3090
Sök

Amatör behöver tips och råd!!

28 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
Hejsan, ska köpa ett helt ljudsystem till min golf 3a men problemet är att jag har ingen som helst aning om vad man ska ha för grejer och vad som är bäst för vad...?!?!?

Tänkte iaf köra med typ en enkel 12" bas i skuffen och 2 st högtalare i hatthyllan plus ev nya högtalare fram (typ 5,25" eller nåt.

Hitta ett paket på netonnet.se med bas och slutsteg http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/bilbasar/baslador/mutant-mten12senw280sp2ch/155351.4700/ men då står det om slutsteget: "Tvåkanals slutsteg för dig som vill driva ett frontsystem eller en baslåda med mycket bra ljud"
kan man bara driva lådan med det steget då eller fler högtalare (typ i hatthyllan?????)

Tänkte ha ett mer budgetbygge för typ 2500 (huvudenhet, steg och låda) har kabelkit från jula(?)

Funderar på denna stereo http://cdon.se/hemelektronik/pioneer_mvh-150ui-22068906

Kan nån förklara vad som är så bra med "monosteg" och skillnaden mot t.ex. 2-kanals??

kanske nån har tips på bra ljud?!

171 Inlägg
14 april 2013
mono är ett 1 kanals steg som man brukar driva basar med, medans ett stereo är ett flerkanals steg som man driver fram och bak högtalare med som exempel smile
ska du göra ett budget bygge så skippa hatthyllan, om du lyssnar på ett hifi system hemma så har du två bra högtalare framför dig smile samma gäller i en bil om man vill ha bästa resultatet.

451 Inlägg
14 april 2013
n1k391 skrev:
om du lyssnar på ett hifi system hemma så har du två bra högtalare framför dig smile

http://i.imgur.com/GXeKgbu.jpg
Sedan när har high fidelity har omdefinierats till stereofoni?
Senast redigerat av Rigan (14 april 2013)

171 Inlägg
16 april 2013
du kommer ju aldrig få en korrekt ljudbild som är `hifi´ om du har rösterna bakom dig när artisten sjunger.
ljud upplevelsen ska ju komma från en koncentrerad punkt och inte ifrån flera håll, den punkten ska ju vara framför lyssnaren.
så har det ju alltid varit, kan ju vara därför många kör med exklusiva frontar i ett hemmabio, och sedan till musik så ställer dom in förstärkaren på 2 kanals smile
kan tillägga att detta oftast inte är optimalt heller, utan det rekomenderas en 2 kanals stärkare.

men nu från off topic, vad jag menar är att om man satsar på ett par bättre frontar och sedan en bättre stereo och ett steg till detta, då kommer det alltid bli bättre än om du sätter ett par 6x9or i hatthyllan, det må ge mera tryck, men en det förstör ljudbilden,
plus att om man skippar högtalarna bak helt så får man väldigt mycket mer för pengarna smile

Kolla även på blocket ! det du kollat på net on net är inget att ha, man borde ju kunna få något paket med bättre högtalare för samma pris beg smile

och för att rätta lite då, man kan få hifi kvalitet ur ett flerkanals system, men man kommer inte få en korrekt ljudbild.

sedan så är ju smaken som baken.

564 Inlägg
16 april 2013
n1k391 skrev:
du kommer ju aldrig få en korrekt ljudbild som är `hifi´ om du har rösterna bakom dig när artisten sjunger.
ljud upplevelsen ska ju komma från en koncentrerad punkt och inte ifrån flera håll, den punkten ska ju vara framför lyssnaren.
så har det ju alltid varit, kan ju vara därför många kör med exklusiva frontar i ett hemmabio, och sedan till musik så ställer dom in förstärkaren på 2 kanals smile
kan tillägga att detta oftast inte är optimalt heller, utan det rekomenderas en 2 kanals stärkare.

men nu från off topic, vad jag menar är att om man satsar på ett par bättre frontar och sedan en bättre stereo och ett steg till detta, då kommer det alltid bli bättre än om du sätter ett par 6x9or i hatthyllan, det må ge mera tryck, men en det förstör ljudbilden,
plus att om man skippar högtalarna bak helt så får man väldigt mycket mer för pengarna smile

Kolla även på blocket ! det du kollat på net on net är inget att ha, man borde ju kunna få något paket med bättre högtalare för samma pris beg smile

och för att rätta lite då, man kan få hifi kvalitet ur ett flerkanals system, men man kommer inte få en korrekt ljudbild.

sedan så är ju smaken som baken.

Hört talas om rearfill? Sedan bara för att du har ett flerkanals-steg så kan du ju köra framhögtalarna aktivt och därför få en mycket bättre ljudbild.

Sluta försök och glänsa, skriv tydligt och hjälp killen på en nivå han förstår.

Jag tycker helt klart att Ts ska satsa på bra framhögtalare. Antingen koaxialer (när diskant och mellanregister sitter i samma, dvs du har bara en högtalare) eller ett två-vägs system (separat diskant och mid). Skippa 6x9or, bygg ett enkelt system som låter bra som du kan bygga vidare på sen.

Se till att göra en så bra montering som möjligt och lägg ner tid och energi på att läsa lite om hur andra har gjort. Du behöver inte lägga så mycket pengar på basen, det är faktiskt roligare med ett bra framsystem än massa bröl. Till detta hade jag kört på ett hyfsat begagnat fyrkanals-steg, två kanaler till högtalarna och två bryggade till basen.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

28 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
har funderat ett bra tag på vad jag ska ha för ljud och det finns ju hur mycket som helst.
det jag hittat begagnat är: 2x12" MDS FRW men ett steg för 2000kr, prutat från 3000kr
2x12" Gas alpha 212 + Gas pro 350 monosteg - begärt pris 2000kr, går nog att pruta..
2x12" Gas alpha 210 (?) med steg för 1500kr

Vad kan ni rekommendera utav dessa??
behöver ett snabbt svar! smile

317 Inlägg
18 april 2013
karamahatna123 skrev:
har funderat ett bra tag på vad jag ska ha för ljud och det finns ju hur mycket som helst.
det jag hittat begagnat är: 2x12" MDS FRW men ett steg för 2000kr, prutat från 3000kr
2x12" Gas alpha 212 + Gas pro 350 monosteg - begärt pris 2000kr, går nog att pruta..
2x12" Gas alpha 210 (?) med steg för 1500kr

Vad kan ni rekommendera utav dessa??
behöver ett snabbt svar! smile

Här skulle ju iaf jag satsa på MDS lådan tongue, Har aldrig tyckt om gas men smaken är ju som baken. Visst gas basar spelar men inte speciellt rent (de jag hört) så i det fallet tror jag nog man får mer glädje av MDS smile.

Sen är det upp till dig vad du vill ha detta skriver jag bara utifrån vad jag tror är mest prisvärt smile

Edit!: http://www.digitalcompaniet.se/produkt/MDS-T5-FRW

Är det sånna basar skulle jag verkligen satsa på dom sålänge det är tillräckligt stort steg till dom smile
Senast redigerat av DanielAsplund (18 april 2013)

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

28 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
ja, men kändes som att han med mds-arna var lite halvoseriös, jag pruta 1000 kr utan att han ens reagera typ, sen var dom: "typ nå år gamla" (hans egna ord), kändes bara mysko tongue

171 Inlägg
18 april 2013
börja med framdörrarna , satsa riktigt med krut på dom , dämpa dom ordentligt med dämpmatta, dra nya tjockare kablar, en riktig baffel (monterings ram till högtalaren som är stum)
sedan en bra stereo, ett steg och ett par hyffsade fram högtalare, vänta med basen, gör du detta så kommer fram högtalarna att pumpa på riktigt trevligt , dvs att dom kommer leverera en del bas smile kommer ju aldrig bli som en baslåda , men det kan man inte vänta sig heller.

tex http://www.blocket.se/gavleborg/DLS_NOB … 15&w=3

är ett riktigt proffsigt system, med rätt montering så kommer man kunna spela riktig SQ .
jag började med högtalare fram i mina dörrar och ångrar mig inte en sekund ! kör själv med dls,
och kan inte annat än rekomendera det.
har även kört med alpines billigare högtalare och får säga att man får rätt mycket högtalare för pengarna där med.

sedan så ska jag inte uttala mig om andra märken då jag inte lyssnat så mycket på dom smile

en hertz bas kan jag i alla fall rekomendera i en sluten låda , har själv kört med den setupen innan jag bytte
till dls basarna,

men vad är du ute efter med ditt bygge ? vill du kunna spela högt eller vill du kunna spela rent ?

för att spara pengar så bygg en egen låda smile det är inte alls så svårt och blir i 99 fall av 100 bättre än en köpt.
(nu snackar jag sluten)

280 Inlägg
18 april 2013
n1k391 skrev:
En massa text.

Håller med om det mesta. Man kommer klart längst med ett vettigt framsystem när budgeten är så låg. Men jag tycker inte att annonsen du rekommenderade är det mest lämpliga. För det första så skulle jag föredra 6,5". För det andra så skulle jag aldrig handla av någon som inte kan skriva ordentligt. Kan man inte lägga ner tillräckligt med tid för att skriva en läsbar annons så har man förmodligen inte tagit särskilt väl hand om grejerna. För det tredje så är priset för högt. Som marknaden ser ut så ska man aldrig betala mer än max 50% av nypriset.

317 Inlägg
18 april 2013
karamahatna123 skrev:
ja, men kändes som att han med mds-arna var lite halvoseriös, jag pruta 1000 kr utan att han ens reagera typ, sen var dom: "typ nå år gamla" (hans egna ord), kändes bara mysko tongue

heh okej ja då kanske man ska börja akta sig lite tongue, kan ju dock även vara stöldgods sånt vet man aldrig men om han inte bryr sig att du prutar tongue

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

Sök