3429
Sök

Köpråd: Äldre bil från 90-98

96 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Är ute efter en lite äldre bil runt årtalen som anges i topic. Har tittat mest efter lite klassiska mercedes eller bmw's men har inte hittat några i fint skick. Har inte så stor koll på modellerna som fanns då eller vad som är värt att kosta på sig när dom är så gamla. Hade tittat på en Mercedes C180 -96 och just den modellen tilltalar mig rätt rejält.

Det jag är ute efter är just stilrenhet, inget bling eller så. Motorn spelar ingen stor roll, likså växellåda. Finns modellerna i en V6a så kan det gå för sig. Cab är nog något jag skippar, brukar vara ett rejält lyft i pris + att dom brukar nog vara rätt så slitna.

Behöver ej vara just mercedes eller bmw, kan vara dom flesta andra märkerna också, men i ungefär samma stil och "hållbarhet".

Är också även främst svarta bilar jag är ute efter, gärna inga som står ut t.ex gula,gröna,ljusblåa etc

Tack på förhand!

edit: la till "färgkrav"
Senast redigerat av andrem (14 februari 2013)

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
14 februari 2013
#2
budget ?

när du snackar om stil tänker jag på mercedes s klass , bmw 7 serie eller audi a/s8 ... eller kanske en jaguar xj6 ?


675 Inlägg
14 februari 2013
#3
Volvo S90 i fint skick? En smaksak kanske, men det är den skönaste bilen jag kört/åkt.


96 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#4
CHEEVA skrev:
budget ?

när du snackar om stil tänker jag på mercedes s klass , bmw 7 serie eller audi a/s8 ... eller kanske en jaguar xj6 ?

Hm, skulle nog inte säga mer än kanske 30-40 tusen. Allt beror ju på vad man får för pengarna men är inte ute efter någon AMG liknande modell. Men stilen du är inne på passar bra in! Kanske lite höga i pris förutom dom äldre mercedes S klassen.

Linkan_740 skrev:
Volvo S90 i fint skick? En smaksak kanske, men det är den skönaste bilen jag kört/åkt.

Inte riktigt min stil på utseendet, men den var ju fin på insidan men ja, sedan är det väl också att det är en volvo. Men bra tips oavsett smile

Of World
3 370 Inlägg
14 februari 2013
#5

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

96 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#6
opel_vectra_gts skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_Benz_S320_lagmilare_sv_sald_44504985.htm?ca=7&w=3

Tack! Såg den, rätt lågmilad för att vara en -99a men sedan skriver han om p-skada vid bakskärmen. Sedan kanske jag ska lägga till att det är just främst svarta bilar jag är ute efter!

Men riktigt bra tips och "fynd"!

497 Inlägg
14 februari 2013
#7
andrem skrev:
Hej!

Är ute efter en lite äldre bil runt årtalen som anges i topic. Har tittat mest efter lite klassiska mercedes eller bmw's men har inte hittat några i fint skick. Har inte så stor koll på modellerna som fanns då eller vad som är värt att kosta på sig när dom är så gamla. Hade tittat på en Mercedes C180 -96 och just den modellen tilltalar mig rätt rejält.

Det jag är ute efter är just stilrenhet, inget bling eller så. Motorn spelar ingen stor roll, likså växellåda. Finns modellerna i en V6a så kan det gå för sig. Cab är nog något jag skippar, brukar vara ett rejält lyft i pris + att dom brukar nog vara rätt så slitna.

Behöver ej vara just mercedes eller bmw, kan vara dom flesta andra märkerna också, men i ungefär samma stil och "hållbarhet".

Är också även främst svarta bilar jag är ute efter, gärna inga som står ut t.ex gula,gröna,ljusblåa etc

Tack på förhand!

edit: la till "färgkrav"

En BMW 530/535/540 kanske? Min erfarenhet är att dom med lite större motor oftast är mer utrustade.

http://www.blocket.se/kiruna/Bmw_540_Ma … =3&w=3 Något sånt här kanske?

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

96 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#8
JossanB skrev:
En BMW 530/535/540 kanske? Min erfarenhet är att dom med lite större motor oftast är mer utrustade.

http://www.blocket.se/kiruna/Bmw_540_Ma … =3&w=3 Något sånt här kanske?

