2857
Sök

"köpråd" Audi Coupé 2,8E eller S2

28 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#1
Hejsan går i bil bytartankar och har länge velat ha en Audi Coupe. Men frågan är om man ska välja 2,8e på 174hk eller S2 på 230hk? vill självklart ha en bil som de händer nå när man gasar. men ska ändå användas som bruksbil. vilka erfarenheter har ni hur mycket krånglar de olika alternativen era för och nackdelar mm, vad ska man tänka på?

så här lång har jag kommit i mitt resonemang

             2,8E                                                                             S2

+ billigare att köpa och äga                                   + Mycket roligare att köra
+ mindre krångel                                                 + roligt med en "unikare" bil
+ "lättare" att hitta ett finnare exemplar                 - Driftskostnader
  - Lägre körglädje                                                 - Slitage
                                                                            - större glädje att bevara



Så vad tycker ni har jag missat något någon punkt som väger över mycket enligt er? hur stor skillnad är de egentligen i körglädje?

två exempel:
http://www.blocket.se/varmland/Svensksa … =5&w=3
http://www.bytbil.com/bilar/audi/coupe/ … Mt1AAAA__!

2 397 Inlägg
10 april 2013
#2
kroken_90 skrev:
Hejsan går i bil bytartankar och har länge velat ha en Audi Coupe. Men frågan är om man ska välja 2,8e på 174hk eller S2 på 230hk? vill självklart ha en bil som de händer nå när man gasar. men ska ändå användas som bruksbil. vilka erfarenheter har ni hur mycket krånglar de olika alternativen era för och nackdelar mm, vad ska man tänka på?

så här lång har jag kommit i mitt resonemang

             2,8E                                                                             S2

+ billigare att köpa och äga                                   + Mycket roligare att köra
+ mindre krångel                                                 + roligt med en "unikare" bil
+ "lättare" att hitta ett finnare exemplar                 - Driftskostnader
  - Lägre körglädje                                                 - Slitage
                                                                            - större glädje att bevara



Så vad tycker ni har jag missat något någon punkt som väger över mycket enligt er? hur stor skillnad är de egentligen i körglädje?

två exempel:
http://www.blocket.se/varmland/Svensksa … =5&w=3
http://www.bytbil.com/bilar/audi/coupe/ … Mt1AAAA__!
Det är en jäkla skillnad mellan 2,2t och 2,8E tongue  Har du råd med en s2 så skulle jag verkligen rekommendera en sådan

Har själv haft en 100 2,8e och den är jävligt slö i jämförelse med 2,2t


28 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#3
ha ha jo jag förstår jag oxå att de är "lite" skillnad tongue är dock rädd att de blir mer skruva än köra och om jag ska använda den till bruksbil oxå är de relativt viktigt... Råd har man alltid gäller bara att prioritera tongue

28 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#4
ha ha jo jag förstår jag oxå att de är "lite" skillnad tongue är dock rädd att de blir mer skruva än köra och om jag ska använda den till bruksbil oxå är de relativt viktigt... Råd har man alltid gäller bara att prioritera tongue

2 397 Inlägg
10 april 2013
#5
kroken_90 skrev:
ha ha jo jag förstår jag oxå att de är "lite" skillnad tongue är dock rädd att de blir mer skruva än köra och om jag ska använda den till bruksbil oxå är de relativt viktigt... Råd har man alltid gäller bara att prioritera tongue
Köper du en fin s2 som är lugnt körd så behöver du inte oroa dig för att skruva mycket smile Dessa är riktiga slitvargar så det inga problem alls.


28 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#6
okej så de är inte så stor skillnad i mellan 2,8E och S2 när de gäller slitage alltså?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
10 april 2013
#7
Nybergrobin skrev:
kroken_90 skrev:
ha ha jo jag förstår jag oxå att de är "lite" skillnad tongue är dock rädd att de blir mer skruva än köra och om jag ska använda den till bruksbil oxå är de relativt viktigt... Råd har man alltid gäller bara att prioritera tongue
Köper du en fin s2 som är lugnt körd så behöver du inte oroa dig för att skruva mycket smile Dessa är riktiga slitvargar så det inga problem alls.
Frågan är väl hur stor andel av alla S2 som är lugnt körd? Modellen är ju skapad för hård körning och en klar majoritet har sannolikt fått bekänna färg.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

28 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#8
Tror de bästa är om jag provkör båda bilarna för att se hur mycket körglädjen väger över...

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
10 april 2013
#10
Skulle valt 2,2t alla dar i veckan i ditt läge, ett chip, sen har du 270-280hkr, å en bil som går väldigt bra och är riktigt kul å gasa med... När du lessnat på den effekten så är de bara å fortsätta trimma, finns en hel del delar och kunskap om dom motorerna på diverse forum mm...
En 2,8 är svårt å dyrt å göra något åt som ger effekt, tror du lessnar betydligt fortare på en sån...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

2 397 Inlägg
10 april 2013
#11
TobbeE_87 skrev:
Skulle valt 2,2t alla dar i veckan i ditt läge, ett chip, sen har du 270-280hkr, å en bil som går väldigt bra och är riktigt kul å gasa med... När du lessnat på den effekten så är de bara å fortsätta trimma, finns en hel del delar och kunskap om dom motorerna på diverse forum mm...
En 2,8 är svårt å dyrt å göra något åt som ger effekt, tror du lessnar betydligt fortare på en sån...
+1

En 2,2t är ruskigt trimvänlig om man öppnar plånboken smile

Edit:  kolla på http://www.nordicaudi.com/ så kanske du får mer kött på benen
Senast redigerat av Nybergrobin (10 april 2013)



Sök