3202
Sök

Koppla 2 högtalare på bryggat steg.

10 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
Är det möjligt att koppla två högtalare till ett bryggat slutsteg UTAN att Ohm ändras?
Så här ser det ut...

Steget är på 2* 150W eller 300W bryggat.
Vet inte hur många Ohm steget är stabilt på men det är kanske inte så viktigt...

Högtalarna är på 300W RMS 600W max. 4 Ohm

Seriekoppla jag dom får jag 2 Ohm och paralellkoppla jag dom får jag 8 Ohm (eller är det tvärtom ?) kommer inte ihåg. Vet bara att Ohm är skit viktig om jag har fattat rätt enligt alla forum jag har varit på.

Skulle vara tacksam för svar då det är ett vad. vinnaren tjänar 1000-

jag säger att det inte går att koppla 2 högtalare till ett bryggat steg utan att Ohm ändras
Skulle själv föredra att driva högtalarna på var sin kanal.

Får erkänna jag är TOTAL novis men har lovat grannens påg att ta reda på det...

21 761 Inlägg
10 maj 2013
Nikuros skrev:
Seriekoppla jag dom får jag 2 Ohm och paralellkoppla jag dom får jag 8 Ohm (eller är det tvärtom ?)

Det är tvärtom.

Vid bryggkoppling belastas stegets kanaler ur elektrisk synpunkt med halva impedansen vardera, dvs om du seriekopplar dessa högtalare till en total impedans av 8 Ohm så blir varje kanal belastat med 4 Ohm elektriskt sett. Men högtalarnas totala ihopkopplade impedans är ju fortfarande 8 Ohm, det kan man inte trolla bort. smile

10 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
ok... men då kommer nästa fråga. Bilr det då inte att den ena högtalaren får push effekt och den andra pull effekt och då måste det väl vara en sluten baslåda?

Det börja bli intressant det här med billjud fast lite krångligt, när man får svar på ena frågan uppstår där en annan.

Får väl skaffa gamla steg och högtalare, sen experimentera lite för att se vad som händar. Kan sluta i många brända steg o sprängda högtalare:)

21 761 Inlägg
12 maj 2013
Den enda som gör att högtalarna får en push/pull funktion är om man fasvänder ena basen, dvs kopplar plus och minus tvärtom på en av basarna. Man kan använda sig av push/pull när det gäller baslådor, men det måste nödvändigtvis inte vara sluten låda då. smile

Sök