3272
Sök

Volvo v70 t5, problem med motorskakningar osv.

723 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#1
Tjenare det är såhär att jag bytte övre motorfästet igår och skulle prova en runda (även om förra motorfästet vart sprucket så hade jag inga problem förut)

Iafall direkt när jag startar bilen så vibrerar den som tusan, på tomgång och vid gaspådrag...

Jag har svårt att tro det är motorfästet men kan inte förstå vad det skulle vara som bara kommer så helt plötsligt.

Har aldrig haft problem förut.

Nyligen bytt olja och filter, stift och tändkablar. jag tror bilen inte går på alla cylindrar men vet ej.


Har läst folk säga att det ska räcka att byta rotor och fördelarlock men vad tror ni?


Jag försökte filma lite hur den låter men de låter inte så mycket på filmen som det gör när man kör, låter ju som om man kör en traktor....

bensinförbrukningen har dubblats också så något är knasigt....


http://www.youtube.com/watch?v=5_1cP1Ef … e=youtu.be

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
23 februari 2013
#2
Sitter det en öppen dumpventil på den? (Lät som det i filmen)
Testa i såna fall att plocka bort den och montera originalet igen, min bil betedde sig exakt likadant som din.

Mvh

Up the RA

8 250 Inlägg
23 februari 2013
#3
Du är säker på att du har tryckt fast tändkablarna riktigt och satt dem i rätt ordning? Vad gäller lock och rotor så är det ju bara att titta på dem sakerna och bedöma deras skick, men är dem dåliga så går motorn dåligt. När bytte du bränslefilter senast?


723 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Sitter det en öppen dumpventil på den? (Lät som det i filmen)
Testa i såna fall att plocka bort den och montera originalet igen, min bil betedde sig exakt likadant som din.

Mvh

Jag har öppet luftfilter med avskärmning från bsr. Allt annat är orignal

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

723 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Du är säker på att du har tryckt fast tändkablarna riktigt och satt dem i rätt ordning? Vad gäller lock och rotor så är det ju bara att titta på dem sakerna och bedöma deras skick, men är dem dåliga så går motorn dåligt. När bytte du bränslefilter senast?

Japp det är i rätt ordning och jag har tryckt till dem igen men ingen skillnad. Jo rotor och lock är bytta i somras så jag tycker inte dem borde redan vara slut... Bränslefiltret har jag inte bytt i min ägo men jag har ett liggandes som är planerat att byta men inte kan väl ett kasst bensinfilter göra så att bilen går som en traktor? Och om det är igensatt så borde väll motorn hoppa upp och ner på tomgången? För den är helt stilla på tomgången precis som den ska men bilen skakar ändå...


Tack för er hjälp!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

8 250 Inlägg
23 februari 2013
#6
Soppafilter är inte dyrt och kan när det sätts igen kan det lätt misstas för fel på tändningen. Så om du redan har ett så skulle jag byta direkt om jag var du.


723 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Soppafilter är inte dyrt och kan när det sätts igen kan det lätt misstas för fel på tändningen. Så om du redan har ett så skulle jag byta direkt om jag var du.

Jag ska göra det sen återkommer jag.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

723 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#8
Jahap efter en massa onödigt slit och nya delar så är problemet löst!

Började byta bensinfiltret ingen skillnad.

Bytte rotor och fördelarlock som inte alls såg slitet ut men ingen skillnad.

Tog ut kablarna till spridarna en efter en men på den 4e spridaren hände inget med motorn när den drogs ut, på de andra så hoppade motorn till lite så då kunde man konstantera att de va något fel där.

Bytte plats på spridarna och kollade strömmen och all var som de skullle. Tog ut tändstiftet och det va helt orört medans de som fungerar va svarta och överfeta.

Provade starta bilen med tändstiftet utanför men ingen gnista.

Kollade kabeln men såg då att den va klämd i de nya övre motorfästet.

Jag har alltså lyckats klämma kabeln och därav började mitt problem... Aja man lär sig av sina misstag lite tråkigt bara att det är helt nya kablar så nu kör jag med en gammal kabel.

Kan man köpa en enkel kabel någonstans?

Nu har jag ju kunnat provköra bilen riktigt för första gången med nya motorfästet och ska det verkligen låta så mycket? Låter som om det är hål i avgasröret typ. Det vart en polyuretanbussning.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

1 638 Inlägg
24 februari 2013
#9
Eftersom polyuretan bussningen är såpass hård så "sväljer" den inte lika mycket vibrationer som orginal i gummi gör. Detta medför att vibrationerna lättare tar sig in i kupén och motorljudet hörs tydligare i bilen smile



Sök