Hela systemet bygger ju på att alla skall luras.
Om bolagen satte lite rättvisare premier skulle allt sånt försvinna.
När jag körde hoj, skrev jag mig på våran stuga ute i skogen. Premien sjunk från 13'700:-/Halvår till 3'700:-/Halvår. (Detta var 92, preskiberat nu.)
En annan sak jag undrat över med bolagens prissätning..?
Stöld!
Om jag anger att jag kör 1000mil/år så får jag billigare "halvförsäkring" än om jag kör 2000mil/år. Det är lite hemligt..? Då jag sitter och kör bilen ute på vägen dubbelt så långt, borde ju möjligheterna för tjuvar att korpa bilen sjunka en del. Men premien blir dyrare..?
Nog om det.
Ni som inte måste köra bilarna till vardags, utan har en bruksbil av något slag, teckna special förs. på bilen.
Jag betalar 895:- Helförs-helår (Max 1000mil/år) på Fieron. Bor i Zon-1.
Vanlig förs, börjar på ca 10'000:- (Att gämföra med min "bruksbil", en gammal Golf 93a som kostar 3300:- halvförs/helår)
Bilen är värderad, så både bolaget och jag är överens om värdet redan innan nått händer.
Jag måste ha brandsläckare, huvudbrytare, Imobilizer, etsade rutor, m.m. Men det är allt sånnt jag skulle utrustat bilen med i alla fall, nu stressade bolaget bara på det lite, iom att man har en månad på sig från det de tar bilen, att uppfylla kraven.
Det går tyvär inte på "dussin bilar" typ vanliga Audi A4. (Bara ett exempel.) Skyline bör inte vara något problem att få specialförs på, en såpas vanlig bil som en Firebird/TransAm går också aldeles utmärkt att försäkra där.
Det som igentligen sätter smärtgränsen hos många är kraven att man måste ha ett annat fordon registrerat på hushållet, (Behöver alltså inte vara du, kan vara din farsa.) samt att man inte får bruka fordonet till och från jobbet, då det enbart skall vara för entusiast bruk.
Specialförsäkringar skiter i ålder på försäkraren eller skadefria år.
De är selektiva med sina kunder, kommer man in så blir det billigt, annars fortsätt ha bilen på päronen.