Den vetenskapliga förenklade förklaringen på slitsade skivor är att slitsarna hjälper till att evakuera gaser som bildas vid friktionen. Gaserna kan lägga sig likt en film mellan belägg och skiva. Vad effekten av det blir får man klura ut själv.
Vidare så "ruggar" slitsarna upp beläggen lite, detta motverkar glasning. Med andra ord, en glatt yta med lägre fritktion. En lite mera distinkt känsla och lite högre slitage på bromsbeläggen blir resultatet.
Hålborrning har lite samma effekt att det evakuerar gaser, men inte sliter belägg lika hårt.
Dock är sprickbildningen ett problem när ett par "vanliga" skivor borrats utan diverse behandlingar efter.
Att prata bankörning och slitsade orginalkörning är ganska så orättvist, då bankörning ställer MYCKET högre krav på bromskapacitet. Man överstiger lätt den vinst man får på slitsade skivor vid såpass upprepade fullastbromsningar som utövas.
Man behöver gå upp rejält i storlek på skivor och belägg helt enkelt.
Men för gatubus så är slitsade skivor och t.ex EBC's olika belägg (greenstuff, yellowstuff, redstuff) ett effektivt och rätt billigt sätt att öka sin bromskapacitet lite.
Om man inte går all out racing med nya större skivor och bromsok.
Finare bromsvätska är mera behövligt när man kör just bankörning eller bromsbelägg som jobbar vid högre temperatur (exempelvis redstuff). Vanlig dot4 kokar rätt tidigt och gör svampig pedal då, efter ett par varv på bana.
Allt jag svamlar om här är lite självupplevt. Jag har hivat "ful"borrade använda skivor i baken och tittat på hur dom ramlar isär. (inte så lite använda dock)
Och jag har buskört rejält med slitsade skivor och märkt bättre stoppsträcka på gata.
Dock så räckte samma bromsar inte länge på bana.