Hej!
Här kan ni följa mig under arbetet när jag kommer att göra en mindre renovering min Cadillac.
OK då var det dax att börja: 1) Första veckan i garaget har jag tagit först tagit ett komp prov som var ganska bra 3 ans cylinder var det enda som var lite för lågt men för övrigt var det okey . Sedan har jag tagit bort förgasaren och skickat den till Carbguy. Sedan var det dax att ta bort in suget och ventil kåporna detta ska blästras, sedan har jag tagit bort torkar-motorn (det var inte det lättaste torkar-armarna bort sedan ventilationsgallret som sitter i neder kant av vindrutan)Och skickat den till KS Import för renovering Det var första vecka ,nu ska jag inte upp förrens på måndag igen.Om ni tittar i albumet renovering så kan ni se bilder på vad som händer med bilen.
Vecka 2:. Då har man kommit en bit på väg. Förgasaren är färdig renoverad och kommer i början på vecka 44 , torkar motorn är i väg skickad på renov. Motorrummet är nästan färdig tvättat sedan är det målning. In suget är nu blästrat , samt ventil kåporna .Kollat samtliga lampor , och fått i gång backljuset , det är vad som har hänt denna vecka.
Vecka 3: Då är motorn och motor rummet färdig målat , förgasaren som kom vecka 44 är jätte fint renoverad ska bli ett nöje att skruva i hop det sedan , ventilkåperna samt in-suget är också det färdig målat , och så har vi handlat lite till motorn insugspackning , ventilkåpspackning , nya kylar slangar, tänd-stift , tändkablar , rotor , lock , tänd-spole. Håller för närvarade på att bråka med att få loss tanken, skruvarna har troligen ingen skruvat på sedan bilen byggdes. Sedan ska motorhuven bort och slipas och lackas på undersidan
Vecka 4: Nu var äntligen tanken loss det var ett jäkla jobb att få loss den ,tur att jag har vänner i garaget som hjälpte mig.Har även kollat så att tankgivaren fungerar ,för den har dummat sig lite i sommar så man inte har vetat hur mycket soppan man har.Men den var helt ok så förmodligen var det bara massor av " skit " på kontakterna.Ikväll blir det att fortsätta att göra rent på utsidan och sedan måla vidare
Vecka 5: Nu i tisdags så var det dax att börja lite med att skruva tillbaka allt först ut blev att få in suget på plats och i dag onsdag var det den ny renoverade torkar motorn som kom på sin plats och ventilationsgallret nedanför vindrutan sedan var det torkare med spolningen som inte var helt lätt att sätta dit men efter ett bra jobb från garage kompis så fick vi det att fungera så nu kan man stryka det från listan . sedan har jag blåst bränsleledningen så det är klart för att montera förgasaren när det blir dax, väntar på att jag ska få min bakelitplatta som ska sitta mellan förgasaren och in-suget. då så har jag min platta det tog 2 dar att få hit den så nu är det bara till att fort sätta att skruva , så dit med förgasaren och där efter blev det ventilkåporna som kom på plats , sen tänd kablar som skulle kapas i rätt längd och sätta dit tändhattar . så efter julhelgen så blir det nog att prova om motorn startar,
Vecka 6: Nu har det varit julhelger och skruvandet har legat nere ett tag men i dag 12-12-27 startade vi upp lite försiktigt med att se om det skulle kunna fixa till listen på höger sida. Men det blev lite mer en vad jag hade tänkt mig. För att kunna knacka listen till rätta så var man tvingad att lossa alla skruvar som håller den på plats och så det var ner i skuffen och ta bort allt så man kom åt skruvarna. Men det satt fast ändå så då åkte baksätet ut och klädselen på sidorna, och det var då jag upptäckte att jag fick mer att göra, för fy vad det så ut där bakom. Det ska slipas och lackas innan det blir tal om att sätta till baka något baksäte, Men listen kom på plats så det ser bra ut. sådå är det färdig slipat och grundmålat med en bra rostskyddsfärg nu har jag varit och in förskaffat den färgen som det ska vara på plåten när den var ny den är blågrå , och så har Gabby börjat slipa insidan av motorhuven för den var lite rost så den ska förhoppnings vis grundas i kväll sedan ska det dit en mattsvart färg.
