3536
Sök

Köpråd: Suv eller kombi?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 april 2013
#21
thelaughingmadman skrev:
Dirtymike skrev:
Att säga att usa suvar typ är skit är lite fel.
Excursion är byggd på den mest sålda pickupen...... Ford F serien.

Så, något som säljer bra, är per automatik bra?

Polara skrev:
ja runt 95% av hämtade bilar var: småbilar och vanliga sedan/kombi bilar, men för suvar är detta vad jag hämtat, och ganska lika siffror för mina 15 kollegor på företaget...

Och om nu rambyggda bilar är säkrare än självupphängda chassin, varför bygger man inte rambyggda bilar nu för tiden då?
Eller ja, jänkarna gör det fortfarande kanske. Men resten av världen syftar jag på.

För att det är billigare... Jänkarna satsar fortfarande på att bygga slitstarka bilar som ska hålla för typ allt.

Testa att jämföra en japansk pickup med en amerikansk, säg till om du hittar nåt bättre på den japanska... (förutom en något lägre bränsleförbrukning när man kör omkring utan nåt på flaket)
Senast redigerat av henke_99 (6 april 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 532 Inlägg
6 april 2013
#22
Rquired skrev:
Dirtymike skrev:
Att säga att usa suvar typ är skit är lite fel.
Excursion är byggd på den mest sålda pickupen...... Ford F serien.

Jag var som sagt absolut inte ute efter att såga biltypen men tycker det haltar lite när man skriver att en sådan är ett tryggare och säkrare val för familjen sommar som vinter i samma mening som man nämner en Volvo XC90 eller motsvarande bilar. Och för att förtydliga så menade jag inte att en Pajero motsvarar XC90 eller andra moderna stadsjeepar utan tvärt om att även den är mer av en robust bruksbil.

Polara´s statistik, för jag tolkar det som din egen erfarenhet av bilar du hämtat, är svår för mig att kommentera. Jag reagerar dock lite på att du hämtat 31st exemplar av några av de vanligare bilmodellerna i Europa medan du hämtat 66st exemplar av modeller som inte är särskilt vanliga här i Europa?

Problemet åtminstone i teorin är att en stor och grov bil (framför allt med en ram) lämnar din kropp att ta hand om krockvåldet själv medan en plastraket är byggd för att absorbera den energin så bilens passagerare slipper.

Min har Airbag på båda sidor, ABS o TCS.
Och i vinterväglag känns den bättre än dom flesta suvar pågrund av längd o bredd.
Inga problem att sladda med lite på snön mot vad Pajeron eller Tahoen var jag hade som förra firma truck.
Oavsett vilket fordon du än sitter i så måste du ändå kunna utföra en undanmanöver med skiten eller bara kunna hantera fordonet när det väl gäller i en trafiksituation finns inte ett ända hjälpmedel som är bättre än våra ögon och hjärna.


1 532 Inlägg
6 april 2013
#23
henke_99 skrev:
thelaughingmadman skrev:
Dirtymike skrev:
Att säga att usa suvar typ är skit är lite fel.
Excursion är byggd på den mest sålda pickupen...... Ford F serien.

Så, något som säljer bra, är per automatik bra?

Polara skrev:
ja runt 95% av hämtade bilar var: småbilar och vanliga sedan/kombi bilar, men för suvar är detta vad jag hämtat, och ganska lika siffror för mina 15 kollegor på företaget...

Och om nu rambyggda bilar är säkrare än självupphängda chassin, varför bygger man inte rambyggda bilar nu för tiden då?
Eller ja, jänkarna gör det fortfarande kanske. Men resten av världen syftar jag på.

För att det är billigare... Jänkarna satsar fortfarande på att bygga slitstarka bilar som ska hålla för typ allt.

Testa att jämföra en japansk pickup med en amerikansk, säg till om du hittar nåt bättre på den japanska... (förutom en något lägre bränsleförbrukning när man kör omkring utan nåt på flaket)

Säljer bra då äre bra....... ja annars skulle det väl inte sälja?

En rambyggd bil tål mer belastning pågrund av fackverket den är uppbyggd på.
Finns ju lixom inte än ända lastbil som inte är ett rambygge.
Ju grövre chassie en bil har ju mer tål den.

Bara för Excursion i mitt fall är en stor o robust bil så menas inte det att den inte har deformations zoner så du i den behöver ta hela smällen.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 april 2013
#24
Dirtymike skrev:
Rquired skrev:
Dirtymike skrev:
Att säga att usa suvar typ är skit är lite fel.
Excursion är byggd på den mest sålda pickupen...... Ford F serien.

