3753
Sök

Halvt varv av fjädern gick av medan jag körde, flög all världens väg. Kan något mer vara trasigt?

Skogsfan
649 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#1
Bilen det gäller är en Volvo 855 t5 -97.

körde i en rondell och hör hur det rasslar och plingar till högt under bilen. Precis som om något slets av och fastnade i någon halv sekund för att sedan slungas iväg. Kikar i backspegeln och ser en bit av en fjäder flygandes i luften.

Stannade, gick ut och hämtade delen och det visade sig att drygt ett halvt varv hade gått av.

Vet än inte om det är bak eller fram som den gick av, men jag tycker mig minnas att ljudet kom bakifrån.

Har kört hem med den och en vända till sambons högskola. Känner ingen skillnad i väghållning och inga märkliga ljud.


Kan något mer ha tagit skada när fjäderbiten flög av? Något jag bör inspektera?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

* Voff voff *
10 449 Inlägg
11 april 2013
#2
Ett hett tips är ju att lokalisera vilken fjäder som gått av och så leta skador runt den. smile

//Brådhis

EDIT: Och förstås byta den fjädern (helst båda på den axeln).
Senast redigerat av Brådhis (11 april 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Skogsfan
649 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Ett hett tips är ju att lokalisera vilken fjäder som gått av och så leta skador runt den. smile

//Brådhis

EDIT: Och förstås byta den fjädern (helst båda på den axeln).
Tack för svar!

Självklart ska jag kika på det. Tänkte hissa upp bilen här ute på parkeringen snart. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska titta efter och då tänkte fråga om råd om något troligt ställe där det kan ha skadats.

Självklart kommer jag byta båda två. Kan det vara en god idé att byta alla 4 när jag ändå är igång? Bilen har gått drygt 25 000 mil. Har inget kvitto eller och ser inget i serviceboken om att det ska vara gjort. Dock står det på italienska fram till 20000 mil så innan dess kan jag inte tyda den.

Bilen känns för övrigt lite "sjösjuk" vid svängar i högre hastigheter. Kränger en del åt sidorna. Eller mer "glider" lite fram och tillbaka vid sväng i hög hastighet.

Har hittills bara bytt stabiliseringsstagen fram. Länkarmar och styrleder var bytta 2008 eller 2009.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

394 Inlägg
11 april 2013
#4
Faniskogen skrev:
Bilen det gäller är en Volvo 855 t5 -97.

körde i en rondell och hör hur det rasslar och plingar till högt under bilen. Precis som om något slets av och fastnade i någon halv sekund för att sedan slungas iväg. Kikar i backspegeln och ser en bit av en fjäder flygandes i luften.

Stannade, gick ut och hämtade delen och det visade sig att drygt ett halvt varv hade gått av.

Vet än inte om det är bak eller fram som den gick av, men jag tycker mig minnas att ljudet kom bakifrån.

Har kört hem med den och en vända till sambons högskola. Känner ingen skillnad i väghållning och inga märkliga ljud.


Kan något mer ha tagit skada när fjäderbiten flög av? Något jag bör inspektera?
Ifall du inte märker nån skillnad i väghållning eller ljud är det ju inte ens säkert att fjädern kommer från DIN bil, kan ju vara så att du kört på den liggandes på vägen, så att den flugit upp och slagit i bilens underrede.....
Bara en tanke....

OM den satt på din bil är det nog troligast framfjädern som gått av, men man vet ju aldrig..
MVH//Stefan

Skogsfan
649 Inlägg
11 april 2013
Trådstartare
#5
Stefan7neson skrev:
Ifall du inte märker nån skillnad i väghållning eller ljud är det ju inte ens säkert att fjädern kommer från DIN bil, kan ju vara så att du kört på den liggandes på vägen, så att den flugit upp och slagit i bilens underrede.....
Bara en tanke....

OM den satt på din bil är det nog troligast framfjädern som gått av, men man vet ju aldrig..
MVH//Stefan
Så kan det självklart vara. Dock kändes det verkligen som att det kom från min bil på ljudet. Tycker även att jag borde sett den på vägen. Men kan såklart vara som du säger. Men det får visa sig när jag kikar på fjädrarna!


EDIT: Du hade nog rätt. Tittade ute nyss och biten kändes för tjock för att ha tillhört fjädrarna bak. Fram passade tjockleken bra. Dock satt fjädern i sina fästen/stopp både uppe och nere så det bör inte kunna vara mina fjädrar.

Tack för hjälpen!
Senast redigerat av Faniskogen (11 april 2013)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930


Sök