2508
Sök

Polo 1.4 -07 vs golf 1.6 -05

138 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Hej som rubriken lyder Polo 1.4 -07 vs golf 1.6 -05
Något som vet något om förbrukningarna på dessa bilar i motorvägs fart ca 120kmh
Samt för å nackdelar med bilar a ja allt ni kommer på står nämligen mellan valet och kvalet smile

Mvh André

Avstängd
10 388 Inlägg
24 juni 2013
Ta en titt på Volkswagens hemsida, så får du ju ett hum iaf (landsväg)

Skulle dock inte jämföra bilarna, Golfen är ju en "finare" modell än vad Polon är, så för mig hade valet fallit på Golfen (lite "mer" bil i mina ögon)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

138 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
Ta en titt på Volkswagens hemsida, så får du ju ett hum iaf (landsväg)

Skulle dock inte jämföra bilarna, Golfen är ju en "finare" modell än vad Polon är, så för mig hade valet fallit på Golfen (lite "mer" bil i mina ögon)

Jo jag har kollat på transportstyrelsen å då drar polon något mindre soppa men tänkte mer IRL när man pressar polo. Lite mer på motorvägen fall det kan va så att golfen blir snålare då .

Jo det är klart att golfen är mer bil det ve jag smile

Forummoderator
18 038 Inlägg
24 juni 2013
1.4 Polon är en surrig rackare. Och törstig. Vi funderar på att byta vår fast vi bara haft den i 5 månader...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

138 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
1.4 Polon är en surrig rackare. Och törstig. Vi funderar på att byta vår fast vi bara haft den i 5 månader...

Hur turstig ?
Några exempel på det?smile

847 Inlägg
24 juni 2013
I 120 borde du klara dig på 0.65-0.70 i Golfen. Det gjorde iaf vi med våran 1.6 multifuel från 08:a.

Forummoderator
18 038 Inlägg
24 juni 2013
andre_Oopel skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Hur turstig ?

Den drar 0.8. Vi bor på "landet" Tjejens bil. Hon kör inte rally. MEN vi har automat. Den varvar hårt innan växling.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
24 juni 2013
mr_green skrev:
I 120 borde du klara dig på 0.65-0.70 i Golfen. Det gjorde iaf vi med våran 1.6 multifuel från 08:a.

Bör säkert kunna stämma.

A3:an drog Hässleholm->Stockholm 0,68l/m i GPS-hastighet motorväg

138 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
andre_Oopel skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Hur turstig ?

Den drar 0.8. Vi bor på "landet" Tjejens bil. Hon kör inte rally. MEN vi har automat. Den varvar hårt innan växling.

Jo automat drar ju o regel lite mer än vad manuell gör så

138 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
mr_green skrev:

Bör säkert kunna stämma.

Håller oss till VW polo/golf årsmodell -05 -> -07
smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
24 juni 2013
Dieselsmurfen skrev:
andre_Oopel skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Hur turstig ?

då lär den inte må så bra..

vi har 8v motorn från 98:a 1.4 den snittar 0.65 i 120-130 tanten pendlar dagligen med den och den ligger konstant där. max jag har fått den att dra är 0.7 och då har jag griskört som f-n då är det full gas hela tiden
och det är en gammal motor. direkt när man sänker farten till 100km/h max så hamnar den direkt på 0.58 full bil
iof en liten jävla bil (Seat Arosa) men en modernare motor så ska den inte hamna där hur man än gör

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 038 Inlägg
24 juni 2013
Growe skrev:
Dieselsmurfen skrev:
andre_Oopel skrev:

Hur turstig ?

vi har 8v motorn från 98:a 1.4 den snittar 0.65 i 120-130 tanten pendlar dagligen med den och den ligger konstant där. max jag har fått den att dra är 0.7 och då har jag griskört som f-n då är det full gas hela tiden
och det är en gammal motor. direkt när man sänker farten till 100km/h max så hamnar den direkt på 0.58 full bil
iof en liten jävla bil (Seat Arosa) men en modernare motor så ska den inte hamna där hur man än gör

Har ni automat då? Nej jag hade valt Golf. Förvisso är Polon lättkörd och smidig men törsten gillar jag inte. Min gamla sura Mercedes E-klass drar mindre...

