3674
Sök

Ford Sierra 2.8 -86 - Går orent.

2Fast4You
499 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
Tjenare, gjorde några försök att dra igång nya bilen idag men den vill absolut inte gå som den ska..
Känns som att den skulle gå på 4/5 cylindrar eller dylikt och varvräknaren verkar ju inte hänga med som den ska, men frågan är vad som kan vara felet?
Den startar hur enkelt som helst, men låter man den stå på tomgången ett tag så dör den tillslut.
http://www.youtube.com/v/CLvvirbWO0A

21 761 Inlägg
7 juli 2013
"Pumpar" du med gasen i videon?

Att motorn går så där dåligt och att varvräknaren samtidigt "dör" skulle kunna bero på att det ibland inte kommer tändgnistor från spolen. hmm

2Fast4You
499 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
"Pumpar" du med gasen i videon?

Att motorn går så där dåligt och att varvräknaren samtidigt "dör" skulle kunna bero på att det ibland inte kommer tändgnistor från spolen. hmm

Japp, pumpar man inte på gasen så dör den som sagt tidigare, jo så långt förstår jag också att den inte får gnista
som den skulle vilja, men frågan är om det kanske bara kan vara tändstiften som spökar om man har tur?
Själv har jag ingen som helst aning när det kommer till felsökning.

21 761 Inlägg
7 juli 2013
Jag formulerade mig lite fel, egentligen menade jag att tändspolen ibland inte får tändimpulser och kan därför inte ge ut gnistor. Varvräknaren brukar nämligen få tändsignaler från tändspolens spänningsanslutningar eller tändmodulen.

Eftersom varvräknaren beter sig konstigt samtidigt som att motorn inte verkar tända ordentligt så tycker jag det låter ganska rimligt att problemet sitter innan eller omkring tändspolen. Du kan nog börja med att kolla att alla kablar på tändspolen sitter fast ordentligt och inte har trasiga kabelhöljen så att trådarna riskerar att kortsluta mot jord. smile
Senast redigerat av Drönirettab (7 juli 2013)

Sök