag sett iaf..

Gällande förpump så Finns det endast på dom fyrhjulsdrivna modellerna, vad jag har lyckats läsa mig till åtminstone.. och om man kollar i Haynes-boken så finns det inget som tyder på att det ska finnas någon heller hmm

Volvo - For life

Sök