Var igår iväg och hämtade en "ny" huvudbromscylinder. Den har endast gått ett 10-tal test varv på en camaro cup bil. 25mm millimeter mätte jag mig till att diametern var
Så idag har eftermiddagen spenderats åt att leta reda på delar, handlat nipplar mm så inget skulle saknas.. Sen började jag mecka dit den, samma mått mellan bulthålen som på min gamla men större diameter i mitten på den här, så hålet i torpeden fick tas upp från 35mm till 37..
Dålig bild, men där nere sitter den..
Tillverkade en egen "gaffel" till cylinder, gängade tryckstången till cylindern lite längre då den var så lång från början. Ibland är det bra att det finns mkt verktyg. (5/16")
Sen skulle det byggas dit en bromsvätskebehållare med, det enda jag hade som kunde funka till det var den från 240cylindern, så en utgång fick pluggas och sen skruvade jag fast en slangklämma i torpeden. Inte särskilt snygg eller bra lösning, men var en provisorisk lösning för att kunna lufta och se om det skulle funka.
Sätter igång och luftar med en "sug", slutar dock inte att komma luft, även fast jag luftat ut nästan 2liter.. Forsätter runt om ändå så man kan känna lite på pedalen, det är lika runt om att det aldrig slutar komma luft.. skulle tippa på att totalt av allt som kommer ut är det 1:10 luft.
Känner lite på pedalen efter det, men det är inte alls som det ska.. pedalen går i botten på tok för lätt för att det ska vara rätt, känns inte som "lite" luft bara heller..
Testar att lufta på det gamla vanliga sättet med en som trycker och en som öppnar, då ser man inte att det kommer någon luft, men pedalen blir bara sämre av det.. går ännu lättare!
Luftar ett varv till med "sugen", och då blev det lite bättre så tänkte att jag tar en provtur. Då gick pedalen inte i botten, men kändes inte riktigt bra..
Sätter på batteriet, startar upp men kommer på att jag har tagit av gaswiren för att komma åt bättre, hänger på den igen och märker att det rinner bensin från tanken. Då hade slangen mellan tanken och pumpen gått rakt av.. Biltema=kvalite ^^
fyller på mer soppa och rullar ut för att åka ett varv, bromsarna funkar, ökar farten lite för att bromsa hårdare, händer inte så mycket, förutom att bilen drar massor åt höger, höger fram är även det jag luftat mest.. Så kan ju vara så att man fått ur mer luft där! Nu orkade bromsarna iaf hålla fast den när man gasar på från stillastående. Så bättre än innan är det, men inte mycket.. Får väl fortsätta min luftning nån annan dag och hoppas att det blir bättre, men just nu är man lite trött på den.. Vill ju bara åka!
Pedalutväxlingen har jag mätt mig till är 6:1, iaf vad jag tror.. låter väl rimligt?
Nått annat tips på hur man kan lufta enkelt? Känns som att det inte ska vara så svårt att få ur luften.. Visst är det dom 2 undre luftnipplarna man ska börja med på 240ok förresten?
//Alex