Jag var som sagt absolut inte ute efter att såga biltypen men tycker det haltar lite när man skriver att en sådan är ett tryggare och säkrare val för familjen sommar som vinter i samma mening som man nämner en Volvo XC90 eller motsvarande bilar. Och för att förtydliga så menade jag inte att en Pajero motsvarar XC90 eller andra moderna stadsjeepar utan tvärt om att även den är mer av en robust bruksbil.

Polara´s statistik, för jag tolkar det som din egen erfarenhet av bilar du hämtat, är svår för mig att kommentera. Jag reagerar dock lite på att du hämtat 31st exemplar av några av de vanligare bilmodellerna i Europa medan du hämtat 66st exemplar av modeller som inte är särskilt vanliga här i Europa?

Problemet åtminstone i teorin är att en stor och grov bil (framför allt med en ram) lämnar din kropp att ta hand om krockvåldet själv medan en plastraket är byggd för att absorbera den energin så bilens passagerare slipper.

Min har Airbag på båda sidor, ABS o TCS.
Och i vinterväglag känns den bättre än dom flesta suvar pågrund av längd o bredd.
Inga problem att sladda med lite på snön mot vad Pajeron eller Tahoen var jag hade som förra firma truck.
Oavsett vilket fordon du än sitter i så måste du ändå kunna utföra en undanmanöver med skiten eller bara kunna hantera fordonet när det väl gäller i en trafiksituation finns inte ett ända hjälpmedel som är bättre än våra ögon och hjärna.

Läser jag rätt mellan raderna och du kör en Excursion utöver din Lexus?

Att vikten är hög gör inte en bil säkrare per automatik ens om man krockar med en lättare och lägre bil, högre vikt innebär att mer energi är inblandad vid en olycka och vid en singelolycka kan det vara direkt negativt oavsett om bilen välter eller krockar med ett fast föremål medan det vid t.ex en frontalkollision kan vara negativt för bägge parter.

Högre vikt och mer energi i omlopp i en bil med sämre förmåga att absorbera energin på grund av en robust och styv ram är inget positivt, den vanliga uppfattningen om att den här typen av bil är farlig för andra trafikanter men säkrare för dess passagerare är inte helt korrekt.

Sedan är biltypen varken farliga eller dåliga bilar men det antyddes att de var ett säkrare val och det tycker jag är helt fel, varför har jag motiverat i tidigare inlägg.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 532 Inlägg
6 april 2013
#25
Den är min firmabil.
Hellre mosa nån än att bli mosad.


711 Inlägg
6 april 2013
#26
henke_99 skrev:
För att det är billigare... Jänkarna satsar fortfarande på att bygga slitstarka bilar som ska hålla för typ allt.

Testa att jämföra en japansk pickup med en amerikansk, säg till om du hittar nåt bättre på den japanska... (förutom en något lägre bränsleförbrukning när man kör omkring utan nåt på flaket)

Det kommer jag nog inte kunna göra, då min kunskap inom just pickups och större fordon inte är så stor.
Men, tar vi Sverige som exempel. Var behöver man en pickup?

Fast jag kan tänka mig om man bor på landsbygd så kan man vilja ha en robust och någorlunda enkel bil.

Dirtymike skrev:
Säljer bra då äre bra....... ja annars skulle det väl inte sälja?

Var tror du F-serien säljer som bäst? Någonstans i USA gissar jag. Där bor man ute på landsbygden och behöver en stor bil, ok.
Men, varför väljer man då F-serien? Jo, för att man är patrioter i USA. Enkelt. Man ser till att få alla att tänka, att "Made in USA" är den finaste stämpeln man kan hitta. Då kan man inte tänka sig något europeiskt eller japansk skräp. Right? Sen är den billigare än konkurrenterna också.

Att något säljer mycket, betyder inte att det är bra. Ta BigMac till exempel.


430 Inlägg
6 april 2013
#27
jo helt säkert är man ju lite usabils patriot, men mina observationer är baserade på verkligheten, alltså bilar upphämtade runt om i europa för sos räkning dvs bilar inblandade i allvarliga kollisioner(dödliga el allvarligt skadade).

sen för min egen skull har jag haft massor med europeiska och asiatiska bilar, inget fel i det! tycker bara personligen att man åker skönare i en usa suv än europeisk suv...

nästa fördel är att man med min yukon har jag plats för 7 personer ledigt och drar 3500kg på kroken vilket är skönt när man kör bilkärror å dyl...

