2577
Sök

Ta bort klistermärken i bakrutan?

1 112 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
Jag har texten kenwood i bakrutan men jag vill ta bort det, satt där när jag köpte bilen men jag har inget kenwood som sitter i den så de e ju löjligt med reklam för något man inte ens har
Nu till frågan! Hur tar jag bort märkena? Värmepistol Aceton? lacknafta? Någon som vet ett bra å smidigt sätt!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

1 653 Inlägg
3 april 2007
pilla upp ett hörn med nageln och dra sedan bara försiktigt lite diagonalt, är busenkelt att ta bort dekaler, behövs inga kemikalier och dyl...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

202 Inlägg
3 april 2007
För den late...

Högryckstvätt smile Funkar utmärkt och det bara blåååååser bort!
Sen ta nån kemikalie för att ta bort ev limrester.

6 Inlägg
3 april 2007
Har den suttit där tillräkligt länge så kommer klistret att garanterat sitta kvar.

Thullen skrev:
pilla upp ett hörn med nageln och dra sedan bara försiktigt lite diagonalt, är busenkelt att ta bort dekaler, behövs inga kemikalier och dyl...

6 Inlägg
3 april 2007
Att rekomendera, och det fungerar med kallavfettning som medel efteråt!big_smile

merl skrev:
För den late...

Högryckstvätt smile Funkar utmärkt och det bara blåååååser bort!
Sen ta nån kemikalie för att ta bort ev limrester.

Toyota-Frälst
310 Inlägg
3 april 2007
När jag plockade bort dekaler på epa-tiden så tog jag en sån där "fönsterkniv".. kommer inte på namnet nu såklart men en sån där som håller ett rakblad längst fram.

Sen är det bara vinkla den så flackt som möjligt och ta bort dekalen. Som en supernagel om det sitter hårt alltså. Sen är det bara ta nån förtunnning för att få bort limrester

Good luck!

1 653 Inlägg
3 april 2007
KriLijan skrev:
Har den suttit där tillräkligt länge så kommer klistret att garanterat sitta kvar.

Thullen skrev:

pillade bort en dekal från bruksbilen som suttit där bra länge senast härom veckan, inte va där några rester kvar iaf...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

202 Inlägg
3 april 2007
Skiljer ju lite på olika dekaler och hur länge dom har suttit osv.

Ta fram hårfönen eller en värmepickadoll och värm försiktigt.  Det brukar oftast göra underverk när det gäller att plocka bort gammal dekor.  Man får inte värma för mkt utan lite lagom, kör man för hårt med värmen så kan det stanna kvar ännu mer lim på underlaget än om du hade struntat i att använda värme över huvudtaget.   

Dra bort dekalen försiktigt för då är det lättare att limmet följer med dekalen istället för att sitta kvar på lacken.

Sen tar du vanlig hederlig T-röd på en mjuk trasa och tvättar bort limresterna med. Man brukar oftast få lite kvar hur man än gör eller en "smutskant" efter dekalens ytterkontur. 

Lycka till!

Man nog att våga köra en tjejbil :)

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
3 april 2007
På fönster kan du använda en skrapa med rakblad längst fram, kallas fönsterskrapa eller så går du in och hämtar en precis likadan skrapa vid spisen, glöm bara inte lägga tillbaks den efteråt... smile Kostar annars inte många kronor och finns i färgaffärer eller på välsorterad matvarubutik/stormarknad, de flesta elhandlare

Glas tål att skrapas med rakblad så länge du håller det hyffsat plant och inte börjar skära i glaset. Skulle förvåna mig om du får lim kvar efter det, men får du det funkar lösningsmedel på rutan, har du en flickvän eller mamma eller konstiga egna vanor kan du ta vanlig nagellacksremover om du inte har något annat lämpligt. Helst en sort utan olja, men olja i remover är lätt att tvätta bort från en bilruta.... smile

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

3 Inlägg
3 april 2007
Jag röstar för rakbladsskrapa, ser ut som en spackelspade fast me ett rakblad..
En sprillans ny funkar bäst då en gammal knögglig kan orsaka repor i rutan, va även försiktig så du inte skär av värmetrådarna om såna finns..
Och för eventuelt kvarblivet klister, ta å dutta besin eller liknande me blöt trasa eller nåt för att sen fortsätta me skrapan å till sist torr trasa..

Kör hårt.. cool

1 997 Inlägg
3 april 2007
Jag stulle ta bort min dekal på bakrutan men hittade inget bra. började me naglarna men de funka inte för dekalen hade suttit där sen bilen var ny för 23 år sen. så ja tog en Morakniv och täljde bort tongue
funkade jättebra. sen tog jag tröd på ett papper till limresterna. funka hur bra som helst. inga repor eller nåt smile
lycka till wink

Lidhultare.
325 Inlägg
3 april 2007
tog bort dekaler på en lastbil för 3 veckorsen... använde mig av en värmepistol... 300grader varm ungefär... blåste på tills det började koka litegrann på dekalerna sen vare bara till att skrapa bort med en isskrapa ( lär ju finnas bättre grejjer) men det fungerade kanon iallafall! sen efteråt så använde jag mig av nåt medel för limmet som satt kvar efter dekalerna... men den blev skitren och inte de minsta lilla lim va kvar!

den gamla lastbilen blev som ny, inge märken eller nåt!
Senast redigerat av eclips3 (3 april 2007)

-Twiajävlen-

örebro
46 Inlägg
3 april 2007
Jag skulle bränna på med värmepistol brukar funka skit bra det!

1 112 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
värme pistolen skippar jag nog! har ju toning på insidan ruta å den kanske tar stryk av värme! men jag provar nog med naglaran å sen avancerar jag me fönsterskrapa å t - töd! Skall ta bort innan elmia tänkte jag!

20 Inlägg
4 april 2007
finns gummitrissor som man använder på en turbinslip el. borrmaskin eller liknande som man sen kör på dekalerna.. gör man iaf på klistermärken å dekaler å limrester som sitter på lacken och det repar inte lacken så ja tycker de borde funka lika bra till glas smile

"Den drucknes talan är den nyktres tankar"

417 Inlägg
4 april 2007
Rostfria rakblad, ta de varligt med värmeslingorna bara.....

mvh/Jocke

1 112 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
jag gick på med nya fina blad till en mattkniv! blev hur bra somhelst! behövde inte ens t röd efteråt! Värmeslingorna sitter ju på insidan så det var igen fara me dem!

Sök