3871
Sök

Saab 9-5 Aero Kylfläkt Problem

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
Hej!

Har problem med en Saab 9-5 Aero Årsmodell 2003 helt std.

Är så att dom 2 kylfläktarna startar av sig själv tex om man har bilen stående under natten och drar ur batteriet.
Felet uppstår helt intermittent.

Drar man ur relät till låg hastigheten så är problemet borta.

Har kollat felkoder och det finns inga relevanta till det här problemet.

Om jag har fattat rätt så är det bara lågfarten som kan starta när tändningen är av, och så styrs kylfläktarna av tempgivaren vid termostaten och även en trycksensor i ac systemet.

Men vad kan orsaka mitt problem?

Kan det hjälpa att kalibrera ACC? Har för mig man skulle hålla inne AUTO och OFF?

Ska kolla lite på det ikväll så återkommer jag om jag hittar nått relevant.

Kan de ev va en tempgivare som visar fel värde?

Tacksam för svar.

Mvh Johan

197 Inlägg
20 februari 2013
Om AC tryckvakten är trasigt och visar högtryck, då startar kylfläkten även om motorn är av. Saab AC systemet startar inte kylfläkten innan trycket är ganska högt, inte "direkt när man startar ACn" som på många andra bilar.

Sätt tillbaks reläet, om fläkten startar igen, dra ut kontakten från AC tryckvakten på kondensorn (bakom grillen). Du kan byta ut tryckvakten själv, finns ett ventil bakom den. Lycka till. Hoppas det löser sig.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
Okej, har varit ute och felsökt en stund nu och märkte att om man drar ur kontakten till tempgivaren i termostathuset så startar fläkten med en gång. Tänkte att det kanske var glapp någonstans och kollade över kablage men hittade inget.
Kan det vara tempgivaren som glapp i?

Grejen är ju att problemet är ju inte alltid utan kommer och går och fläkten har aldrig startat direkt efter man stängt av och gått ifrån bilen utan verkar vara en stund efter.
Ska försöka prova ditt tips smile

Tack för svar!

/Johan

197 Inlägg
21 februari 2013
Johan, har du en voltmätare? Jag har tyvärr ingen värde på tempsensorn, men när det gäller AC tryckvakten, det är signalvoltagen som varierar enligt trycket. Styrsystemet går på 5 volt, när AC kompressorn är på då får du ca 1,5 volt från tryckvakten (max är 4,9 volt)  vid 9 bar och då startar fläkten.

Kolla bilden och du kan mäta vad du får ut från tryckvakten, är den över 1,5 volt där BORDE ligga problemet. Jag har bytt en del tryckvakt, men vanligtvis pga den ger ingen signal alls= fläkten startar aldrig. Det kanske finns ett internt kortslutning på din som ger 5 volt hela tiden.  Lycka till.

http://bayimg.com/AaJCmAAEn

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

Volvo Lastbilstekniker
51 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
Ajemen ja har en Fluke/multimeter smile

Kanon ska kolla upp detta.

Tack för alla svar!

/Johan

Sök