Tjena gott folk, jag har bestämt mig för byta huvudenhet i Dodgen. Den jäkla mexarn som haft den innan har klippt kablarna från orginalkabel. ( Annars hade det bara varit köpa en ISO-kabel. Han har klippt det och skarvat på en USA iso..
Färgerna stämmer inte, inget stämmer. Något som vet något elschema eller har någon idé innan jag får spel.
multimeter. leta + först jorda en pinne mät alla sladdar o se vilka som har ström.sen högtalare brukar vara samma färg varav den ene brukar ha ett streck i sig. tradigt men va ska man göra bara mät på .lycka till
Det du kan ta och göra är att ta ett batteri (typ 9 volts fyrkantigt) och prova dig fram och skriv upp vad du kommer fram till. Det brukar ploppa till/skrapa lätt när du träffar på.
Åh herregud. Nu är jag rädd jag blir utan stereo i sommar.
Det jag har nu är en klippt orginalkabel så där är ingen sockel.
Och så ska jag skarva på den nya kabeln och jag har ingen aning vad att göra? Hur vet jag liksom villka kablar som ska på villken?.Någon som har någon ide?
Åh herregud. Nu är jag rädd jag blir utan stereo i sommar.
Det jag har nu är en klippt orginalkabel så där är ingen sockel.
Och så ska jag skarva på den nya kabeln och jag har ingen aning vad att göra? Hur vet jag liksom villka kablar som ska på villken?.Någon som har någon ide?
Lämna in bilen till en firma som löser det åt dig istället så slipper du all huvudvärk.
Nja, det låter tveksamt att alla utom en skulle vara gröna original. Då tror jag mer på att det är skarvat längre in i kablaget också eller så sitter det en adapter där. Vad menar du med en USA-ISO? De har aldrig haft en standard på sina stereokontakter, den som jag tror är vanligast är GM-kontakten. Vill du få mer hjälp får du nog hosta upp lite bilder på kablage och kontakter. Har du kvar stereon som ägaren innan haft i så lägg upp bilder på den med.
marcussomfan skrev:
Alla kablar som går från orginal är gröna, och en svart.
Dom det ska skarvas på är där blå,grå,vit,svart,lila,grön.
Mvh
Kan tyvärr inte lämnas in då bilen inte är flyttmöjlig för stunden.
En bild på stereon så går det nog att ordna fram org. schema ..så köper du bara en originalkabel med kontakt så att det blir som när bilen var ny, DÄREFTER börjar du med plug-n-play kabelsatser när du monterar den nya stereon, så kan du med gott samvete återställa allting om så önskas i framtiden.