3257
Sök

Volvo 945 B230 som ryker som fn

Darkus
9 mars 2013
Trådstartare
#1
Få se om min teori stämmer med eran eller om ni har några andra förslag.
Det är min bruksbil. Skulle ut och köra idag. Jag kom kanske max 5 minuter hemifrån så var det precis som all kraft försvann. Den svarade ingenting på gasen och var på väg att lägga av. Min första tanke var att nu är det problem med bensinpumpen. Men så börja den gå bra igen direkt.
MEN då rykte den som FN. MEn den gick på alla cylindrar.

Kolla tempmätarn och den var normal.

Så jag fick ju lov att vända hemmåt. För nu rykte bilen vit rök rejält.
Kom hem å fundra lite..

1.Det kan inte vara topplockspackningen...för då skulle den inte börjat gå bra igen på alla cylindrar.

2. Det kan inte vara kolvringar för då hadde ju 1 cylinder gått dåligt. Och nu gick ju alla bra.

Tänkte lite på hur jag kört innan det här hände. Det har bara vart korta bitar så motorn har inte blivit riktigt varm i 2 veckor nu.

Och det hadde varit -10 grader ungefär under natten.

Jag har skött servicen som jag ska med tändstifts byten, olje byten, luftfilter byten, oljefilter byten. Dax att byta olja i sommar då.

Jag tar ut tändstiften tänkte jag få se. 1:sta var fullt med olja...2:ndra,3dje och stift nummer 4 var likadant.
Nu vart det en del kliandes i huvudet. hmm

Men hur kunde alla cylindrarna gå bra nu då..trots att motorn rök nå kopiöst.
Några teorier?? Har min teori men väntar med den.

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
9 mars 2013
#2
gnista?
BTR?
komp tästa!
LMM?
tjuvluft?

vit rök = vatten
svart rök = olja eller för mycket bränsle eller igensatt luftfilter..

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

755 Inlägg
9 mars 2013
#3
Kolvringar
sprucken i topp/block
ventilpackningar

det blir alltid vitrök på vintern när det är kallt och kondens bildas i avgassystemet, när det förångas blir det en vit aktig rök.

Om bilen förbränner olja så blir det en mer blå aktig rök, om bilen förångar oljan dvs går ut i avgasröret som är varmt och där oljan förångas då blir det mer en grå aktig rök

Om bilen får för mycket soppa dvs att det går rikt, dåliga stift kablar rotor etc och han inte tänder helt soppa går ut i avgasröret etc... eller lmm/lambda är slut så kommer bilen att röka svart.

På stiften är oljan på utsidan eller insidan? Och vilken färg hade dem annars?

If you want to win, You mustn't loose.

Darkus
9 mars 2013
Trådstartare
#4
Bilen funkade som vanligt efteråt. Och jag gjorde ingenting å motorn.
Kollade bara stiften och alla 4 stiften var ju indränkta i olja.
Den rykte bara som fn en stund. Sen slutade det.

Saab_Guden skrev:
gnista?
BTR?
komp tästa!
LMM?
tjuvluft?

vit rök = vatten
svart rök = olja eller för mycket bränsle eller igensatt luftfilter..

Darkus
9 mars 2013
Trådstartare
#5
Men kolvringarna kan ju inte har gått åt helvete på alla kolvarna samtidigt. Inte sagt nått om motorn gått på 3 cylindrar.
Men den funkar helt normalt nu. Går på alla fyra burkarna och inga misständningar.

Och den funkar ju nu efteråt helt normalt. Tändstiften var helt indränkta i olja. Så jag bytte dom.

MSpader skrev:
Kolvringar
sprucken i topp/block
ventilpackningar

det blir alltid vitrök på vintern när det är kallt och kondens bildas i avgassystemet, när det förångas blir det en vit aktig rök.

Om bilen förbränner olja så blir det en mer blå aktig rök, om bilen förångar oljan dvs går ut i avgasröret som är varmt och där oljan förångas då blir det mer en grå aktig rök

Om bilen får för mycket soppa dvs att det går rikt, dåliga stift kablar rotor etc och han inte tänder helt soppa går ut i avgasröret etc... eller lmm/lambda är slut så kommer bilen att röka svart.

På stiften är oljan på utsidan eller insidan? Och vilken färg hade dem annars?
Senast redigerat av Darkus (9 mars 2013)

755 Inlägg
9 mars 2013
#6
Darkus skrev:
Men kolvringarna kan ju inte har gått åt helvete på alla kolvarna samtidigt. Inte sagt nått om motorn gått på 3 cylindrar.
Men den funkar helt normalt nu. Går på alla fyra burkarna och inga misständningar.

