Det förekommer inte mer fusk med bilar i Tyskland än vad det gör på svensksålda bilar här hemma i Sverige, den enda skillnaden är att Tyskland har lite hårdare lagar inom området. Bland annat är man skyldig att informera kunden om bilen varit med om en olycka i Tyskland, i Sverige kan man sälja ett tidigare vrak utan att du behöver nämna något för kunden så länge reparationen är fackmannamässigt utförd.
Visst är den bara korrekt reparerad är det inte hela världen, men hur kul är det att få reda på att ens nya pärla låg förvriden 50m ut på en åker ett år innan köpet och sedan dess reparerats för nästan hela marknadsvärdet? Tyskland är inte någon marknad för bilbedrägerier utan har flera fördelar som bland annat ett klart bättre utbud av bilar mot den svenska.
Nackdelen är förstås att det är svårare att kontrollera en bils historik i ett annat land, särskilt om man inte kan språket. I och med EU gäller en garanti ofta inom unionen och inte bara i ett specifikt land, men det är ändå viktigt att du kontrollerar frågan och det är inte säkert att Ford har samma garantier i Tyskland som i Sverige.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.