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
24 juni 2013
Dieselsmurfen skrev:
Growe skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Har ni automat då? Nej jag hade valt Golf. Förvisso är Polon lättkörd och smidig men törsten gillar jag inte. Min gamla sura Mercedes E-klass drar mindre...

nej tack och lov smile men endå om den drar 0.8 bara för att den har aut så är något superknas..lär vara den sämsta automaten på jorden..

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
24 juni 2013
VWs egna siffror ang POLO 1.4 3dr automat -05
Urban consumption: 10,2 l/100km
Extra-urban consumption: 5,8 l/100km
Average consumption: 7,4 l/100km

Manuell dito:
Urban consumption: 8,6 l/100km
Extra-urban consumption: 5,2 l/100km
Average consumption: 6,4 l/100km

Golf -05 1.6 102hk 5speed manuell:
Urban consumption: 9,9 l/100km
Extra-urban consumption: 6,1 l/100km

Golf 1.6 16V FSI 115hk 6speed manuell:
Urban consumption: 8,5 l/100km
Extra-urban consumption: 5,3 l/100km

om detta hjälpte eller ej vet jag inte big_smile

138 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Evildan skrev:
VWs egna siffror ang POLO 1.4 3dr automat -05
Urban consumption: 10,2 l/100km
Extra-urban consumption: 5,8 l/100km

Manuell dito:
Urban consumption: 8,6 l/100km
Extra-urban consumption: 5,2 l/100km

Golf -05 1.6 102hk 5speed manuell:
Urban consumption: 9,9 l/100km
Extra-urban consumption: 6,1 l/100km

Golf 1.6 16V FSI 115hk 6speed manuell:
Urban consumption: 8,5 l/100km
Extra-urban consumption: 5,3 l/100km

Jodå det hjälper lite fast sånna siffror har jag hittat .
Är mer ute efter folks egna siffror å inte dom som är testade i provlabb smile

om detta hjälpte eller ej vet jag inte big_smile

Evildan
24 juni 2013
Egna siffror kan du inte jämföra emellan, en snubbe kör som en liten gris
(ingen smurf utpekad, han kan köra bil)
med sin Polo och anser att den är törstig medans någon finkör med sin Golf och tycker den är snål.

För att få en korrekt jämförelse måste du alltså köra bägge bilarna på det viset som just du kör och sedan jämföra siffrorna.
Detta är förmodligen inte genomförbart och därav hävdar jag att dessa laboratoriesiffror gjorda i en kontrollerad miljö -kört- på precis samma vis är mer rättvisande i förbrukningsskillnader.

Avstängd
10 388 Inlägg
24 juni 2013
andre_Oopel skrev:
it_mutt skrev:
mr_green skrev:

Bör säkert kunna stämma.

Håller oss till VW polo/golf årsmodell -05 -> -07
smile

A3 vs Golf...."samma" bil (annars hade jag inte tagit upp det och ser därför inga problem att jämföra A3 Mk2 med Golf Mk5).
Senast redigerat av it_mutt (24 juni 2013)

138 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Evildan skrev:
Egna siffror kan du inte jämföra emellan, en snubbe kör som en liten gris
(ingen smurf utpekad, han kan köra bil)
med sin Polo och anser att den är törstig medans någon finkör med sin Golf och tycker den är snål.

För att få en korrekt jämförelse måste du alltså köra bägge bilarna på det viset som just du kör och sedan jämföra siffrorna.
Detta är förmodligen inte genomförbart och därav hävdar jag att dessa laboratoriesiffror gjorda i en kontrollerad miljö -kört- på precis samma vis är mer rättvisande i förbrukningsskillnader.

Så sant som det är sagt.

Fast kollar man på min första frågeställning så va den hur mycket drar bilen i ca120kmh på motorvägen smile
Sen at vissa är gasglada på en grusväg å får upp bilen i skyhöga mångder är en anna sak'

Sök