3917
Sök

Var beställer man BMW original reservdelar?

222 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
Tja!

Tänkte fixa mitt handsfack på E36:an som hänger lite (vanligt problem?) och tänkte köpa ett nytt vred som är skrivet här: http://www.autopower.se/mekartips/mekar … ?dokid=151

Behöver veta en bra sida eller butik man kan köpa en sådan grej.

Innan ni säger något så vet jag redan att den finns på schmidemann, men frakten kostar 50 spänn medan vredet kostar runt 6... så tycker inte jag tjänar på den affären direkt..

Så som sagt, någon annan sida man kan beställa delen ifrån? smile

Tacksam för svar! smile

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson

222 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
jonnielahti skrev:
hos din lokala bmw återförsäljare, farsan fick beställa ett remhjul därifrån då det inte fanns att få tag på på annat sätt, men dem var duktiga med leveransdatum och allt stämde som de skulle, trots att dem fick skicka efter från tyskland tongue

Ursäkta om jag är lite pantad, men finns det speciella återförsäljare som har delar? Känns konstigt att gå in i en "vanlig bilbutik" och fråga om delar? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tack för snabbt svar! smile

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
29 maj 2013
din vanliga bmw handlare tar hem delar också .. dvs de som säljer bmw bilar.

finns alltid en reservdels avdelning

222 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
jonnielahti skrev:
AndreAron skrev:
jonnielahti skrev:
hos din lokala bmw återförsäljare, farsan fick beställa ett remhjul därifrån då det inte fanns att få tag på på annat sätt, men dem var duktiga med leveransdatum och allt stämde som de skulle, trots att dem fick skicka efter från tyskland tongue

Ursäkta om jag är lite pantad, men finns det speciella återförsäljare som har delar? Känns konstigt att gå in i en "vanlig bilbutik" och fråga om delar? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tack för snabbt svar! smile

jo de va så han fick göra, typ är man beställer service och så, är nog samma med alla bilåterförsäljare, om man vill ha originaldelar smile

CHEEVA skrev:
din vanliga bmw handlare tar hem delar också .. dvs de som säljer bmw bilar.

finns alltid en reservdels avdelning

Tack! Skickade iväg ett mail till en BMW återförsäljare i närheten, de hade tydligen en avdelning för reservdelar, får se om de svarar senare tongue

Tack så mycket! smile

huh?
10 427 Inlägg
29 maj 2013
Inte för att vara taskig men jag tycker det är skumt att "en generation" verkar ha bommat
att det finns fysiska originalåterförsäljare för bilmärken och inte bara Mekonomen, random webbbutiker osv tongue

Tycker jag ser det titt som tätt på detta forumet... t ex "Var köper jag delar till min Volvo?"

En tänkvärd nackdel att handla BMW originaldelar hos Schmiedmann är leveranstiden om det
inte redan finns i lager. Men desto smidigare är det att söka på delens artikelnummer och få upp
priset (antar att dom kör listpriser direkt översatt till kr) - kanon!

Hos lokale BMW-handlaren får man oftast grejer 1-2 dagar efter, men kan ev få betala någon krona
mer än via nätet.

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
29 maj 2013
Sen ska man inte glömma att ALLTID kolla vad orginal delar kostar,  väldigt ofta det kostar lika mycket eller mindre än priat delar från mekonomen eller ad osv.

5 131 Inlägg
29 maj 2013
CHEEVA skrev:
Sen ska man inte glömma att ALLTID kolla vad orginal delar kostar,  väldigt ofta det kostar lika mycket eller mindre än priat delar från mekonomen eller ad osv.

