4174
Sök

Vetenskaplig fakta om hur väl slitzade skivor fungerar?

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#1
Tjena.

Då är det så att jag ska inhandla nya bromsskivor till min Saab, och då min något entusiastiska körstil och den tunga vikten av min bil har i kombination börjat märkas på bilens egenskaper att stanna. Tar man det plus att skivorna som sitter på nu ser ut som dom kan lika gärna ha suttit från fabrik 28xxx mil sedan så förstår ni situationen jag är i.

Hur som helst. Nu har jag alternativet att byta till nya original skivor med ordentliga belägg, eller ska jag lägga dom 1500kr extra för att få dem slitzade medans man ändå måste byta alla?

För att få svar på detta vill jag gärna läsa/se något test som har gjorts där man jämför original mot slitzade skivor.

Inte för att vara sådan men jag vill gärna kunna bilda min egna uppfattning och inte vad ni själva tycker (om ni inte absolut vet vad ni pratar om).

Tack på förhand.


1 020 Inlägg
10 juni 2013
#2
Min far körde biltemas slitsade skivor på en v70 i taxitrafik.
Dom höll ca 20,000 mil .
Väldigt mycket bättre än org
Men detta var klart inte bankörning men automat o statstrafik

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

20 Inlägg
10 juni 2013
#3
När jag frågat folk som kör mycket på bana, så säger de att det inte gör någon som helst skillnad med slitsade. Då har det handlat om ordentligt hård körning, något man inte kommer i närheten av på gatan. Satsa istället på bra belägg, nya org-skivor och byt bromsvätska.
Men tycker man det blir snyggare med slitsade ska väl inget hindra en från det wink


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
11 juni 2013
#4
Den vetenskapliga förenklade förklaringen på slitsade skivor är att slitsarna hjälper till att evakuera gaser som bildas vid friktionen. Gaserna kan lägga sig likt en film mellan belägg och skiva. Vad effekten av det blir får man klura ut själv.

Vidare så "ruggar" slitsarna upp beläggen lite, detta motverkar glasning. Med andra ord, en glatt yta med lägre fritktion. En lite mera distinkt känsla och lite högre slitage på bromsbeläggen blir resultatet.

Hålborrning har lite samma effekt att det evakuerar gaser, men inte sliter belägg lika hårt.
Dock är sprickbildningen ett problem när ett par "vanliga" skivor borrats utan diverse behandlingar efter.


Att prata bankörning och slitsade orginalkörning är ganska så orättvist, då bankörning ställer MYCKET högre krav på bromskapacitet. Man överstiger lätt den vinst man får på slitsade skivor vid såpass upprepade fullastbromsningar som utövas.
Man behöver gå upp rejält i storlek på skivor och belägg helt enkelt.


Men för gatubus så är slitsade skivor och t.ex EBC's olika belägg (greenstuff, yellowstuff, redstuff) ett effektivt och rätt billigt sätt att öka sin bromskapacitet lite.
Om man inte går all out racing med nya större skivor och bromsok.

Finare bromsvätska är mera behövligt när man kör just bankörning eller bromsbelägg som jobbar vid högre temperatur (exempelvis redstuff). Vanlig dot4 kokar rätt tidigt och gör svampig pedal då, efter ett par varv på bana.

Allt jag svamlar om här är lite självupplevt. Jag har hivat "ful"borrade använda skivor i baken och tittat på hur dom ramlar isär. (inte så lite använda dock)
Och jag har buskört rejält med slitsade skivor och märkt bättre stoppsträcka på gata.
Dock så räckte samma bromsar inte länge på bana.


20 Inlägg
11 juni 2013
#5
^^sant så sant!
Sedan får man inte glömma att det i slutändan också handlar om hur bra däck du har för å få stopp på kärran.


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg

Sök