Vecka 7: Nu har jag fått hem färgen och även en helt ny bränslegivare blev det också. Vad som står på tur nu är att lägga dit ljudisolerings mattan sedan är det tillbaka med baksätet och väggbeklädnaden sen ska det vara klart där. Då är det motorhuvens undersida som ska målas och en ny ljudisolerings matta där och så , idag har jag dragit en ny jord kabel till tanken den gamla var helt slut , och så förberett för morgondagens blöta övning , hela underredet ska högtrycks tvättas för att få bort allt skit och eventuellt en del rost flagor , vi får se hur det går . Jo det blev blått men det blev och så väldigt rent så nu ska det bara torka ett par dagar. Under tiden så målar vi undersidan på motorhuven det blev två strykningar för att det skulle se bra ut . Idag har vi limmat dit den nya mattan under huven och så har jag sprutat tektyl så det är också klart, är bara hjulhusen kvar . då är även hjulhusen klara med tektyl behandlingen , och tankbanden är slipade och svart lackade ,
Vecka 8 : Då har vi varit i garaget igen när man tänker efter så är det ganska många timmar som man har lagt där men ska bilen bli som man vill ha den så är det bara att jobba på, då ska dämpnings tejpen sättas på tankbanden och på uppsidan av tanken sedan ska jag kolla så att bensin slangen fram till motorn är okey och kablarna till tankgivaren , sedan ska det vara dax att sätta tanken på plats och koppla in allt , får hoppas att givaren fungerar så man kan se hur mycket bränsle man har i tanken , Och så kom dagen då det var dax för första start upp efter lite genomgång av motorn , den var lite envis och ville inte starta först men efter lite pyssel så startade den upp och gick så fint nu ska det ställas tändning och brytare så kommer det att bli så bra . Då har jag kört igenom motorn två gånger med olja och bytt oljefilter innan jag hällde i den oljan som ska vara och motorn går så jämt och fint så jag hoppas att det ska bli en fröjd att köra cadillacen i sommar. Nu så åter står det bra mindre jobb som att göra iordning kofferten där är det lite målning och sedan ska snyggas till så den klar, slipa lite rost under högar list längst bak , och montera en brandsläckare på någon lämplig plats . Därefter börjar detta lilla projekt lida mot sitt slut för denna vintern . Var nere i garaget i går och städade ur bilen så nu är det bara att vänta på våren så man kan ta fram sin stora dröm bil. Jag som trodde att jag var klar för vinter och kunde luta mig till baka och vänta på att våren skulle komma, "Nej känn dig blåst anders" kom ner i garaget för att starta upp motorn så den får gå lite och upp täcker att det är en rejäl olje fläck under motorn så det är bara till att börja se var det läcker så vi får de var jag hittar, Och vad var det som läckte? jo ventil-kåpan på höger sida i bak kant , och felet var mitt när jag monterade ventil-kåporna så hade jag faktiskt glömt att dra åt skruvarna på den sidan , jag hade nämligen bara dragit dom med fingrarna och inte med led-nycken man lär så länge man lever sägs det. Men nu har ett gått några dagar sedan jag var i garaget ,och när jag kom ner så hade det inte doppat något , jag var ändå lite orolig så det inte var på flera ställen men nu ser allt bara helt okey ut. Så nu vill jag ha vår så jag får prova att köra och inte bara garage gasa, nej både bilen och jag vill ut . Så jag hoppas att ni som har följt mig här på garaget under vinter, och även alla andra som gillar jänkare, att vi träffas på någon utstälning eller var som helst under sommaren .
