3835
Sök

SpiralDiff i Volvo 740 -84??

110 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
Hej,

Köpte igår en Volvo 740 från 1984. Den är uppbyggd och mycket sänkt. Skulle backa den på
en gräsmatta där jag brukar parkera bilen, och då hörde jag hur det small till. Det var avgasröret
som tog i marken, och bilen var fast bla,  på grund av differentialen. Jag drog bort den med en
annan bil, vill inte slira sönder gräsmattan. Men nu till frågan, har 740 från 84 spiral differential?

Mvh, Jocke

Forummoderator
26 373 Inlägg
28 juli 2013
"Uppbyggd"?
Och vad är en spiraldiff?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

110 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
Mack skrev:
"Uppbyggd"?

Ja den har extra dekaler, kjolpaket (spoilers), grymt ljud, 3" rakt avgasrör osv.
Spiraldiff brukar de äldre Volvo bilarna ha. Det är en spiral inne i differentialen,
som fungerar så att när ena hjulet tappar fäste och börjar spinna, så spänns
spiralen, och när den blir tillräckligt spänd så börjar bilen dra med båda hjulen.
Det är en slags diffbroms. Farsans 940a har det.

1 319 Inlägg
29 juli 2013
Du kanske tänker på slungdiff? Troligtvis inte original, kan ha satt dit efteråt.

Att du har dekaler, bra ljud och 3 tums avgasrör säger ju verkligen ingenting. Det har varje a-traktor

_----------'

Forummoderator
26 373 Inlägg
29 juli 2013
CleanUpGuy skrev:
Mack skrev:
"Uppbyggd"?

Ja den har extra dekaler, kjolpaket (spoilers), grymt ljud, 3" rakt avgasrör osv.
Spiraldiff brukar de äldre Volvo bilarna ha. Det är en spiral inne i differentialen,
som fungerar så att när ena hjulet tappar fäste och börjar spinna, så spänns
spiralen, och när den blir tillräckligt spänd så börjar bilen dra med båda hjulen.
Det är en slags diffbroms. Farsans 940a har det.

Menar du slungdiff?

Edit: lite sen..
Senast redigerat av Mack (29 juli 2013)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 319 Inlägg
29 juli 2013
Lägg dig under med en stålborste och borsta fram vad det står för siffror på axeln så kan den identifieras.

_----------'

119 Inlägg
29 juli 2013
"stylad" med andra ord, i volvo 940 finns slungdiff (1041)

volvo 740 tror jag endast finns med öppen diff (1031)

fattar inte vad det är du vill ha hjälp med, avgasröret kan ju liksom inte slå ihjäl diffen.....

119 Inlägg
29 juli 2013
sleepyoh skrev:
Lägg dig under med en stålborste och borsta fram vad det står för siffror på axeln så kan den identifieras.

Dock passar väl diffklumpen från 1041 till 1031 ?

Påstängd
1 197 Inlägg
29 juli 2013
swooosh skrev:
sleepyoh skrev:

Ja den passar rakt över.

1 319 Inlägg
29 juli 2013
swooosh skrev:
sleepyoh skrev:

Det tror jag nog. Går nog att schimsa in bra.

På min 88a glt 16v satt det slungdiff original. Var en firma som beställde bilen, stod med i 'övrigt' i anteckningarna i instruktionsboken. Fanns original på dom med.

Vet inte om det bara var tillval eller hur det fungerade, verkar sitta lite hej vilt...
Senast redigerat av sleepyoh (29 juli 2013)

_----------'

110 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
sleepyoh skrev:

Hehe jag menar nog slungdiff tongue Skall försöka se imorn vad det står på diffen.

110 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
swooosh skrev:
"stylad" med andra ord, i volvo 940 finns slungdiff (1041)

volvo 740 tror jag endast finns med öppen diff (1031)

fattar inte vad det är du vill ha hjälp med, avgasröret kan ju liksom inte slå ihjäl diffen.....

Bilen har jätte hårda fjädringar och har flera gånger börjat slira i en backe eller lite kurva
pga, differentialen och förstås fjädringarna. Men skall lägga original fjädringar under, men
där jag bor så är det dålig väg, så tror jag kommer fastna på vintern om det är öppen diff.

Har hört, vet inte om det stämmer, men att 740an skulle vara lättare bak, än vad 940an är.

Sök