Mopar or no car!

430 Inlägg
6 april 2013
#28
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91657/91657-2db4cd563c9a14f4545b97d64dd16360.jpg

Här hade vi 9st sos bilar på av 18st lastade varav 5 var med dödlig utgång, sånt glömmer man inte...

Mopar or no car!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 april 2013
#29
Maadzz skrev:
Rquired skrev:
En SUV med förbrukning under 1L/mil är inget problem du har allt från populära Toyota Rav4 och Honda CR-V till de lite mer ovanliga konkurrenterna som Mitsubishi Outlander. BMW X3 är ett annat exempel, med 2.5-3L sexa stannar förmodligen notan strax över en liter per mil men med den lilla fyran stannar den under litern.

Mercedes ML tror jag däremot inte på, de dricker en liter per mil även med dieselmotor av nyare årsmodell. En äldre bensindriven 320 är inte snål eller ekonomisk i övrigt heller men en rejäl och praktisk bil. Det vore om du godtog lite högre förbrukning eller siktar mot en ML230 med fyra cylindrar, inte kvick men stressar du den inte kan den dricka måttligt. Jeep är bra arbetshästar men omoderna bilar som vill ha mycket bränsle, utmärkt brukstraktor men inte det vettigaste valet om du tänkt dig en familjebil.

Jag håller med dig i att Caliber är snygg på ett lite vräkigt amerikanskt vis men stämmer också in i resten, du kan hitta bilar från 1980-talet som håller samma nivå som en Dodge från de senaste åren. Hur man får en sådan liten bil utan fyrhjulsdrift att hinka i sig 1L/mil (1.8 SXT) är också en bedrift av amerikanarna, detsamma gäller att en nyare Dodge kvickt känns lika sliten som en 30år gammal bruksbil gör. Jag tror du gör rätt i att ducka för den!

Varför inte en XC90? Kräver visserligen över 1L/mil men den är mycket praktisk, säker och du verkar tycka bra om Volvo´s bilar?

Tack för jättebra svar!
Vi har ca 80.000:- att spendera på en bil, plus min v70 i inbyte vilket borde ge nånstans runt 95.000 till en ny bil.
Idag var vi på bilia och pratade med en säljare vi känner, just för att jag så gärna vill ha en XC90, tyvärr fick vi ett väldigt tråkigt svar. Han sa att en sån bil som är äldre än 3-4 år inte är mycket att ha, dom är slitna och behöver ofta gå igenom stora reparationer. Är det något du vet nåt om?

De andra suvarna du har nämnt har jag sneglat lite på, dom verkar helt okej. Det är viktigt för mig att bilen känns rätt så modern.

Nu glömde jag bort dig i diskussionen ovan, förlåt!
En stor och tung bil sliter hårdare på allt från bromsar till fram och bakvagn särskilt om den har en hög tyngdpunkt, så en SUV kostar lite mer i drift än motsvarande låga variant i det långa loppet. När det gäller XC90 syns det tydligt på att modellen får underkänt på glapp i framvagnen i större utsträckning än medelbilen till exempel.

Där har även förekommit både elfel och att fyrhjulsdriften slutar fungera, det senare är inte så illa som det låter. Volvo´s 4WD är byggd med en medveten svag länk i drivlinan som vid behov skall gå sönder för att skydda de dyrare delarna om bilen belastas för hårt, ofta är det denna som kastat in handduken.

En stor XC90 med turbomotor kostar mer att äga än både en vanlig V70 och en liten japansk SUV med 1.8l maskin men är också mer praktisk, bekväm och säker. Mycket mer bil för en lite högre belastning på plånboken kan man kanske säga, mer bil per krona? Jag tycker säljaren du pratat med var lite väl pessimistisk, XC90 är inget problembarn och kräver inga bankrån för att man skall ha råd och driva den men visst man bör fundera på om man tycker den är värd pengarna. För dig räcker det kanske gott med en mindre femsitsig bil kanske?

Edit: Ett annat tips är Lexus RX300, inte heller den byggd för terrängkörning i första hand men är en bekväm och pålitlig bil. Förbrukningen landar en bit över 1L/mil vid normal blandad körning men en liten titt kan modellen vara värd?
Senast redigerat av Rquired (6 april 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

235 Inlägg
6 april 2013
#30
Hyundai Santa Fe CM från 2006 å framåt. Bra alternativ, komfort, driftsäker, snygg, kostar inte multum att laga om så är fallet. Hyggligt billig i inköp. V6an går att köra under litern även med automatlåda (blandad körning).