Här kan ni följa mig under arbetet när jag kommer att göra en mindre renovering min Cadillac.
OK då var det dax att börja: 1) Första veckan i garaget har jag tagit först tagit ett komp prov som var ganska bra 3 ans cylinder var det enda som var lite för lågt men för övrigt var det okey . Sedan har jag tagit bort förgasaren och skickat den till Carbguy. Sedan var det dax att ta bort in suget och ventil kåporna detta ska blästras, sedan har jag tagit bort torkar-motorn (det var inte det lättaste torkar-armarna bort sedan ventilationsgallret som sitter i neder kant av vindrutan)Och skickat den till KS Import för renovering Det var första vecka ,nu ska jag inte upp förrens på måndag igen.Om ni tittar i albumet renovering så kan ni se bilder på vad som händer med bilen.
Vecka 2:. Då har man kommit en bit på väg. Förgasaren är färdig renoverad och kommer i början på vecka 44 , torkar motorn är i väg skickad på renov. Motorrummet är nästan färdig tvättat sedan är det målning. In suget är nu blästrat , samt ventil kåporna .Kollat samtliga lampor , och fått i gång backljuset , det är vad som har hänt denna vecka.
Vecka 3: Då är motorn och motor rummet färdig målat , förgasaren som kom vecka 44 är jätte fint renoverad ska bli ett nöje att skruva i hop det sedan , ventilkåperna samt in-suget är också det färdig målat , och så har vi handlat lite till motorn insugspackning , ventilkåpspackning , nya kylar slangar, tänd-stift , tändkablar , rotor , lock , tänd-spole. Håller för närvarade på att bråka med att få loss tanken, skruvarna har troligen ingen skruvat på sedan bilen byggdes. Sedan ska motorhuven bort och slipas och lackas på undersidan
Vecka 4: Nu var äntligen tanken loss det var ett jäkla jobb att få loss den ,tur att jag har vänner i garaget som hjälpte mig.Har även kollat så att tankgivaren fungerar ,för den har dummat sig lite i sommar så man inte har vetat hur mycket soppan man har.Men den var helt ok så förmodligen var det bara massor av " skit " på kontakterna.Ikväll blir det att fortsätta att göra rent på utsidan och sedan måla vidare
Vecka 5: Nu i tisdags så var det dax att börja lite med att skruva tillbaka allt först ut blev att få in suget på plats och i dag onsdag var det den ny renoverade torkar motorn som kom på sin plats och ventilationsgallret nedanför vindrutan sedan var det torkare med spolningen som inte var helt lätt att sätta dit men efter ett bra jobb från garage kompis så fick vi det att fungera så nu kan man stryka det från listan . sedan har jag blåst bränsleledningen så det är klart för att montera förgasaren när det blir dax, väntar på att jag ska få min bakelitplatta som ska sitta mellan förgasaren och in-suget. då så har jag min platta det tog 2 dar att få hit den så nu är det bara till att fort sätta att skruva , så dit med förgasaren och där efter blev det ventilkåporna som kom på plats , sen tänd kablar som skulle kapas i rätt längd och sätta dit tändhattar . så efter julhelgen så blir det nog att prova om motorn startar,
Vecka 6: Nu har det varit julhelger och skruvandet har legat nere ett tag men i dag 12-12-27 startade vi upp lite försiktigt med att se om det skulle kunna fixa till listen på höger sida. Men det blev lite mer en vad jag hade tänkt mig. För att kunna knacka listen till rätta så var man tvingad att lossa alla skruvar som håller den på plats och så det var ner i skuffen och ta bort allt så man kom åt skruvarna. Men det satt fast ändå så då åkte baksätet ut och klädselen på sidorna, och det var då jag upptäckte att jag fick mer att göra, för fy vad det så ut där bakom. Det ska slipas och lackas innan det blir tal om att sätta till baka något baksäte, Men listen kom på plats så det ser bra ut. sådå är det färdig slipat och grundmålat med en bra rostskyddsfärg nu har jag varit och in förskaffat den färgen som det ska vara på plåten när den var ny den är blågrå , och så har Gabby börjat slipa insidan av motorhuven för den var lite rost så den ska förhoppnings vis grundas i kväll sedan ska det dit en mattsvart färg.
