3861
Sök

Rattlåset krånglar

139 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
Min rattlås/tändninglås kan va en riktigt jobbig jävel ibland. När man sätter i nyckel för och vrida och starta kan man få hålla på i ett bra tag innan man kommer förbi rattlåset. och rattlås jäveln låser sig om ratten rör sig minsta lilla när nycklarna inte sitter i. Räcker att man kommer åt med knät när man går ut ur bilen så låser den sig. I övrig e bilen riktigt underbar o har inga problem alls. Så min fråga är - ska man byta rattlås och hur mycket efter jobb tar en sån grej med sig? För byter man rattlås/tändningslås så måste man väl ha en ny nyckel och då måste man koda om nyckeln. Men jag undrar även om man måste uppdatera minnet så den passar nya nyckeln så man inte får fel kodningar? Eller?

Bilen är en Audi a4 avant 2007 S-Line
Senast redigerat av kahh (24 juli 2013)

Forummoderator
26 373 Inlägg
24 juli 2013
Nu vet jag inte om det är samma fel som jag fick på mitt tändningslås i V70:in, men prova att spraya i låsolja i tändningslåset?
Stod i starten för att byta tändningslås på min och hade in han på verkstad, men på verkstaden så smorde de upp låset bara för att prova..och än idag, något år senare, funkar det fortfarande klockrent.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

139 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
a saken e ju den att på en annan forum läste jag att om man sprayar in olja så ska det göra saken värre. Lite svårt när vissa säger det ska göra saken bättre o andra säger att den blir då sämre.

Forummoderator
26 373 Inlägg
24 juli 2013
kahh skrev:
a saken e ju den att på en annan forum läste jag att om man sprayar in olja så ska det göra saken värre. Lite svårt när vissa säger det ska göra saken bättre o andra säger att den blir då sämre.

Jaså..ja det funkade på min i alla fall.
Men jag kanske har ett..vad vet jag..tåligare tändningslås också eller nåt..

139 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
Men ska de verkligen vara så krångligt och byta rattlås? Kollade på nätet o rattlås i sig kostar 500-800 kr. Men det e alla andra saker jag tänker på så som koda nyckel(om det måste göras dvs) kanske uppdatera minnet i bilen så den inte fel läser nyckeln och får felkodningar osv. Läste även att det kan bli såpass krångligt att radion inte kan spara kanaler längre, att den inte funkar om själva bilen inte är igång osv
Senast redigerat av kahh (24 juli 2013)

Forummoderator
26 373 Inlägg
24 juli 2013
kahh skrev:
Men ska de verkligen vara så krångligt och byta rattlås? Kollade på nätet o rattlås i sig kostar 500-800 kr. Men det e alla andra saker jag tänker på så som koda nyckel(om det måste göras dvs) kanske uppdatera minnet i bilen så den inte fel läser nyckeln och får felkodningar osv

På min, som är mycket äldre och förmodligen "enklare" än din Audi, så är man ändå tvungen att få få ett omkodat lås, eller box eller hur det nu var.
Är det som kostar.

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juli 2013
Är ett rattlås avancerad motorteknik?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

139 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
står ju  Fristående styrelektronik. jag tog det som rattlås. vad spelar det för roll

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juli 2013
kahh skrev:
vad spelar det för roll

Garaget är indelat i forumdelar baserat på vad frågan eller diksussionen gäller. För att underlätta bla sökning så måste du posta din forumtråd under lämpligast forumdel. Ett rattlås är helt enkelt inte avancerad motorteknik. -bra att tänka på till nästa tråd

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

139 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
Ska tänka på det nästa gång smile

Sök