3358
Sök

Regga om bil för flera passagerare?

138 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
tjenare, lite frågor gällande antalet passagerar en bil är/kan reggas för.
Går ju att regga tillbaka till pb från lätt-lb.

Om man t.ex. köper en gammal folkabuss som är omgjord och om-reggad till husbil och endast en passagerar, går det att regga om den till 7 passagerare? oavsett hur många den var reggad för från början? (vet inte med hur många platser typ2 (bay) bussar fanns emd från början?
självklart med ditmonterade soffor (och ev bälte?).

Sen finns det ju amerikanare (t.ex en 80-talare) som har soffa fram och bak fast bara är godkända för 4 passagerare? går det att regga en t.ex. caprice så att den blir laglig med 5 passagerare? kanske tom. för 7/8 passagerare (det finns de som är reggade så med soffa i skuffen)?

Vad för ingrepp krävs och vad kostar det i så fall?
mvh Teo

138 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
finns det någon gammal tråd gällande detta ämne?

1 Inlägg
12 december 2012
Jag har en cadillac från 1960 med helsoffa fram.
bilen är reggad för 4 passagerare.
Hade varit trevligt att kunna åka totalt 6 personer lagligt.
Nån som har liknande bil som är reggad för 5 passagerare?
Hur gör man?

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
12 december 2012
PeoS skrev:
Hur gör man?

Endast 4 passagerare i en Cadillac låter ju helt åt skogen! Ta fram reg.nummer på en liknande bil som är reggad för 5 passagerare och ta en diskussion med bilprovningen om du inte kan regbesiktiga om den, ungefär så som man gör när man monterar dragkrok på en bil. Det kostar ju lite grann, men det kan det kanske vara värt wink

Själv reg.bes. jag en VW Caravelle -86:a från 7 till 8 passagerare i mitten av 90-talet. Satte bara i en en större soffa fram + bälten, vägde bilen och fick det hela godkänt smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

138 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
så har man tur kan det funka att sätta ett extra bälte fram i mitten på soffan på en jenkare och prata vänligt med besiktningsgubbarna?
kollar nämligen på att skaffa en lite större bil och antalet platser är en ganska viktigt del, konstigt att det varierar på likadana bilar smile

Avstängd
1 714 Inlägg
12 december 2012
Fast 1960 var det väl ändå inget krav på bälten då.

138 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
nej men på en nyare bil menar jag?
men det går alltså att bygga om en bil för fler passagerare om man väger in den på nytt och modifierar lite? smile

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 december 2012
teodorhiden skrev:
nej men på en nyare bil menar jag?
men det går alltså att bygga om en bil för fler passagerare om man väger in den på nytt och modifierar lite? smile

Bara om andra bilar av just den modellen funnits med fler passagerare från början och blev typade.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

138 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
okej, tack för bra svar smile

140 Inlägg
12 februari 2013
om den är personbil kan man säkert fixa fler platser och regga om. Där emot om du köper en lätt lastbil, typ cheva buss och den är importerad och registrerad som lätt lastbil i sverige så kan man inte få i fler platser. och man kan även inte få den omregistrerad som personbil då Just DEN bilen måste ha varit Personbil i sverige. har nämligen frågat bilprovning m.m. om just detta.

går ju o bygga husbil av den istället och regga för fler personer. men då måste det finnas sovplatser för alla personerna och även säten
Senast redigerat av Vonzool (12 februari 2013)

Cadillac_The_King
12 februari 2013
PeoS skrev:
Hur gör man?

min cadillac är reggad för 4 men har kört 6 endå
snuten har inte sagt nåt även polarns mercury hgv  den var bara reggad för 2
men vi åkte 6 i den endå  blev stannad av farbro blå dom sa bara hopp ni är full bil
dom bryr sig inte dom tycker bara det är kul

140 Inlägg
12 februari 2013
okey. nja såna bilar kanske dom inte är lika hårda på. Dessutom får man köra fler passagerare under kortege och så. förutsatt att dom sitter på lämpligt sätt i bilen smile står på transportstyrelsen

138 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
okej, men kraven för att regga som husbil med t.ex 4passagerare är att alla passagerare+förare måste ha sovplats? smile måste "husbiolsutrymmet" vara skillt från föraruterymmet med typ en mellanvägg? smile

140 Inlägg
14 februari 2013
det ska finnas kylskåp (ej kylbox) Matlagningsmöjligheter med tex en el,gasol eller sprit platta som är fast monterad. Bord. alla passagerare + förare ska ha sov och sitt plats i bilen. bi/förvarings utrymmen för kläder, mat och tallrikar och sånt. åk dit dom regbesiktar och fråga så får du kanske mer info om vad som måste göras.

Behöver ingen mellanvägg från förarutrymmet.
förr när lagen om lastgaller fanns behövdes inget om den var husbil. antagligen för att man skulle kunna gå bak utan att behöva tex öppna dörrarna o gå runt å krångla tongue

och förresten, bälteskravet för lätt lastbil är från -84a ^^ (personbil runt -69 fram -70 bak.)
Senast redigerat av Vonzool (14 februari 2013)

138 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
tack för info smile

Sök