2596
Sök

Opel Corsa B klickar vid start (startmotor eller batteri?)

54 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#1
Jag har en Opel Corsa B från -99 som har stått i garage sen mitten av december. Inga problem sen tidigare, pendlat med den till jobb som ligger 5 mil bort och mest 90-väg dit.
Den användes inte från mitten av december till den 23:e januari då det var dags för besiktning.
Den startade utan problem, lika pigg som innan. Jag körde nog totalt 3 mil innan jag stannade hos BP. Även där inga problem.
Cirka 3 dagar senare va han trög att starta så jag laddade batteriet över natten.
Dagen efter det gick den fint, tog ett kort varv i "byn" för att testa den.
Däremot dagen efter det så klickade det bara när jag skulle starta, inte bara en gång, utan så länge jag höll nyckeln i startläge så klickade det stup i ett.
Puttade igång den för trodde det var batteri, kom till jobbet inga problem. När jag skulle hem, samma problem. Puttade igång den för att ta mig hem.
Nu är jag såå nära på att beställa en begagnad startmotor men jag blir så tveksam när jag läser att vissa säger att ett dåligt batteri kan göra att den beter sig sådär. För mig så borde ett dåligt batteri göra att den går runt trögt vid start och inte hoppar igång.
Vad säger ni? Vad bör jag satsa på?

Ursäkta att inlägget blev så långt tongue

Darkus
3 februari 2013
#2
Kolla så anslutningarna sitter riktigt vid batteri och startmotor först.

54 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#3
Darkus skrev:
Kolla så anslutningarna sitter riktigt vid batteri och startmotor först.

Mm tanken har slagit mig att titta vid batteriets kablar så det ska jag göra imorgon. Har satt det på laddning nu igen och ska mäta volten på det imorgon också.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
3 februari 2013
#4
Du har nog en eller flera döda celler i ditt batteri. Du kan få denna symptom vid cellbrott.

Lev livet, det kan ta slut fort

54 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#5
darkwizard skrev:
Du har nog en eller flera döda celler i ditt batteri. Du kan få denna symptom vid cellbrott.

Det borde väl märkas när jag mäter volten imorgon va?
Om en cell är död så borde det ge cirka 10volt istället för 12?

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
3 februari 2013
#6
engqvist84 skrev:
darkwizard skrev:
Du har nog en eller flera döda celler i ditt batteri. Du kan få denna symptom vid cellbrott.

Det borde väl märkas när jag mäter volten imorgon va?
Om en cell är död så borde det ge cirka 10volt istället för 12?

Vid belastning ja, men är den under vilande, så kommer den visa 12 volt, eller kanske mer. Men be en vän dra runt startmotorn medans du läser av volten, så borde du se att den sjunker.

Lev livet, det kan ta slut fort

54 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#7
darkwizard skrev:
engqvist84 skrev:
darkwizard skrev:
Du har nog en eller flera döda celler i ditt batteri. Du kan få denna symptom vid cellbrott.

Det borde väl märkas när jag mäter volten imorgon va?
Om en cell är död så borde det ge cirka 10volt istället för 12?

Vid belastning ja, men är den under vilande, så kommer den visa 12 volt, eller kanske mer. Men be en vän dra runt startmotorn medans du läser av volten, så borde du se att den sjunker.

Det ska jag testa imorgon smile men är det inte normalt att det sjunker när man startar bilen? Eller kommer det sjunka avsevärt när vi provar?

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
3 februari 2013
#8
engqvist84 skrev:
darkwizard skrev:
engqvist84 skrev:

Det borde väl märkas när jag mäter volten imorgon va?
Om en cell är död så borde det ge cirka 10volt istället för 12?

Vid belastning ja, men är den under vilande, så kommer den visa 12 volt, eller kanske mer. Men be en vän dra runt startmotorn medans du läser av volten, så borde du se att den sjunker.