Har noterat det jag med. Själv lagar och servar ja mercan till 80% med orginaldelar. Blir inte mycket dyrare i slutändan smile dock är man nu mera stamkund så har rabatt men ändå smile men är en del för dyr på mercedes så kollar jag runt. Brukar sluta med ebay. Tex kondensorn till min ac där ja spara 4200kr på och ta en orginal från ebay smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

12 086 Inlägg
29 maj 2013
steifan skrev:
Inte för att vara taskig men jag tycker det är skumt att "en generation" verkar ha bommat
att det finns fysiska originalåterförsäljare för bilmärken och inte bara Mekonomen, random webbbutiker osv tongue

Jag håller med, ja vart borde man kunna köpa originaldelar om inte på BMW? tongue

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
29 maj 2013
steifan skrev:

Tycker jag ser det titt som tätt på detta forumet... t ex "Var köper jag delar till min Volvo?"

En tänkvärd nackdel att handla BMW originaldelar hos Schmiedmann är leveranstiden om det
inte redan finns i lager. Men desto smidigare är det att söka på delens artikelnummer och få upp

Hos lokale BMW-handlaren får man oftast grejer 1-2 dagar efter, men kan ev få betala någon krona
mer än via nätet.

För dom flesta är det tyvärr bara webbutiker som gäller men det finns faktiskt "vanliga butiker" där man kan prata med "levande varelser". Det verkar inte vara många som vet hur en "levande anställd i reservdelsbutiken" ser ut!! Butiker där man kan känna på prylarna precis som i en mataffär. Nu har bekvämligheten tagit över även där med alla dessa "matkassar"

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

222 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
Vettemannen skrev:
steifan skrev:

mer än via nätet.

För dom flesta är det tyvärr bara webbutiker som gäller men det finns faktiskt "vanliga butiker" där man kan prata med "levande varelser". Det verkar inte vara många som vet hur en "levande anställd i reservdelsbutiken" ser ut!! Butiker där man kan känna på prylarna precis som i en mataffär. Nu har bekvämligheten tagit över även där med alla dessa "matkassar"

/Benny

Hahaha! Jo ni båda har rätt, man är väl lite lat tongue Men är ju av den unga generationen och vet inte så mycket om bilar etc. Är ju första bilen man har och har inte behövt köpa något till den ännu. Men nu vet jag att jag kan handla hos en BMW återförsäljare nära mig smile

huh?
10 427 Inlägg
30 maj 2013
AndreAron skrev:
Men nu vet jag att jag kan handla hos en BMW återförsäljare nära mig smile

Yes och tänk i framtiden på att ju skummare bilmärke du har desto svårare är det att hitta "original"-återförsäljare av reservdelar wink

Och jämföra priser på grejer. Köper du bromsskivor hos BMW så är det ju med stor sannolikhet
inte BMW som tillverkat dessa utan någon underleverantör. Luskar man ut vilken underleverantör
det är så kanske man kan kirra "lika" bromsskivor för märkbart lägre pris någon annanstans, skillnaden är
kanske förpackningen eller stämpeln på delen - men det där är också en djungel.

Och när du ändå har en BMW nu så kan jag tipsa (om du nu inte redan är medveten) om tex http://www.realoem.com/ eller http://bmwfans.info/parts/catalog/ (finns säkert fler) där du kan klicka runt i BMWs reservdelskataloger. Antingen ange 7 sista siffrorna/bokstäverna i chassinumret eller klicka i rätt modell och sedan klicka runt. Perfekt att själv kunna leta på vad man behöver smile Ofta mycket svårare att få fram samma information
hos andra bilmärken.. *host*Volvo*host*

Sen kan man kolla priset på artikeln via artikelnumret direkt via internet hos tex Schmiedmann - smidigt smile

12 086 Inlägg
30 maj 2013
Ja, Bmwfans.info + schmiedmann har använts många gånger, väldigt trevlig tjänst! smile

59 Inlägg
30 maj 2013
Som Germax skriver. leta reda på artikelnumret på Bmwfans.info

Sen har du lite alternativ.

Sök på:
http://Ebay.de http://ebay.co.uk - Nytt eller begagnat
http://www.schmiedmann.se/avancerad-sokning - Nytt

Ring till:
Bmw group reservdelar
Senast redigerat av Daniel_80 (30 maj 2013)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 maj 2013
steifan skrev:

mer än via nätet.

Håller med till fullo....undrade om det var ett troll.

Autotech

Sök