2702
Sök

Volvo 740 Bakaxel hjälp!!

15 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!

här om dan så märkte jag att de läckte olja från locket på bakaxeln på min volvo 740 årsmodell 88 så när vi va på väg till garaget så skar bakaxeln. Vi hade en annan 740 fast årsmodell 91 så vi tod allt innehåll från den bakaxeln och bytte alla lager in mot kardarn och allt. jag bytte även locket på bakaxeln till det locket från 91an men vi såg att kontakten satt anorlunda på de locket. Gjorde även en packning till locket av packnings papp.

nu när jag kör med bilen så låter det extremt högt om bakaxeln fast låter offtast bara när man motorbromsar, hastighetsmätaren visar typ 200km/h fast man kör i 30..

vet någon vad felet kan vara?

Mvh: Oscar

Offroad Racing
3 122 Inlägg
15 mars 2013
#2
Ni har inte fått inställningen mellan kronhjul o pinjong korrekt. Det är MYCKET noga och orsakar mest troligt ljudet. Fel inställning kan göra att dreven slits ut på nolltid.

Felet med hastighetsmätaren beror förmodligen på att det satt ett drev till givaren med annat antal kuggar i den "nya axeln"

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
15 mars 2013
#3
kollade du glappet?, det ska finnas en viss väldigt specifik mängd glapp mellan kugghjulen, för lite/mycket man leda till oljud och ras..,
när jag säger kugghjulen så menar jag dessa två:

http://www.sax-express.com/UserData/Images/Large/100625.jpg

sedan ska också kuggarna mötas rätt, man smetar på färg såhär:

http://www.mustangandfords.com/techarticles/drivetrain/mdmp_0904_ford_8_inch_rearend_build/photo_04.html

och så snurrar man runt på hela historien, och går något åt det här hållet och då ska man "flytta" på kugghjulen för att fixa till det:

http://constructionmanuals.tpub.com/14273/img/14273_198_2.jpg

att hastighetsmätaren visar några gånger högre hastighet.., hmm, givar/kuggransen ., är dem likadana, sitter dem lika långt ifrån givaren, är det samma givare ..

det är lite som med bränslegivare, man behöver en passande set, givare som passar mätaren annars blir det galet..

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

914 Inlägg
15 mars 2013
#4
From 1988B(1989)så är det en annan typ av givare och tand hjul till hastighetsmätaren.Du måste ha 88:ans tandhjul samt lock för att få hastighetsmätarn att visa rätt.Och som Henke 99 skrev ,ni måste schimsa in pinjongen rätt mot kronhjulet så ni får rätt anliggningsyta på dreven.Mycket viktigt.

730 Inlägg
15 mars 2013
#5
Varför krångla till de och byta innehållet i axeln ist för o byta hela skiten.. mkt lättare..

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3


Sök