3791
Sök

Turbokonvertera bmw 325 e36?

1 585 Inlägg
18 december 2007
Trådstartare
#1
Tjenare, har stora planer på att turbokonvertera min bmw 325:a -91 med M50 motor. Men har inte så stor erfarenhet av detta med turbokonvertering, så är tacksam för all hjälp. Har tittat på trådar här på garaget och på www.pure-pf.com men vill ha lite mer exakt information.

Nu är det så att jag vill ha hjälp med exakt hur jag ska gå till väga. Och vad behöver jag för delar för att turbokonvertera? Dom sakerna jag vet är turbo, grenrör, IC, spridare, ställbar bränsletrycksregulator. Har även läst att man ska byta till MLS topplockspackning med ARP topplockspinnbultar. Men jag har tänkt att jag skulle nöja mig med runt 250-300hk. Och då behöver jag inte ladda så mycket. Vad behöver jag för delar för att komma upp i 300hk?
Behöver jag verkligen byta topplockspackingen? Vart ska jag ta olja ifrån till turbon?. Hur går man tillväga när man ska besikta? ta bort grenröret och ersätta med orginal eller?. Tacksam för all hjälp som sakt. Vet att det fins massa trådar här på garaget men vill veta lite exakt vad som behövs.
Senast redigerat av Jolle87 (18 december 2007)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
18 december 2007
#2
oljan tar du ifrån olje givaren sätter et t kors där

sen så behöver du inte lyfta toppen men du kan inte ladda så mycke med orginal grejer
vid bess måste du återställa bilen till orginal

samt om man ekonomi trimmar håller det inte så länge

vågar inte säga men 300hk utan att börja byta grejer i motorn tycker jag låter vanskligt

2slow

1 585 Inlägg
18 december 2007
Trådstartare
#3
Okey tack så mycket för svaret. Nej har också hört att man inte ska behöva göra det. Men det är kanske bäst, om det ska hålla. Ja det är kanske lite mycket med 300hk med orginal packningar och utan att plana och porta toppen. Men har hört att bmw`s motorer håller för väldigt mycket. Men kanske har fel. Men det sticker iväg en hel del om man ska börja göra om i motorn men det kan det kanske va värt:)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
18 december 2007
#4
kompsänka slipa ner kolvar är givet om man vill ladda lite

2slow

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 december 2007
#5
Mattsson bromsade 341hk med orginal allt och Ebay turbokit för 4000kr....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 585 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
#6
Okey det lät ju intressant men man tycker att jag borde kunna plocka ut runt 280hk med orginal saker i motorn. Till att börja med iallafall. Borde ju räcka med att ladda runt 0.6
Har hittat ett kit på ebay som jag är väldigt sugen på.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-E36- … enameZWDVW

Kostar ju inte alls mycket. Sen är det ju bara att köpa andra spridare och en ställbar bränsletrycksregulator. Om man nu inte behöver byta delar i motorn.
Senast redigerat av Jolle87 (19 december 2007)

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 december 2007
#7
Jolle87 skrev:
Okey det lät ju intressant men man tycker att jag borde kunna plocka ut runt 280hk med orginal saker i motorn. Till att börja med iallafall. Borde ju räcka med att ladda runt 0.6
Har hittat ett kit på ebay som jag är väldigt sugen på.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-E36- … enameZWDVW

Kostar ju inte alls mycket. Sen är det ju bara att köpa andra spridare och en ställbar bränsletrycksregulator. Om man nu inte behöver byta delar i motorn.

botten skall tåla kring 400hk sägs det

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 585 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
#8
Okey. Men är det nån som vet om man kan köra med orginal motor delar och sen bara kränga på det paketet från ebay plus spridare och en annan bränslepump?. Eller man måste kompsänka?

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 december 2007
#9
torpis skrev:
Mattsson bromsade 341hk med orginal allt och Ebay turbokit för 4000kr....

skriver väl igen då, fast bifogar länk denna gången för ökad trovärdighet.

341hk 0.5bar   http://www.zatzy.com/showthread.php?t=312737

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 585 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
#10
Okey tror jag vet allt nu men tack så mycket för svaren. Kommer satsa på ett turbo kit andra spridare och en anna bränslepump så får vi hoppas på att allt håller i motorn. Kommer nog nöja mig med att ladda runt 0.4-0.5 smile längtar redan;)

172 Inlägg
22 februari 2008
#11
Inte för att jag är så jätte insatt i BMW men jag skulle utöver det du nämt även skaffa mig en större LMM, tex från 535.

12 086 Inlägg
22 februari 2008
#12
Har en arbetskamrat som gjorde en budgetkonvertering på sin 325 -95
Orörd motor, GT32 turbo piggybacksystem ladda 0.9 bar E85. Någon effektsiffra har han inte men de går uppskattningsvis som 350-400hk.

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 februari 2008
#13
AppeN skrev:
Inte för att jag är så jätte insatt i BMW men jag skulle utöver det du nämt även skaffa mig en större LMM, tex från 535.

kolla mattssons tråd på yatzy, tror den inefatta lmm samt spridare från 535 smile
Senast redigerat av torpis (23 februari 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
23 februari 2008
#14
lol
/Göran

torpis skrev:
yatzy

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

172 Inlägg
23 februari 2008
#15
torpis skrev:
AppeN skrev:
Inte för att jag är så jätte insatt i BMW men jag skulle utöver det du nämt även skaffa mig en större LMM, tex från 535.

kolla mattssons tråd på yatzy, tror den inefatta lmm samt spridare från 535 smile

Njae, tror han använde sig av LMM-hus från porsche? Med original elektronik..

"Porsche Lmm Hus 83mm"
Senast redigerat av AppeN (23 februari 2008)

653 Inlägg
1 september 2009
#16
sorry att ja lyfter en gammal tråd men om man turbo konvertarar en bmw 325, de tycker väl inte besiktningen om?
har hört att man måste regga om bilen till något annat då? stämmer de o till vad isåfall?

Smoke tires not drugs

Skyline User
187 Inlägg
2 september 2009
#17
Du kan inte regga en bil med turbokonverterad motor för den motorn har aldrig byggts från tillverkaren.


3 Inlägg
10 mars 2013
#18
jag har planerat o slänga in en 2.5 L motor i min bmw, men kan inte hitta någon, någon som kan hjälpa mej? o sen självklart turbokonvertera den.. plz help! hmm

Biltokig
40 Inlägg
10 mars 2013
#19
Hej jag håller själv på att turbokonvertera min e36 325 93:a.

Ska köra med bl.a. R-spridare 450cc, ställbar BTR, Fekzenchip. Jag hade tänkte ladda max 0.7Bar på en oöppnad motor. Det verkar vara ett väl beprövat koncept.

Men jag undrar över om man behöver göra något med vevhusventilatonen original e de ju en liten "labyrint" i ventilkåpan. kommer den bromsa flödet nu när motorn får jobba lite mer? wink

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.


Sök