Det ska jag testa imorgon smile men är det inte normalt att det sjunker när man startar bilen? Eller kommer det sjunka avsevärt när vi provar?

Kommer nog gå ner till 9 volt. Ett full laddat batteri är på 14 volt nästan, som sjunker till 12 vilt vid start, för att sen stabilisera sig ca 14 volt igen vid motorn igång.

Lev livet, det kan ta slut fort

54 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#9
darkwizard skrev:
engqvist84 skrev:
darkwizard skrev:

Vid belastning ja, men är den under vilande, så kommer den visa 12 volt, eller kanske mer. Men be en vän dra runt startmotorn medans du läser av volten, så borde du se att den sjunker.

Det ska jag testa imorgon smile men är det inte normalt att det sjunker när man startar bilen? Eller kommer det sjunka avsevärt när vi provar?

Kommer nog gå ner till 9 volt. Ett full laddat batteri är på 14 volt nästan, som sjunker till 12 vilt vid start, för att sen stabilisera sig ca 14 volt igen vid motorn igång.

Ok, tack! Jag återkommer med resultatet sen smile

54 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#10
engqvist84 skrev:
darkwizard skrev:
engqvist84 skrev:

Det ska jag testa imorgon smile men är det inte normalt att det sjunker när man startar bilen? Eller kommer det sjunka avsevärt när vi provar?

Kommer nog gå ner till 9 volt. Ett full laddat batteri är på 14 volt nästan, som sjunker till 12 vilt vid start, för att sen stabilisera sig ca 14 volt igen vid motorn igång.

Ok, tack! Jag återkommer med resultatet sen smile

Nu har jag testat. Medans nyckeln va omvriden och försökte starta bilen sjönk batteriet till 2volt(!)
Innan hade jag laddat det fullt och då visade det 11,6v och det låter ju heller inte bra väl?
Efter startförsöket sjönk det till 11v vila.
Kom på en sak. När jag mätte fram 11,6V så var det fortfarande inkopplat i bilen. Spelar det nån roll?

2 174 Inlägg
4 februari 2013
#11
engqvist84 skrev:
engqvist84 skrev:
darkwizard skrev:

Kommer nog gå ner till 9 volt. Ett full laddat batteri är på 14 volt nästan, som sjunker till 12 vilt vid start, för att sen stabilisera sig ca 14 volt igen vid motorn igång.

Ok, tack! Jag återkommer med resultatet sen smile

Nu har jag testat. Medans nyckeln va omvriden och försökte starta bilen sjönk batteriet till 2volt(!)
Innan hade jag laddat det fullt och då visade det 11,6v och det låter ju heller inte bra väl?
Efter startförsöket sjönk det till 11v vila.
Kom på en sak. När jag mätte fram 11,6V så var det fortfarande inkopplat i bilen. Spelar det nån roll?

med bilen igång ska det visa minst 13.5 v när du mäter plus och minus.

Med det avstängt ska det inte ligga under 12.5 ca. Gör det det är det kasst.


54 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#12
hangman skrev:
engqvist84 skrev:
engqvist84 skrev:

Ok, tack! Jag återkommer med resultatet sen smile

Nu har jag testat. Medans nyckeln va omvriden och försökte starta bilen sjönk batteriet till 2volt(!)
Innan hade jag laddat det fullt och då visade det 11,6v och det låter ju heller inte bra väl?
Efter startförsöket sjönk det till 11v vila.
Kom på en sak. När jag mätte fram 11,6V så var det fortfarande inkopplat i bilen. Spelar det nån roll?

med bilen igång ska det visa minst 13.5 v när du mäter plus och minus.

Med det avstängt ska det inte ligga under 12.5 ca. Gör det det är det kasst.

Så att batteriet ligger på bara 11,6V kan göra att bilen bara klickar när jag försöker starta? Eller har jag otur så det även är startmotorn oxå?

