3597
Sök

Pysventil till dubbelturbo?

32 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#1
Tja,

Ja ska koppla in pysventil till Audi a6 2.7 biturbo.
Hur gör ja då?
Ska ja ta ett t-kors mellan westgatsen och koppla in som vanligt eller hur gör man på en dubbelturbo?

MVH
Robin

Nissan S14a -97

1 324 Inlägg
7 juni 2013
#2
Det ska fungera med en slang från wastegatesen kopplat till ett t-kors..


Forummoderator
26 351 Inlägg
7 juni 2013
#3
Gillar verkligen mjukvaran sådant fall av bonnmeck?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 119 Inlägg
7 juni 2013
#4
gör de ordentligt eller inte alls. vet att dalbäck rekomenderade att byta dumparna vid höjt laddtryck då dessa inte gillar laddtryck. eller om dom sa så för å få sälja grejor.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 860 Inlägg
7 juni 2013
#5
Mack skrev:
Gillar verkligen mjukvaran sådant fall av bonnmeck?

Tänkte det samma... hmm

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

5 089 Inlägg
7 juni 2013
#6
Audi a6 och volvo 740\940 är inte riktigt samma bil som man kan pysventila på samma sätt..

\Lindgren

1 271 Inlägg
7 juni 2013
#7
Är de inte som på saabs t7 att den ställer inte ladd utan effekt. Så även om man laddar mer kommer bilen inte gå bättre?

32 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#8
I fråga så är bilen om mappad, men vid byte av turbos så ställdes inte turbona in ordentligt. Just därför tänkte ja på detta. Är ju ganska bra lösning att skifta mellan race ladd och familje ladd hahaha

Nissan S14a -97

3 860 Inlägg
8 juni 2013
#9
Dalish skrev:
I fråga så är bilen om mappad, men vid byte av turbos så ställdes inte turbona in ordentligt. Just därför tänkte ja på detta. Är ju ganska bra lösning att skifta mellan race ladd och familje ladd hahaha

Då får man ju justera mappen så att den går som den ska.. Om inte laddet är rätt ställt i mappen, hur är då tändning och bränsletillförsel ställt??

Finns väl också en risk att styrboxen drar ner laddet igen. Och sen kan man ju få lite trevliga spikningar också så klart!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

342 Inlägg
8 juni 2013
#10
Problemet med att pysa ut laddluft är att skulle motorn börja spika kraftigt, och sprutet behöver reglera ner turbotrycket så fungerar inte detta, eftersom du satt den funktionen ur spel.

Tänk på att alla turbomotorer spikar till en viss gräns, råkar du ut för en dålig bränslepump t.ex. som inte håller uppe rätt tryck vid spridarbryggan och motorn börjar spika. Vanligtvis hade ju styrsystemet reglerat ner både tändvinkel och laddtryck, men går det inte att dra ner laddtryck resulterar det oftast i kolvar som smällt.


Sök