3459
Sök

Hur lossa denna mutter? v70 stötdämpare

110 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38434/38434-5b39c7b001f46bf1562413b7a7c22034.jpg

Hade tänkt byta fram fjädrar idag men fastnade vid denna mutter, någon som vet ett smidigt sätt att lossa den? Försökte lossa den som en vanlig mutter men den satt som berget.

Bilen är en v70 II -02.

Forummoderator
26 361 Inlägg
28 maj 2013
Dra fast hela paketet så det ligger stilla.
Håll emot upptill med ett passande verktyg.
Använd exempelvis en stor jävla rörtång och dra lös den.

Observera att fjädern måste vara riktigt ihopklämd för att den muttern skall lossna.
Vet detta nu av personlig erfarenhet.

Lycka till!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

908 Inlägg
29 maj 2013
Somsagt en stor rørtång anvænder man smile o se till att fjædern ær ihop klæmd annars lær du få dig en rejæl snyting!

6 158 Inlägg
31 maj 2013
Hej!
Den 4 bladiga muttern lossar du med stor rörtång (Ca 75cm lång samt sprayolja) plus att du håller emot med passande Torxnyckel!

* Voff voff *
10 634 Inlägg
31 maj 2013
Stor skiftnyckel fungerar oxå alldeles utmärkt om man sätter propellermuttern som ett X i gapet.

Men som flera skrivit här innan, se för f-n till att spänna ihop fjädern ordentligt innan du lossar muttern!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

218 Inlägg
31 maj 2013
För mig funkade det inte ens med rörtång så jag drog ihop fjädern, satte fast hela paketet i skruvstädet. Sen tog jag den största kilen jag hittade samt en stor slägga och bankade då på en av "vingarna" av muttern

Följ gärna mitt projekt på dieseln och lämna en kommentar! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282638

Med lem
1 127 Inlägg
1 juni 2013
Biltema har hylsa som passar till det där, underlättar lite så slipper man pönta den för styggt. Fast när jag monterade bort det första gången knackade jag med hammare på vingarna. tongue

330 Inlägg
1 juni 2013
jag kör med polygrip

SR crew
101 Inlägg
1 juni 2013
H3dlund skrev:
Biltema har hylsa som passar till det där, underlättar lite så slipper man pönta den för styggt. Fast när jag monterade bort det första gången knackade jag med hammare på vingarna. tongue

använde denna hylsa när jag bytte fjädrar o dämpare på min.

lätt värt inköp!

Slow Retards crew
fina frisyrer finns på Salong Guldsaxen i Mölnlycke

2 763 Inlägg
25 juni 2013
Vad är det för hylsa ni talar om? Ska nämligen kolla över mina dämpare fram och då måste jag bort med den där vingmuttern tongue

Volvo - For Life

908 Inlägg
25 juni 2013
BOLIN_ skrev:
Vad är det för hylsa ni talar om? Ska nämligen kolla över mina dämpare fram och då måste jag bort med den där vingmuttern tongue

Somsagt, hylsan ær inget du behøver før att lossa denna ving muttern.

Sök