Jo precis, men hur är det just med BMW's med högre milantal. Nu har jag bara hört om "ungdomar" som köper dom och kör sönder dom, nu ligger dom flesta äldre modellerna utan turbo (tur är väl det).

Men fint tips där, tack!

497 Inlägg
14 februari 2013
#9
andrem skrev:
JossanB skrev:
En BMW 530/535/540 kanske? Min erfarenhet är att dom med lite större motor oftast är mer utrustade.

http://www.blocket.se/kiruna/Bmw_540_Ma … =3&w=3 Något sånt här kanske?

Jo precis, men hur är det just med BMW's med högre milantal. Nu har jag bara hört om "ungdomar" som köper dom och kör sönder dom, nu ligger dom flesta äldre modellerna utan turbo (tur är väl det).

Men fint tips där, tack!

När det gäller äldre bilar med lite högre mil så tycker jag det är väldigt individuellt vilken bil man borde och inte borde köpa, en bil som har gått 18000 mil kan vara i sämre skick än en som har gått 28000. Så mitt tips där är att provköra och gå på magkänslan smile


Edit: Har kört pojkvännens 540 -93a som har gått 28.000 och den känns finfin att köra smile Så det går att hitta bra bilar vid dom miltalen också smile
Senast redigerat av JossanB (14 februari 2013)

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

96 Inlägg
14 februari 2013
Trådstartare
#10
JossanB skrev:
andrem skrev:
JossanB skrev:
En BMW 530/535/540 kanske? Min erfarenhet är att dom med lite större motor oftast är mer utrustade.

http://www.blocket.se/kiruna/Bmw_540_Ma … =3&w=3 Något sånt här kanske?

Jo precis, men hur är det just med BMW's med högre milantal. Nu har jag bara hört om "ungdomar" som köper dom och kör sönder dom, nu ligger dom flesta äldre modellerna utan turbo (tur är väl det).

Men fint tips där, tack!

När det gäller äldre bilar med lite högre mil så tycker jag det är väldigt individuellt vilken bil man borde och inte borde köpa, en bil som har gått 18000 mil kan vara i sämre skick än en som har gått 28000. Så mitt tips där är att provköra och gå på magkänslan smile


Edit: Har kört pojkvännens 540 -93a som har gått 28.000 och den känns finfin att köra smile Så det går att hitta bra bilar vid dom miltalen också smile

Jo, visst är det väldigt individuellt, men tänkte just på delar som brukar gå sönder när dom passerar vissa miltal? Finns ju alltid sådant som är bra att ha i åtanke.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 februari 2013
#11
andrem skrev:
JossanB skrev:
andrem skrev:

Jo precis, men hur är det just med BMW's med högre milantal. Nu har jag bara hört om "ungdomar" som köper dom och kör sönder dom, nu ligger dom flesta äldre modellerna utan turbo (tur är väl det).

Men fint tips där, tack!

När det gäller äldre bilar med lite högre mil så tycker jag det är väldigt individuellt vilken bil man borde och inte borde köpa, en bil som har gått 18000 mil kan vara i sämre skick än en som har gått 28000. Så mitt tips där är att provköra och gå på magkänslan smile


Edit: Har kört pojkvännens 540 -93a som har gått 28.000 och den känns finfin att köra smile Så det går att hitta bra bilar vid dom miltalen också smile

Jo, visst är det väldigt individuellt, men tänkte just på delar som brukar gå sönder när dom passerar vissa miltal? Finns ju alltid sådant som är bra att ha i åtanke.

nej det finns inget direkt du behöver tänka på när de kommer till miltal ... försök hitta en som är fin sen skiter du i milen. Som sagt en som gått 10 000 mil kan va sämre än en som gått 30 000