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

12 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
#31
Rquired skrev:
Nu glömde jag bort dig i diskussionen ovan, förlåt!
En stor och tung bil sliter hårdare på allt från bromsar till fram och bakvagn särskilt om den har en hög tyngdpunkt, så en SUV kostar lite mer i drift än motsvarande låga variant i det långa loppet. När det gäller XC90 syns det tydligt på att modellen får underkänt på glapp i framvagnen i större utsträckning än medelbilen till exempel.

Där har även förekommit både elfel och att fyrhjulsdriften slutar fungera, det senare är inte så illa som det låter. Volvo´s 4WD är byggd med en medveten svag länk i drivlinan som vid behov skall gå sönder för att skydda de dyrare delarna om bilen belastas för hårt, ofta är det denna som kastat in handduken.

En stor XC90 med turbomotor kostar mer att äga än både en vanlig V70 och en liten japansk SUV med 1.8l maskin men är också mer praktisk, bekväm och säker. Mycket mer bil för en lite högre belastning på plånboken kan man kanske säga, mer bil per krona? Jag tycker säljaren du pratat med var lite väl pessimistisk, XC90 är inget problembarn och kräver inga bankrån för att man skall ha råd och driva den men visst man bör fundera på om man tycker den är värd pengarna. För dig räcker det kanske gott med en mindre femsitsig bil kanske?

Edit: Ett annat tips är Lexus RX300, inte heller den byggd för terrängkörning i första hand men är en bekväm och pålitlig bil. Förbrukningen landar en bit över 1L/mil vid normal blandad körning men en liten titt kan modellen vara värd?

Vad jag förstod på säljaren så var XC90n oftast sönderdragna, folk har dragit alldeles för tungt med dom. Det var inte helt ovanligt att axeln behövde bytas, eller andra väldigt dyra ting behövde sig en rejäl genomgång. Att reparera en XC90 av lite äldre modell var enligt den här säljaren på Bilia inget ovanligt om det kostade 35.000:- och uppåt.

Personligen vill jag verkligen ha en XC90 efter att ha provkört en igår, det var väldigt bra komfort i den. En Lexus hade nog inte varit helt fel det heller, lite "lyxigare" bil än Volvo.
Dock vet jag inte om jag vågar chansa på att skaffa en XC90, eller om man ska göra om resten av Sveriges befolkning och köpa en V70 istället..

1 412 Inlägg
6 april 2013
#32
Maadzz skrev:
Rquired skrev:
Nu glömde jag bort dig i diskussionen ovan, förlåt!
En stor och tung bil sliter hårdare på allt från bromsar till fram och bakvagn särskilt om den har en hög tyngdpunkt, så en SUV kostar lite mer i drift än motsvarande låga variant i det långa loppet. När det gäller XC90 syns det tydligt på att modellen får underkänt på glapp i framvagnen i större utsträckning än medelbilen till exempel.

Där har även förekommit både elfel och att fyrhjulsdriften slutar fungera, det senare är inte så illa som det låter. Volvo´s 4WD är byggd med en medveten svag länk i drivlinan som vid behov skall gå sönder för att skydda de dyrare delarna om bilen belastas för hårt, ofta är det denna som kastat in handduken.

En stor XC90 med turbomotor kostar mer att äga än både en vanlig V70 och en liten japansk SUV med 1.8l maskin men är också mer praktisk, bekväm och säker. Mycket mer bil för en lite högre belastning på plånboken kan man kanske säga, mer bil per krona? Jag tycker säljaren du pratat med var lite väl pessimistisk, XC90 är inget problembarn och kräver inga bankrån för att man skall ha råd och driva den men visst man bör fundera på om man tycker den är värd pengarna. För dig räcker det kanske gott med en mindre femsitsig bil kanske?

Edit: Ett annat tips är Lexus RX300, inte heller den byggd för terrängkörning i första hand men är en bekväm och pålitlig bil. Förbrukningen landar en bit över 1L/mil vid normal blandad körning men en liten titt kan modellen vara värd?

Vad jag förstod på säljaren så var XC90n oftast sönderdragna, folk har dragit alldeles för tungt med dom. Det var inte helt ovanligt att axeln behövde bytas, eller andra väldigt dyra ting behövde sig en rejäl genomgång. Att reparera en XC90 av lite äldre modell var enligt den här säljaren på Bilia inget ovanligt om det kostade 35.000:- och uppåt.

