3911
Sök

svårighets grad på motorbyte?

1 161 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#1
Hej! Jag kommer förmodligen köpa mej en volvo 142 eller en amazon till sommaren som ja ska ha o åka i när ja får körkortet i vinter..
O då har jag funderat på att byta motor i den till tex en B230FT eller liknande..
Så till frågan nu då hur svårt kan det vara att byta detta o vad behöver man göra för att kunna regga den med denna motor?
Mvh Jonas

12 086 Inlägg
18 april 2007
#2
Köper du en bil äldre än -75 är de inga probs hos besiktningen.
Och att byta motor i 140 kan jag tänka mig är lika lätt som i en 740, vilket betyder lätt!

50 Inlägg
18 april 2007
#3
Du får bygga om med nya motorfästen, annars tar man hela framvagnen från volvo 240 å slänger på den smile

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P

Maizer
18 april 2007
#4
Lyfta ur och i motorer i de gamla volvosarna är riktigt simpelt, det svåra kommer när du vill ha en b230 i, motorfästen etc.

736 Inlägg
18 april 2007
#5
Det är väl dessutom mer lutning på B230 motorerna, medan de äldre B20, B18 står med rakt.


19 Inlägg
18 april 2007
#6
Blir även lite kabeldragning när du ska i med en nyare motor i en så gammal volvo, fast de är ju inte spec svårt.


Maizer
18 april 2007
#7
frasse4 skrev:
Det är väl dessutom mer lutning på B230 motorerna, medan de äldre B20, B18 står med rakt.

Japp, men lutningen borde väl inte vara obligatorisk..

Reparatör
630 Inlägg
18 april 2007
#8
Davidspeedboy skrev:
Du får bygga om med nya motorfästen, annars tar man hela framvagnen från volvo 240 å slänger på den smile

är väl inte direkt att " slänga " på en 240 framvagn som är av mc person typ på en 140 som e byggd för en framvagn med dubbla bärarmar .. men men .. klart det går . men faan så möe mer jobb än fixa problemet med eventuellet trång mot framvagns balken .


1 161 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#9
hur blir de me bromsar o sånt då? ä de inte en massa extra krav på dom om man sätter i större motor? går de att sätta på tex 240 turbo bak axel o skifta framvagn som nån sa tidigare o få de giltigt då?

22 Inlägg
18 april 2007
#10
hej. att montera en b21-b230 i en 140i är ganska mycket jobb. för det första så om du inte ska ha en m40 låda så är växellådstunneln i minsta laget. vi fick använda släggan för att få dit m45an. sen kommer man till om motorn ska va lutande lr rakstående. om den ska vara lutande blir det riktigt trångt att få dit en turbo men om den ska vara rak så måste du ha tag på en sprängkåpa från en 76as 240i med b20 och m45. om du nu inte ska ha en m40 vill säga men den håller aldrig för en turbo. sen så måste du kapa ur framvagnsbalken för att rymma b21-b230 oljetråg. sen får man göra egna motorfästen men det går rätt så bra bara man kan mäta in motorn så att den står rakt.

lycka till och hoppas att jag inte har avskräckt dig allt för mkt för att när den väl sitter där så blir det en grym bil:D



Sök