Wow! Allt luktar lösningsmedel! Det känns bra Helgen har ägnats åt svärande och frustration.
Enligt min egen planering skulle jag vara klar nu, men varje liten sak har tagit 4 gånger längre tid än jag tänkt mig, så.. Lite långsamt har det gått.
I lördags så började jag med att skruva ihop original-hängslena. De sitter lite bökigt till, och jag hoppas verkligen att jag aldrig kommer behöva byta dem
Rulle för original-bälteKan passa på och tipsa om några ovärderliga verktyg! Dessa "spärrnycklar" har sparat många många timmar för mig
Perfekt för ställen där ett vanligt spärrskaft blir för bökigt.
Värda sin vikt i guldDär bakom hamnar bältet. Det går fritt och är enligt reglemente, jag kommer inte få avslag på det i besiktning i alla fall. Det -går- att lirka ut om man verkligen skulle vilja, men.. Nej, Pass! vill inte
BältesplaceringOch det här då? Passform ?
Det är inte många av de berömda hårstråna som går emellan där
"På Håret"Eller nej, det är inte tight.
Jag menar, det här är avstånd för att mäta chassi-flex
Om det skaver, så behöver jag bygga 8-punktsbåge för att styva upp
3 mmSedan började
skitgörat Del 1. Måla lite gtrundfärg? Hur svårt kan de va ? De ska inte va för utställning, de är väl bara att smeta på lite?
"Bara Köra"Mööög, vilken tid det tog
Sörj för god ventilation.. .. och använd alltid andningsmask!Använd alltid skyddsglasögon, ...... undvik att spraya i små utrymmen, .. Vid inandning eller förtäring, kontakta omgående sjukvård!Well, kärringaktigt med en massa regler.
I'm a Rebel FFS!
Skämt åsido, jävla mörker att komma åt med färg.
Den första som påpekar att jag missat att måla ett hörn åker på att göra om jobbet åt mig!Det blev väl långt ifrån ett perfekt gjort jobb, men åh andra sidan, en svart bil med svarta rutor och en svart båge
Jag tror inte någon kommer se att det är lite hemma-gjort
Det roligaste var när man tog ut maskeringen och för första gången kan börja få en uppfattning om hur det kommer se ut.
Väldigt dammigt där inne nu, får rengöra och våttorka. "sedan". .. en annan gång
Färdig! Kom o torka! Sedan började
skitgörat Del 2. Jag hade verkligen grym passform på saker o ting. .. Med betoning på
"hade" När vi svetsade så hade vi bara dragit fast plattorna med 2 bultar ned i golvet, och uppenbarligen fanns det utrymme för dem att slå sig ½grad sydvästlig riktning. Detta resulterade i att enbart 3 av 4 bultar i varje hörn numera gick att gänga i.
Menmen. Problem är till för att lösas. Det tog "ett tag" att lirka upp bågen 3 mm, så man får lite luft under, och sedan hitta verktyg för att fila upp hålen i rätt riktning.
Det visade sig till slut att rätt verktyg var den Stora Borren
Ett par patenterade lösningar senare så sitter buren stadigt förankrad.
Bultjävlar! Så nu börjar det roliga, det som jag faktiskt sett fram emot
Själva återställandet.
Låt oss kalla det för
skitgörat Del 3. Man tager ett (1) innertak.
Tillsätt ett rågat ögon-mått, och tillsätt en gnutta märkpenna.
Använd en filékniv eller valfritt vasst instrument och lägg ett försiktigt snitt i godtycklig närhet av tidigare utmärkt snittyta.
Hmmm.. där någonstans? Inte så noga Delat innertak. Jag klämde upp den främre biten under bågen så långt det gick.
När jag satte tillbaka kupélampan och listen runt takluckan
(vilket va skitjobb 3.28) så sitter det där det ska och kommer verkligen inte ramla ned. Listerna runt dörrarna kommer hålla det helt på plats sedan.
Främre del av Innertak Att få in bakre delen var lite bökigare, och jag inte inte säker på att det kommer sitta uppe snyggt och fint, men det får bli ett senare problem. Det sitter i alla fall på plats tills vidare.
Jag passade på att sätta tillbaka listen runt A- och B-stolpen också, och ja'jävlar!
Det faller på plats!Dels verkar det som om jag har kvar alla skruvar och bitar, trots att det legat i en låda i 10 månader, och dels verkar det som om det kommer ramla på plats enligt planer
Yay!Det kommer krävas en del övertalning och masserande av de bakre panelerna, men det ger sig det med. Jag har en plan
Bry er nu inte om att bakre delen av taket ser lite ledsen ut i ena hörnet, det kommer gå över
Titta istället på hur snyggt taket kommer gå "runt" bågen. När det här är klart, så kommer det tamigfan se fabriksgjort ut!
Innertak vs BågeDet har hela tiden varit planen att få tillbaka så mycket som möjligt av originalinredningen. Det är en gatbil, så lite inredning är alltid trevligt
Den väger ju inte många kg, så det får det vara värt. När jag väl fått in allt så tror jag det kommer se mycket mycket trevligt ut
Original, men ändå inte.
Jaja, måndag.
Dags att beställa tid för besiktning, så man har en riktig deadline.
Bära eller brista.
Wish me Luck
/Tobias
(ps. mitt snor är svart)