3206
Sök

liten privärd pinnsvets?

349 Inlägg
31 mars 2007
#21
Dj_funky skrev:
grenrör och avgasystem finns det möjlighet att göra dessa med en pinn?

är du inte jätteduktig så kommer det att se ut som en sweitherost när du e klar skulle jag tippa på men ingenting är omöjligt

121 Inlägg
1 april 2007
#22
tack för snabbt svar, men om man vänder lite på det då, vad kan man göra med en pinnsvets?tongue

1 417 Inlägg
1 april 2007
#23
balkar, mest. avgasrör går också, med lite finess och svag ström. grenrör skulle jag akta mig för med pinne, pga åtkomligheten.


1 893 Inlägg
1 april 2007
#24
Holme skrev:
balkar, mest. avgasrör går också, med lite finess och svag ström. grenrör skulle jag akta mig för med pinne, pga åtkomligheten.

Just det som är problemet med pinnar. Med lite ström är risken stor att man får porer, dvs "luftbublor" i svetsen och risken är att svets skarven rostar. Men det håller givetvis typ en till två år. wink

Pinne har man i regel på lite tjockare material (Då kan man också dra på ström så man ligger närmare max vad pinnen är avsed för.) Både plåt och även rör. På senare tid har jag svetsat just rör i långa banor, med pinne.
Pinne försvinner allt mer, på varv och verkstäder används kraftiga rörtråds maskiner istället. Pinnen försvinner dock aldrig helt, då man i princip bara behöver dra en elkabel dit man skall, medans motsvarande rör/MAG svets kanske väger över 100kg. En fullgod profs pinna svets som klarar 140A (3.2mm tjocka pinnar.) väger in på ca 5kg. tongue  Lite skilnad om man själv skall behöva kånka på grejerna.

För tunnare rör där man ställer höga krav på täthet/hålfasthet svetsar man nästan uteslutande med TIG idag. Där har man samma problem med tung utrustning om man skall dra iväg med grejerna. Fast avgasrör räcker de ju till (Där är inga speciella krav så MIG/MAG svets duger utmärkt.)

En annan aspekt som talar för pinne jämfört med i synnerhet TIG, är att pinnen är snabb, medans TIG är en förhållandevis långsam svetsmetod. Bortset från produktions effektivitet, så sprider man värmen längre ifrån svetsen ju långsammare man svetsar och det är inte bra. För metall är ett levande material så tillvida att det växer och krymper med ändrad temperatur. När man skall svetsa ihop två plåtar på säg en meter, så måste man när man förbereder och näster ihop plåtarna, göra mellanrummet mellan plåtarna ca 5mm större i den änden man kommer avsluta svetsen i. Detta innebär att det blir ganska stora spänningar i materialen. I tunn plåt syns det, för plåten slår sig. I tjockare material syns det kanske inte, men spänningarna gör att konstruktionen inte är alls lika stark, risken är att det spricker någonstans.
På varven hade man förr speciella gubbar som inte gjorde annat än att de gick efter svetsarna och "avspännings glödgade", dvs man värmde upp hela plåtarna till över ca 625 grader och lät det svalna sakta, då försvinner spänningarna i stålet.

Som ni märker är det en hel vetenskap som lurar bakom hörnet. Lyckligtvis är bildelar i regel så små att man för det mesta inte behöver bry sig.
Nått som de som tillverkat egna avgasrör dock måste ha märkt är att rören aldrig pekar exakt åt det håll man näste den, när man svetsat färdigt. Det har just med värme utvidgningen i materialet att göra.


34 Inlägg
3 april 2007
#25
Kristian_V skrev:
Pinne försvinner allt mer, på varv och verkstäder används kraftiga rörtråds maskiner istället. Pinnen försvinner dock aldrig helt, då man i princip bara behöver dra en elkabel dit man skall, medans motsvarande rör/MAG svets kanske väger över 100kg. En fullgod profs pinna svets som klarar 140A (3.2mm tjocka pinnar.) väger in på ca 5kg. tongue  Lite skilnad om man själv skall behöva kånka på grejerna.

För tunnare rör där man ställer höga krav på täthet/hålfasthet svetsar man nästan uteslutande med TIG idag. Där har man samma problem med tung utrustning om man skall dra iväg med grejerna. Fast avgasrör räcker de ju till (Där är inga speciella krav så MIG/MAG svets duger utmärkt.)

Som du säger lever pinnen kvar ute på industrierna där det inte finns ekonomi att släpa med sig en stor mig/mag, dessutom fungerar inte mig/mag så värst bra till annat än plåt/balkarbeten, vid rörarbeten är helt enkelt svetsmetoden för dålig.

Däremot att svetsning med pinne på rör skulle vara sämre än TIG vill jag inte riktigt hålla med om, att det lämnar mer skit i rören (vilket är olämpligt på sina håll) är riktigt, men inte att det skulle hålla sämre.

Och för att hålla med Kristian här, för hobbymekaren i garaget har man mer nytta av en MIG/MAG än en pinnsvets då det är en bättre svetsmetod för tunnplåt, som våra bilar faktiskt består av.
MIG/MAG är det lättaste av alla svetssätt att lära sig.
Försök få en snabbdemonstration av någon som kan ställa in en maskin så du vet vilket "ljud" du ska lyssna efter så kommer det inte vara några problem att svetsa sen!

Audi 80 quattro ... Med plusmeny
11.074 / 200km/h

LicensSvetsare
280 Inlägg
3 april 2007
#26
Hjälper gärna er som har seriösa byggen med svetsning, jobbar som industrirörläggare/licenssvetsare.  Gillar o bygga saker till bilar..

Till er som skrivit ovan så vill jag bara säga att jag har rätt att svetsa rör på kärnkraftverk med Mag Pinne och tig, så att något av detta inte skulle vara "bra" kan vi nog utesluta.

Däremot är tig att se som den finaste metoden,  är det stora rör med höga krav brukar man köra första strängen (roten) med tig och sen fylla på med annan metod.

PS, ett grenrör eller liknande ska svetsas med tig om det är ett seriöst bygge...

Slår man yxan i båten får man ro som fan!

1 417 Inlägg
3 april 2007
#27
Fan vad ni kan pojkar. Borde göra en svets-sticky snart kanske?



Sök