Vecka 7: Nu har jag fått hem färgen och även en helt ny bränslegivare blev det också. Vad som står på tur nu är att lägga dit ljudisolerings mattan sedan är det tillbaka med baksätet och väggbeklädnaden sen ska det vara klart där. Då är det motorhuvens undersida som ska målas och en ny ljudisolerings matta där och så , idag har jag dragit en ny jord kabel till tanken den gamla var helt slut , och så förberett för morgondagens blöta övning , hela underredet ska högtrycks tvättas för att få bort allt skit och eventuellt en del rost flagor , vi får se hur det går . Jo det blev blått men det blev och så väldigt rent så nu ska det bara torka ett par dagar. Under tiden så målar vi undersidan på motorhuven det blev två strykningar för att det skulle se bra ut . Idag har vi limmat dit den nya mattan under huven och så har jag sprutat tektyl så det är också klart, är bara hjulhusen kvar . då är även hjulhusen klara med tektyl behandlingen , och tankbanden är slipade och svart lackade ,
Vecka 8 : Då har vi varit i garaget igen när man tänker efter så är det ganska många timmar som man har lagt där men ska bilen bli som man vill ha den så är det bara att jobba på, då ska dämpnings tejpen sättas på tankbanden och på uppsidan av tanken sedan ska jag kolla så att bensin slangen fram till motorn är okey och kablarna till tankgivaren , sedan ska det vara dax att sätta tanken på plats och koppla in allt , får hoppas att givaren fungerar så man kan se hur mycket bränsle man har i tanken , Och så kom dagen då det var dax för första start upp efter lite genomgång av motorn , den var lite envis och ville inte starta först men efter lite pyssel så startade den upp och gick så fint nu ska det ställas tändning och brytare så kommer det att bli så bra . Då har jag kört igenom motorn två gånger med olja och bytt oljefilter innan jag hällde i den oljan som ska vara och motorn går så jämt och fint så jag hoppas att det ska bli en fröjd att köra cadillacen i sommar. Nu så åter står det bra mindre jobb som att göra iordning kofferten där är det lite målning och sedan ska snyggas till så den klar, slipa lite rost under högar list längst bak , och montera en brandsläckare på någon lämplig plats . Därefter börjar detta lilla projekt lida mot sitt slut för denna vintern . Var nere i garaget i går och städade ur bilen så nu är det bara att vänta på våren så man kan ta fram sin stora dröm bil. Jag som trodde att jag var klar för vinter och kunde luta mig till baka och vänta på att våren skulle komma, "Nej känn dig blåst anders" kom ner i garaget för att starta upp motorn så den får gå lite och upp täcker att det är en rejäl olje fläck under motorn så det är bara till att börja se var det läcker så vi får de var jag hittar, Och vad var det som läckte? jo ventil-kåpan på höger sida i bak kant , och felet var mitt när jag monterade ventil-kåporna så hade jag faktiskt glömt att dra åt skruvarna på den sidan , jag hade nämligen bara dragit dom med fingrarna och inte med led-nycken man lär så länge man lever sägs det. Men nu har ett gått några dagar sedan jag var i garaget ,och när jag kom ner så hade det inte doppat något , jag var ändå lite orolig så det inte var på flera ställen men nu ser allt bara helt okey ut. Så nu vill jag ha vår så jag får prova att köra och inte bara garage gasa, nej både bilen och jag vill ut . Så jag hoppas att ni som har följt mig här på garaget under vinter, och även alla andra som gillar jänkare, att vi träffas på någon utstälning eller var som helst under sommaren .
Senast redigerat av Andersgullstrand (26 februari 2013)
0
0
0
0