54 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#13
Innan jag gick o köpte ett nytt batteri idag, som jag inte vill göra i onödan eftersom den ska säljas, vill bara få den o funka, så tänkte jag att om batteriet va dåligt så borde det hjälpa med starthjälp från en annan bil.
Det var jag ute o testade nyss men samma symptom. Motorn bara klickar och inget mer.
Är det verkligen värt att köpa nytt batteri eller är det startmotorn?
Problemet är också att jag har letat efter startmotorn under huven men hittar den inte hmm
Finns det någon som vet vart den sitter? Motorn är en 1.2liters motortyp X12XE.

Är oerhört tacksam för all hjälp smile

2 174 Inlägg
4 februari 2013
#14
Den sitter mellan motor och växellåda där svänghjulet är. På baksidan på din skulle jag gissa på mot torpedväggen. Hittar du den prova knacka på den med en kofot.

Men dom värdena du uppgett tyder på att batteriet är skit, sen kan det vara fel på startmotorn också.


54 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#15
hangman skrev:
Den sitter mellan motor och växellåda där svänghjulet är. På baksidan på din skulle jag gissa på mot torpedväggen. Hittar du den prova knacka på den med en kofot.

Men dom värdena du uppgett tyder på att batteriet är skit, sen kan det vara fel på startmotorn också.

Ok, för jag har letat som en idiot tycker jag hmm men den kanske är lättare att hitta om man tittar underifrån?

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
4 februari 2013
#16
Byt batteri, det skulle jag rekommendera som första start nu. För sjunker det ner till 2 volt, då är nästan alla celler döda.

Lev livet, det kan ta slut fort

54 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#17
darkwizard skrev:
Byt batteri, det skulle jag rekommendera som första start nu. För sjunker det ner till 2 volt, då är nästan alla celler döda.

Ok jag testar o sätter i batteriet från vår andra bil imorgon. Att jag inte tänkt på det innan tongue
Hoppas verkligen det funkar smile

21 761 Inlägg
5 februari 2013
#18
engqvist84 skrev:
Nu har jag testat. Medans nyckeln va omvriden och försökte starta bilen sjönk batteriet till 2volt(!)
Innan hade jag laddat det fullt och då visade det 11,6v och det låter ju heller inte bra väl?
Efter startförsöket sjönk det till 11v vila.
Kom på en sak. När jag mätte fram 11,6V så var det fortfarande inkopplat i bilen. Spelar det nån roll?

Mätte du på själva batteripolerna eller på polskorna när du fick 2 V mätvärde?

11,6 V vilospänning efter att batteriet har fulladdats innebär att det är i dåligt skick, men frågan är som sagt om du mätte på polerna eller polskorna. smile

54 Inlägg
5 februari 2013
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
engqvist84 skrev:
Nu har jag testat. Medans nyckeln va omvriden och försökte starta bilen sjönk batteriet till 2volt(!)
Innan hade jag laddat det fullt och då visade det 11,6v och det låter ju heller inte bra väl?
Efter startförsöket sjönk det till 11v vila.
Kom på en sak. När jag mätte fram 11,6V så var det fortfarande inkopplat i bilen. Spelar det nån roll?

Mätte du på själva batteripolerna eller på polskorna när du fick 2 V mätvärde?

11,6 V vilospänning efter att batteriet har fulladdats innebär att det är i dåligt skick, men frågan är som sagt om du mätte på polerna eller polskorna. smile

Pluskabeln (på mätdonet) vilade i polskon och minuskabel höll jag på polen.
Men jag provade idag och sätta i ett batteri från en annan bil och då startade den klockrent så jag åkte och köpte nytt batteri.
Alltså är problemet löst, funkar kanon.
Och jag har lärt mig nåt nytt, att motorn kan klicka pga dåligt batteri, trodde alltid att den segade sig när batteriet var i dåligt skick.
Tack för all hjälp får jag säga, känns mycket bättre att bara byta ut batteriet än att skruva med startmotor!
Tack än en gång!


Sök