Personligen vill jag verkligen ha en XC90 efter att ha provkört en igår, det var väldigt bra komfort i den. En Lexus hade nog inte varit helt fel det heller, lite "lyxigare" bil än Volvo.
Dock vet jag inte om jag vågar chansa på att skaffa en XC90, eller om man ska göra om resten av Sveriges befolkning och köpa en V70 istället..

Även om det kanske är en del problem med XC90 så är det ju ingen dålig bil.
Vill du egentligen ha en sån så känns det nog ganska trist efter ett tag med en V70 misstänker jag.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 april 2013
#33
Maadzz skrev:
Rquired skrev:
Nu glömde jag bort dig i diskussionen ovan, förlåt!
En stor och tung bil sliter hårdare på allt från bromsar till fram och bakvagn särskilt om den har en hög tyngdpunkt, så en SUV kostar lite mer i drift än motsvarande låga variant i det långa loppet. När det gäller XC90 syns det tydligt på att modellen får underkänt på glapp i framvagnen i större utsträckning än medelbilen till exempel.

Där har även förekommit både elfel och att fyrhjulsdriften slutar fungera, det senare är inte så illa som det låter. Volvo´s 4WD är byggd med en medveten svag länk i drivlinan som vid behov skall gå sönder för att skydda de dyrare delarna om bilen belastas för hårt, ofta är det denna som kastat in handduken.

En stor XC90 med turbomotor kostar mer att äga än både en vanlig V70 och en liten japansk SUV med 1.8l maskin men är också mer praktisk, bekväm och säker. Mycket mer bil för en lite högre belastning på plånboken kan man kanske säga, mer bil per krona? Jag tycker säljaren du pratat med var lite väl pessimistisk, XC90 är inget problembarn och kräver inga bankrån för att man skall ha råd och driva den men visst man bör fundera på om man tycker den är värd pengarna. För dig räcker det kanske gott med en mindre femsitsig bil kanske?

Edit: Ett annat tips är Lexus RX300, inte heller den byggd för terrängkörning i första hand men är en bekväm och pålitlig bil. Förbrukningen landar en bit över 1L/mil vid normal blandad körning men en liten titt kan modellen vara värd?

Vad jag förstod på säljaren så var XC90n oftast sönderdragna, folk har dragit alldeles för tungt med dom. Det var inte helt ovanligt att axeln behövde bytas, eller andra väldigt dyra ting behövde sig en rejäl genomgång. Att reparera en XC90 av lite äldre modell var enligt den här säljaren på Bilia inget ovanligt om det kostade 35.000:- och uppåt.

Personligen vill jag verkligen ha en XC90 efter att ha provkört en igår, det var väldigt bra komfort i den. En Lexus hade nog inte varit helt fel det heller, lite "lyxigare" bil än Volvo.
Dock vet jag inte om jag vågar chansa på att skaffa en XC90, eller om man ska göra om resten av Sveriges befolkning och köpa en V70 istället..

Jag är fortfarande inte riktigt med på säljarens version, XC90 är väldigt tunga bilar och får av den anledningen inte dra ens dra 800kg på B-körkort. Det finns säkert några ägare med E-kort som har dragit tunga släp, men det känns osannolikt att majoriteten av XC90-ägarna (som ofta varit barnfamiljer) har använt bilen till det syftet?

För övrigt har V70 samma motor och drivlina men eftersom bilen är lättare får den dra mycket tyngre redan med B-kort, jag vet inte men rent spontant känns det som om V70 skulle vara mer slitna i så fall ?

Och nu när vi kom in på att dra och olika körkort, har du tänkt dra tyngre släp? Hittills har XC90 som sagt krävt E-kort för att få dra tungt men strax efter årsskiftet ändrades reglerna i Sverige. Numera finns ett körkort som kallas för utökad B-behörighet som du kan få genom att göra en enklare uppkörning med ett släp, då får du köra ett ekipage med en totalvikt på 4250kg istället för 3500kg med B-kort. Det innebär att du får runt 1500kg med en XC90 lite beroende på vilken motor och växellåda du väljer. Samma sak gäller de flesta tyngre SUV!