Och den funkar ju nu efteråt helt normalt. Tändstiften var helt indränkta i olja. Så jag bytte dom.

MSpader skrev:
Kolvringar
sprucken i topp/block
ventilpackningar

det blir alltid vitrök på vintern när det är kallt och kondens bildas i avgassystemet, när det förångas blir det en vit aktig rök.

Om bilen förbränner olja så blir det en mer blå aktig rök, om bilen förångar oljan dvs går ut i avgasröret som är varmt och där oljan förångas då blir det mer en grå aktig rök

Om bilen får för mycket soppa dvs att det går rikt, dåliga stift kablar rotor etc och han inte tänder helt soppa går ut i avgasröret etc... eller lmm/lambda är slut så kommer bilen att röka svart.

På stiften är oljan på utsidan eller insidan? Och vilken färg hade dem annars?


En motor behöver inte gå dåligt för att topplockspackning eller kolvringar är dåliga, kan få ett mindre komp från t.ex 120kPa till 80kPa.

If you want to win, You mustn't loose.

Darkus
9 mars 2013
Trådstartare
#7
Men då borde det vara vatten i oljan eller tvärtom. När det hände då rök det så jäddra mycket av bilen så när jag stannade i korsningen så fundrade jag först om bilen brann. Men har varit ute å på en lång tur nu på eftermiddagen å bilen funkar hur bra som helst. PRecis som inget har hänt.

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
10 mars 2013
#8
låter helt klart som ett el fel.. pumpen matar in soppa och blir inte förbrännt och på så sätt surar ner stifterna..
har du kollat i fördelarlocket efter fukt och skit?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

Darkus
10 mars 2013
Trådstartare
#9
Men tändstiften var ju ner söljade med olja.
Saab_Guden skrev:
låter helt klart som ett el fel.. pumpen matar in soppa och blir inte förbrännt och på så sätt surar ner stifterna..
har du kollat i fördelarlocket efter fukt och skit?

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
10 mars 2013
#10
olja? jag trodde du menade ner dränkta av soppa..
då e de förmodlingen kolvringarna eller topplockspackningen.. eller venti läcka..

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

Darkus
10 mars 2013
Trådstartare
#11
Men alla tändstiften var indränkta i olja. Alla kolvringarna kan ju inte har gått åt helvete samtidigt. Och ventiläcka på alla fyra cylindrarna??
Inget ja hört talas om. Om det var topplockspackningen så skulle väl bilen gå lika dåligt hela tiden efter det??
Kollat oljan å den har inte ökat..så det verkar inte ha kommit in vatten där. Den blåser inte ut nånstans för det skulle jag hört.
Inga avgaser i kylarvattnet. Inge olja i kylarvattnet.

Ni får nog klia er lite mer i huvudet. Det var massor med olja i avgassystemet åxå. Så han kasta jussom ur sej olja från tråget..upp i cylindern..sölat ner ALLA tändstiften. Så det måste har hänt i varje cylinder. Och ut i avgassystemet. Sölit med olja i utblåset på avgassystemet.
Det var det att det kom olja i avgassystemet som gjorde att det börja röka så förbaskat.
Men vad hände??
Hur har det kunnat bli sånt tryck så oljan kastades uppåt i motorn på alla fyra cylindrar å ut i avgassystemet??

Motorn funkar ju normalt nu.

Saab_Guden skrev:
olja? jag trodde du menade ner dränkta av soppa..
då e de förmodlingen kolvringarna eller topplockspackningen.. eller venti läcka..
Senast redigerat av Darkus (10 mars 2013)

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
10 mars 2013
#12
så du menar att problemet e löst nu eftersom du skrev att den gick normalt nu?
eller sitter problemet kvar och surar igen ibland bara?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

Darkus
10 mars 2013
Trådstartare
#13
Det har hände igår förmiddag. Efter jag bytt tändstift så var jag ute å åkte minst 2-3 mil för att köra motorn varm och så att oljan brände ur avgassystemet, och motorn gick jätte bra.
Var ute idag å pröva den åxå. Den funkar helt normalt.

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
10 mars 2013
#14
Kul att höra att han e på benen igen!
men då förstår jag att du e intresserad på vad de kunde ha varigt..

men när gjorde du survice på den sist? vad kör du me för olja?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..


Sök