5 126 Inlägg
15 februari 2013
#12
milen tycker jag inte du ska stirra dig blind på smile min har gått 28 har ja för mig å den är ganska fin wink vi hade en w210 som gått 70+ och den var kanonfin förutom lite rost på en framskärm, 2000kr senare va den rostfri.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 februari 2013
#14
http://www.blocket.se/halland/Audi_A8_Q … _8&w=3

inte svart men väldigt fin och välutrustad

http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A8 … _8&w=3

ganska fin denna också och svart

http://www.blocket.se/skaraborg/Audi_A8 … _8&w=3

ser fräsch ut på bilderna, sportstolar om det nu är en fördel... personligen gillar jag komfortstolarna mer

http://www.blocket.se/varmland/Audi_A8_ … _8&w=3

lågmilad svart och billig ... ser ok ut på bilderna

http://www.blocket.se/uppsala/Audi_A8_4 … _8&w=3

ser väldigt fin ut på bilden, dock så har den "stylats" i efterhand... men kan va värd en titt ändå
Senast redigerat av CHEEVA (15 februari 2013)


96 Inlägg
15 februari 2013
Trådstartare
#15
Riktigt fina tips! Hade totalt glömt bort Audi (tänkte bara på Audi 100 etc) men deras A/S 8 är riktigt fina, inte illa med en V8 heller!

Lexusen kände jag var väldigt "American" så dom hoppar jag nog, Jaguar XJ- var nog så långt jag kan sträcka mig till en bil som bara tar mig från A till B. Just nu lutar det nog åt en äldre A/S8 quattro med V8 motorn faktiskt, väkte väldigt fint intresse hos mig.

Något problem man ska se upp med här? Dom har väl kamrem på dom äldre modellerna antar jag. Hur är just V8 motorn? Pålitlig? Överdrivet törstig?

Tack allihopa!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 februari 2013
#16
har själv en sån smile

väldigt trevliga... kamrem är det ja och den ska bytas med 17 000mil intervall har jag för mig det är, men ska man va helt ärlig är kamkedja inte mycket bättre, ofta mycket mer jobb när det ska bytas och går det sönder slå kejdan sönder mycket, och ja det behöver bytas det med även om tillverkaren säger det håller för evigt.

Jag kör min på mellan 0,9-1,2 blandat så överdrivet törstig är den absolut inte ! dock har jag en med 3,7an och endast framhjulsdrift så en med 4,2an och quattro dricker nog mer.

Något du ska kolla noga på är växellådan, ska tydligen va strul med de... min har inte strulat än så länge iaf
Är Alu kaross + chassie så du behöver inte oroa dig över rost smile
Läckande styrväxel är också ett vanligt problem, jobbigt som fan att fixa ( håller på med det just nu)... på min va det ett lock som va totalt sönder oxiderat, vet inte om det brukar va det som läcker, VAG ville sälja en renoverad styrväxel till mig för 11 000 men full i fan som ja är så gör ja ett eget lock och de kostar lite tid och 10 kr att fixa smile

hade det varit mina pengar hade jag lagt de på den jag länkade först ... ser grymt fin och välhållen ut !
Senast redigerat av CHEEVA (15 februari 2013)


96 Inlägg
15 februari 2013
Trådstartare
#17
CHEEVA skrev:
har själv en sån smile

väldigt trevliga... kamrem är det ja och den ska bytas med 17 000mil intervall har jag för mig det är, men ska man va helt ärlig är kamkedja inte mycket bättre, ofta mycket mer jobb när det ska bytas och går det sönder slå kejdan sönder mycket, och ja det behöver bytas det med även om tillverkaren säger det håller för evigt.

Jag kör min på mellan 0,9-1,2 blandat så överdrivet törstig är den absolut inte ! dock har jag en med 3,7an och endast framhjulsdrift så en med 4,2an och quattro dricker nog mer.

Något du ska kolla noga på är växellådan, ska tydligen va strul med de... min har inte strulat än så länge iaf
Är Alu kaross + chassie så du behöver inte oroa dig över rost smile

Precis, min nuvarande har kedja men har haft en del bekanta som har haft problem med det också, även om det inte är någon fast intervall gäller det att ha koll på den!

Ah, har du provat 4,2an med quattro? Stor skillnad? Är 3,7an V8 eller är det "bara" en V6a?

Hm, vad är det som strular då? Antar att A8 bara kom med automat så då är väl en renovering inte på tal isåfall....