Med det här är som sagt en ny form av körkort i och med att de flesta körkortsinnehavarna bara har B-kort tror jag inte att XC90 generellt använts till att dra tyngre släp, inte hittills åtminstone.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 532 Inlägg
7 april 2013
#34
Rquired skrev:
Maadzz skrev:
Rquired skrev:
Nu glömde jag bort dig i diskussionen ovan, förlåt!
En stor och tung bil sliter hårdare på allt från bromsar till fram och bakvagn särskilt om den har en hög tyngdpunkt, så en SUV kostar lite mer i drift än motsvarande låga variant i det långa loppet. När det gäller XC90 syns det tydligt på att modellen får underkänt på glapp i framvagnen i större utsträckning än medelbilen till exempel.

Där har även förekommit både elfel och att fyrhjulsdriften slutar fungera, det senare är inte så illa som det låter. Volvo´s 4WD är byggd med en medveten svag länk i drivlinan som vid behov skall gå sönder för att skydda de dyrare delarna om bilen belastas för hårt, ofta är det denna som kastat in handduken.

En stor XC90 med turbomotor kostar mer att äga än både en vanlig V70 och en liten japansk SUV med 1.8l maskin men är också mer praktisk, bekväm och säker. Mycket mer bil för en lite högre belastning på plånboken kan man kanske säga, mer bil per krona? Jag tycker säljaren du pratat med var lite väl pessimistisk, XC90 är inget problembarn och kräver inga bankrån för att man skall ha råd och driva den men visst man bör fundera på om man tycker den är värd pengarna. För dig räcker det kanske gott med en mindre femsitsig bil kanske?

Edit: Ett annat tips är Lexus RX300, inte heller den byggd för terrängkörning i första hand men är en bekväm och pålitlig bil. Förbrukningen landar en bit över 1L/mil vid normal blandad körning men en liten titt kan modellen vara värd?

Vad jag förstod på säljaren så var XC90n oftast sönderdragna, folk har dragit alldeles för tungt med dom. Det var inte helt ovanligt att axeln behövde bytas, eller andra väldigt dyra ting behövde sig en rejäl genomgång. Att reparera en XC90 av lite äldre modell var enligt den här säljaren på Bilia inget ovanligt om det kostade 35.000:- och uppåt.

Personligen vill jag verkligen ha en XC90 efter att ha provkört en igår, det var väldigt bra komfort i den. En Lexus hade nog inte varit helt fel det heller, lite "lyxigare" bil än Volvo.
Dock vet jag inte om jag vågar chansa på att skaffa en XC90, eller om man ska göra om resten av Sveriges befolkning och köpa en V70 istället..

Jag är fortfarande inte riktigt med på säljarens version, XC90 är väldigt tunga bilar och får av den anledningen inte dra ens dra 800kg på B-körkort. Det finns säkert några ägare med E-kort som har dragit tunga släp, men det känns osannolikt att majoriteten av XC90-ägarna (som ofta varit barnfamiljer) har använt bilen till det syftet?

För övrigt har V70 samma motor och drivlina men eftersom bilen är lättare får den dra mycket tyngre redan med B-kort, jag vet inte men rent spontant känns det som om V70 skulle vara mer slitna i så fall ?

Och nu när vi kom in på att dra och olika körkort, har du tänkt dra tyngre släp? Hittills har XC90 som sagt krävt E-kort för att få dra tungt men strax efter årsskiftet ändrades reglerna i Sverige. Numera finns ett körkort som kallas för utökad B-behörighet som du kan få genom att göra en enklare uppkörning med ett släp, då får du köra ett ekipage med en totalvikt på 4250kg istället för 3500kg med B-kort. Det innebär att du får runt 1500kg med en XC90 lite beroende på vilken motor och växellåda du väljer. Samma sak gäller de flesta tyngre SUV!

Med det här är som sagt en ny form av körkort i och med att de flesta körkortsinnehavarna bara har B-kort tror jag inte att XC90 generellt använts till att dra tyngre släp, inte hittills åtminstone.

Många XC90 har nog använts vid häst transporter det gäller nog XC70 oxå.


430 Inlägg
7 april 2013
#35
nja det är nog rättså missvisande...de flesta xc90 ägare häromkring är bönder som drar div tyngre kärror och hästfolk som kör med boggi hästtransport med 2 hästar+utrustning i...dvs ganska tunga släp

Mopar or no car!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 april 2013
#36
Jo visst men det är en stor skillnad mellan många och att alla XC90 skulle vara slitna som försäljaren påstod, det kryllar av SUV´s i storstäderna och de kallas stadsjeepar av en anledning. Jag tror inte det är så svårt att hitta en XC90 som endast nött asfalt runt Östermalm, Nordstan eller liknande.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök