3625
Sök

tips ska tona rutorna

Hojmek
748 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
kommer ta ur rutorna ur dörrarna, men hur får gör man i bakrutan för att få bästa resultat? sen får ni gärna ge allmäna tips för att få det att bli så bra som möjligt. är ultra mörk toningsfilm.

// bodegan

304 Inlägg
4 april 2007
Gå in på http://www.solarplexius.se/default.asp?lang=swe
Det verkar vara den perfekta lösningen smile Har inte testat själv men flera här rekommenderade starkt.

I have my own race...

Hojmek
748 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
jo har sett det där smile har dock redan köpt toningsfilm.

120 Inlägg
4 april 2007
Det hela beror på hur rutan ser ut. Är rutan väldigt "välvd" bör du dela filmen horisontalt i kanske 3-4 delar om du inte är händig med en värmepistol. Dock förutsätter det att man har lite kvalitet på filmen om detta skall bli snyggt.
Annars är rekomendationen att använda vanlig grönsåpa när du lägger på filmen och tvätta gärna av med t-sprit för att få bort all smuts på rutan. Använd INTE en "plastspackel" när du för bort luften under filmen utan använd en gummiskrapa. Efter montering är gjord, tag med dig skrapan under 2 dagar ungefär för att finjustera och hissa inte rutorna upp och ner på ca 1 vecka

Det är mitt tips

Henrik "Orientexpressen" Svensson

Hojmek
748 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
rutorna är  hyffsat plana alltså inte "välvd" okej, följde med en "spade" men ska köpa en lite mjukare i gummi. Bakrutan är jag mest orolig över, man får väl skära filmen i mindre bitar?

// bodegan

120 Inlägg
4 april 2007
Vad är det för bil du skall lägga filmen på, har säkert gjort ett 20-tal så kanske kan komma med stalltips...

Henrik "Orientexpressen" Svensson

Hojmek
748 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
volvo 850 en 95,a smile vore schysst big_smile

175 Inlägg
4 april 2007
Sir_Ed skrev:
Det verkar vara den perfekta lösningen smile Har inte testat själv men flera här rekommenderade starkt.

Jag har det på min bil det funkar alldelens perfekt tog typ en kvart att sätta dit och det blev bra oxå...

Aldrig mer en japanare!

1 498 Inlägg
4 april 2007
Robban_Hedlund skrev:
Sir_Ed skrev:

Jag har det på min bil det funkar alldelens perfekt tog typ en kvart att sätta dit och det blev bra oxå...

Jag har också solarplexius och anser det vara skrot (spegeltoning varning). Men passar till dom som inte värderar utseendet på bilen högt.

4 Inlägg
4 april 2007
Om du inte har lagt solfilm förut och värmt så skulle jag nog föreslå att du delar den i 3 delar.. Jobbar själv med det och det är inte lätt att värma om man inte gjort det förut, och ska man värma så behöver man en bra solfilm..
Har lyckats värma biltemas film så pass att det funkade på en golf 3 så det går ju..
Men det va inte roligt!! Tog mer än dubbelt så lång tid som med riktig film..
Sidoruterna på en 850 behöver värmas lite men det är inga större problem..
För att få bästa resultat med dom så lägger du solfilmen ända ut i kanterna och så filar du kanterna med en nagelfil så kommer du inte att kunna känna att det ligger film på dom..

1 002 Inlägg
4 april 2007
ascona-tic skrev:
Robban_Hedlund skrev:
Sir_Ed skrev:

Jag har också solarplexius och anser det vara skrot (spegeltoning varning). Men passar till dom som inte värderar utseendet på bilen högt.

sen kan man ju inte veva ruterna upp och ner med solarplexus heller.. lite trist det oxå.. om du ska ha på bakdörrarna.

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"

Hojmek
748 Inlägg
4 april 2007
Trådstartare
Atrox skrev:
Om du inte har lagt solfilm förut och värmt så skulle jag nog föreslå att du delar den i 3 delar.. Jobbar själv med det och det är inte lätt att värma om man inte gjort det förut, och ska man värma så behöver man en bra solfilm..
Har lyckats värma biltemas film så pass att det funkade på en golf 3 så det går ju..
Men det va inte roligt!! Tog mer än dubbelt så lång tid som med riktig film..
Sidoruterna på en 850 behöver värmas lite men det är inga större problem..
För att få bästa resultat med dom så lägger du solfilmen ända ut i kanterna och så filar du kanterna med en nagelfil så kommer du inte att kunna känna att det ligger film på dom..

Okej, gjorde ena rutan bak idag, fick som sagt värma med en hårförn innan det vart bra big_smile rätt nöjd vart jag för att vara första gången jag lagt film på en ruta smile gruvar mejj dock för bakrutan :S

2lateuloose
543 Inlägg
4 april 2007
Värm bakrutan!! en 850 rutan behöver du inte alls lägga upp i delar!
du värmer & skär till filmen från utsidan! & när du är nöjd så blir monteringen behagligt enkelt

Men kvalite på filmen är inget man snålar med!! en proffsfilm från tex solfilmsgrupen är gjord i typ 7 olika lager medans en biltema film är ett lager!

har du tillgång till att köpa riktiga solfilmskort (skrapor) så gör det! rengörning är oxå väldigt viktigt

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Hojmek
748 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
Så, jag ska lägga filmen på utsidan av rutan å skära till den ??? så att den får rätt form. Har toningsfilm från swedol å den funkar kanon faktiskt.

1 002 Inlägg
5 april 2007
Bodegan skrev:
Så, jag ska lägga filmen på utsidan av rutan å skära till den ??? så att den får rätt form. Har toningsfilm från swedol å den funkar kanon faktiskt.

fått det tipset oxå.. ha med en polare som kan sitta inne i bien o lysa upp bakrutan med en lampa så ser du exakt vart du ska skära filmen.. lycka till!

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"

Hojmek
748 Inlägg
5 april 2007
Trådstartare
Okej, ja det verkar det vettigaste sättet att göra det på big_smile tack så mkt för tipset big_smile

304 Inlägg
11 april 2007
powerhouse skrev:
Annars är rekomendationen att använda vanlig grönsåpa när du lägger på filmen och tvätta gärna av med t-sprit för att få bort all smuts på rutan.

Hur mycket såpa och hur mycket vatten?hmm
Spriten innan eller efter? roll
Senast redigerat av Sir_Ed (19 april 2007)

I have my own race...

304 Inlägg
11 april 2007
Robban_Hedlund skrev:

Hur funkar det med damm och kondens? Samlas det inte imellan?

I have my own race...

Sök