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 februari 2013
#18
andrem skrev:
CHEEVA skrev:
har själv en sån smile

väldigt trevliga... kamrem är det ja och den ska bytas med 17 000mil intervall har jag för mig det är, men ska man va helt ärlig är kamkedja inte mycket bättre, ofta mycket mer jobb när det ska bytas och går det sönder slå kejdan sönder mycket, och ja det behöver bytas det med även om tillverkaren säger det håller för evigt.

Jag kör min på mellan 0,9-1,2 blandat så överdrivet törstig är den absolut inte ! dock har jag en med 3,7an och endast framhjulsdrift så en med 4,2an och quattro dricker nog mer.

Något du ska kolla noga på är växellådan, ska tydligen va strul med de... min har inte strulat än så länge iaf
Är Alu kaross + chassie så du behöver inte oroa dig över rost smile

Precis, min nuvarande har kedja men har haft en del bekanta som har haft problem med det också, även om det inte är någon fast intervall gäller det att ha koll på den!

Ah, har du provat 4,2an med quattro? Stor skillnad? Är 3,7an V8 eller är det "bara" en V6a?

Hm, vad är det som strular då? Antar att A8 bara kom med automat så då är väl en renovering inte på tal isåfall....

Har provat en 4,2a och där är skillnad, men jag köpte min för att jag vill köra med ok bränsle ekonomi och åka bekvämt smile så ser den som ett bra mellanting... 3,7an är också en v8

A8 gick att köpa med manuell låda iallafall 2,8orna och s8an... vet dock ej hur vanligt det är. Finns renoverade lådor att köpa kommer inte ihåg hur mycket de kostar bara. Men byt olja och silen i lådan så ska det inte va några problem, enligt VAG är det inget bytes intervall på den oljan heller.


96 Inlägg
15 februari 2013
Trådstartare
#19
CHEEVA skrev:
andrem skrev:
CHEEVA skrev:
har själv en sån smile

väldigt trevliga... kamrem är det ja och den ska bytas med 17 000mil intervall har jag för mig det är, men ska man va helt ärlig är kamkedja inte mycket bättre, ofta mycket mer jobb när det ska bytas och går det sönder slå kejdan sönder mycket, och ja det behöver bytas det med även om tillverkaren säger det håller för evigt.

Jag kör min på mellan 0,9-1,2 blandat så överdrivet törstig är den absolut inte ! dock har jag en med 3,7an och endast framhjulsdrift så en med 4,2an och quattro dricker nog mer.

Något du ska kolla noga på är växellådan, ska tydligen va strul med de... min har inte strulat än så länge iaf
Är Alu kaross + chassie så du behöver inte oroa dig över rost smile

Precis, min nuvarande har kedja men har haft en del bekanta som har haft problem med det också, även om det inte är någon fast intervall gäller det att ha koll på den!

Ah, har du provat 4,2an med quattro? Stor skillnad? Är 3,7an V8 eller är det "bara" en V6a?

Hm, vad är det som strular då? Antar att A8 bara kom med automat så då är väl en renovering inte på tal isåfall....

Har provat en 4,2a och där är skillnad, men jag köpte min för att jag vill köra med ok bränsle ekonomi och åka bekvämt smile så ser den som ett bra mellanting... 3,7an är också en v8

A8 gick att köpa med manuell låda iallafall 2,8orna och s8an... vet dock ej hur vanligt det är. Finns renoverade lådor att köpa kommer inte ihåg hur mycket de kostar bara. Men byt olja och silen i lådan så ska det inte va några problem, enligt VAG är det inget bytes intervall på den oljan heller.

Så det är alltså inget mekaniskt fel på lådan utan olja och silen? Känns som ett rätt smärtfritt problem faktiskt då ny olja brukar göra det bättre i dom flesta lådorna!

Vissa av dom äldre har ju en inbyggd telefon (den med sladd mellan armstöden) hur fungerar dom etc?

Vad finns det som sagt förutom lådan man måste kolla på, slitagedelar etc och vad för priser är lämpliga att ev. pruta till. Finns ju inte många ute på marknaden numera.


Sök