4358
Sök

Batteri urladdat. Går inte att starta med starthjälp!

Bilplåtslagare
77 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#1
Golf 4 - 1,4 bensin

Jag fick mitt batteri urladdat för ca 5 dagar sedan. Då kunde jag rullstarta utan problem.

Idag var batteriet HELT urladdat (tripmätardisplayen helt blank) och det gick inte att rullstarta trots en massiv nedförsbacke på 200 meter. Inte en suck till tändning.

Tog hjälp med startkablar. Då började lampor lysa. Dock ingen tändning överhuvudtaget.

Någon påstod att ett startrelä förmodligen var paj. Jag vet att batteriet varit dåligt sedan innan, kan det dåliga batteriet påverka så att andra saker skadas elektroniskt?

Någon som har något förslag på vad som skall göras? Jag har letat i instruktionsboken efter vart startrelät sitter men hittar inte något om detta.

Mvh!

21 761 Inlägg
9 juli 2013
#2
När du fick hjälp med startkablar, klickade det inte ens i startmotorn då?

Bilplåtslagare
77 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
När du fick hjälp med startkablar, klickade det inte ens i startmotorn då?

Jo klickade gjorde det tydligen enligt dom som stod på utsidan! Vad lär vi oss av detta? smile

Alla indikatorlampor gick igång på tändningen. Jag har kollat alla säkringar och alla var hela.

21 761 Inlägg
9 juli 2013
#4
Om det klickade i startmotorn så kom det rimligtvis någon typ av "styrspänning" från tändlåset ner till startmotorn, då är frågan vilken spänning det visar på batteripolskorna när du vrider nyckeln till startläge. Kolla upp det. smile

Bilplåtslagare
77 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Om det klickade i startmotorn så kom det rimligtvis någon typ av "styrspänning" från tändlåset ner till startmotorn, då är frågan vilken spänning det visar på batteripolskorna när du vrider nyckeln till startläge. Kolla upp det. smile

Jag hoppade detta steg (kanske dumt?) och köpte ett nytt batteri idag. Nu går den att rullstarta utan problem. Och det klickar återigen när jag vrider om tändningen (reläet?) Bör vara startmotorn som är kass?

Om det är som så så köper jag en jump-starter tills vidare! Edit: Vet inte hur jag tänkte här haha! Skyller på trötthet big_smile
Senast redigerat av biltjyv (11 juli 2013)

21 761 Inlägg
11 juli 2013
#6
Om både styrspänningen till solenoiden och spänningen nere på solenoidens grova bult är åtminstone 10 V när nyckeln vrids till startläge, men att det ändå bara klickar i startmotorn, så får man nog misstänka startmotorn. Kolla gärna spänningen där nere på startmotorn när du försöker starta, håll minusmätpinnen på en ren metalldel hos startmotorns hölje. smile

Bilplåtslagare
77 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#7
Skall tala med min granne i morgon. Han har en voltmeter smile

Tackar för hjälpen hittills!
Senast redigerat av biltjyv (11 juli 2013)

2 849 Inlägg
11 juli 2013
#8
Tror nästan helt säkert på startmotorn då den inte hoppade i gång med startkablar.

Gör så här ska du se:

Ta en hammare eller nåt du kommer åt med att slå lite på startmotorn och försök starta, då brukar det gå att få dem hoppa igång. Detta är dock ingen långsiktig lösning, bara för att konstatera att det är borstarna (kolen) i startmotorn som är slitna.

Bilplåtslagare
77 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#9
uhlin skrev:
Tror nästan helt säkert på startmotorn då den inte hoppade i gång med startkablar.

Gör så här ska du se:

Ta en hammare eller nåt du kommer åt med att slå lite på startmotorn och försök starta, då brukar det gå att få dem hoppa igång. Detta är dock ingen långsiktig lösning, bara för att konstatera att det är borstarna (kolen) i startmotorn som är slitna.

Hände absolut inget. Jag har nu mätt med en multimeter på allt jag kan se och komma åt. Allt ligger på över 12v.

21 761 Inlägg
11 juli 2013
#10
Om spänningen håller sig på 12 V eller mer nere på startmotorn även när du vrider nyckeln i startläge så betyder det att startmotorn inte ens försöker snurra, annars skulle spänningen ha sjunkit under 12 V. Kanske är läge att plocka ner startmotorn och gå igenom den. smile

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
11 juli 2013
#11
Det kan också vara ett kasst relä eller liknande. Prova dra en tjock sladd från pluspolen direkt till startmotorn när du har tändningen igång. se om bilen startar.



Sök