3582
Sök

Hur viktigt är det med rätt motorolja?

342 Inlägg
28 juli 2013
#21
torpis skrev:
olof102 skrev:
[
Varför ska han använda en 40 olja istället för 30 som tillverkaren rekommenderar? Som jag ser det så finns det bara nackdelar, mindre oljevolym som passerar lagerna, högre oljetemperatur med förhöjt motorslitage som följd.

Är en 30-olja tjockare än en 40-olja?

Kan någon svara på det utan att gissa?

Svar nej, oljas pumpbarhet (i folkmun trögflythet) mäts i cSt, centistok.

cSt för en 30 olja ska ligga mellan 9,3 till <12,5 cSt vid 100 grader.
cSt för en 40 olja ligger mellan 12,5 <16,3 cSt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 juli 2013
#22
henke_99 skrev:
torpis skrev:
olof102 skrev:
[
Varför ska han använda en 40 olja istället för 30 som tillverkaren rekommenderar? Som jag ser det så finns det bara nackdelar, mindre oljevolym som passerar lagerna, högre oljetemperatur med förhöjt motorslitage som följd.

Är en 30-olja tjockare än en 40-olja?

Kan någon svara på det utan att gissa?

Högre tal innebär tjockare olja. (första talet vid kall olja, andra talet vid varm olja)

Ja, det vet jag, men vad är varm olja?  Hur varm blir oljan i en bil avsedd för 0W-30 gent emot en bil avsedd för 10W-40.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

6 638 Inlägg
28 juli 2013
#23
olof102 skrev:
torpis skrev:
olof102 skrev:
[
Varför ska han använda en 40 olja istället för 30 som tillverkaren rekommenderar? Som jag ser det så finns det bara nackdelar, mindre oljevolym som passerar lagerna, högre oljetemperatur med förhöjt motorslitage som följd.

Är en 30-olja tjockare än en 40-olja?

Kan någon svara på det utan att gissa?

Svar nej, oljas pumpbarhet (i folkmun trögflythet) mäts i cSt, centistok.

cSt för en 30 olja ska ligga mellan 9,3 till <12,5 cSt vid 100 grader.
cSt för en 40 olja ligger mellan 12,5 <16,3 cSt.

Viskositet är väl rätt ord för de ändå? tongue

De/Dem

342 Inlägg
28 juli 2013
#24
Malheus skrev:
olof102 skrev:
torpis skrev:

Är en 30-olja tjockare än en 40-olja?

Kan någon svara på det utan att gissa?

Svar nej, oljas pumpbarhet (i folkmun trögflythet) mäts i cSt, centistok.

cSt för en 30 olja ska ligga mellan 9,3 till <12,5 cSt vid 100 grader.
cSt för en 40 olja ligger mellan 12,5 <16,3 cSt.

Viskositet är väl rätt ord för de ändå? tongue

Ja, helt rätt!

342 Inlägg
28 juli 2013
#25
torpis skrev:
henke_99 skrev:
torpis skrev:

Är en 30-olja tjockare än en 40-olja?

Kan någon svara på det utan att gissa?

Högre tal innebär tjockare olja. (första talet vid kall olja, andra talet vid varm olja)

Ja, det vet jag, men vad är varm olja?  Hur varm blir oljan i en bil avsedd för 0W-30 gent emot en bil avsedd för 10W-40.

"Andra talet" i viskositetsbenämningen mäts vid 100grader. Hur varm oljan blir är individuellt för respektive motor och körsätt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 juli 2013
#26
olof102 skrev:
torpis skrev:
henke_99 skrev:

Högre tal innebär tjockare olja. (första talet vid kall olja, andra talet vid varm olja)

Ja, det vet jag, men vad är varm olja?  Hur varm blir oljan i en bil avsedd för 0W-30 gent emot en bil avsedd för 10W-40.

"Andra talet" i viskositetsbenämningen mäts vid 100grader. Hur varm oljan blir är individuellt för respektive motor och körsätt.

Är en 30olja alltid tunnare än en 40 då? oavsett temperatur?

Är det katastrof med en 40 olja i en 30bil eller går gränsen vid 50? eller är det vid kallstart det sliter och en 10W-30(om det nu finns)= är en större bov än en 0W-40?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 705 Inlägg
28 juli 2013
#27
Vettemannen skrev:
gamlingen skrev:
Vettemannen skrev:
Jag har aldrig hört talas om 0W-30.

/Benny

http://www.oljemagasinet.se/index.php?r … uct_id=413

Ja, titta där! Alltid lär man sig nåt nytt!

/Benny

Kan även inflika att det till och med finns 0W-20 olja. Har för mig det var någon ny japansk småbil som det endast rekommenderades en 0W-20 olja till.



Och till Torpis:
En 30-olja är inte alltid tunnare än en 40.

T.ex en 5W-30 är tjockare än en 0W-40 när oljan är kall.


Har man en olja som är för tjock när den är kall så betyder det att vid kallstart får inte motorn tillräcklig smörjning. Eftersom oljetrycket bildas när oljan pumpas genom oljekanalerna och lagrerna så blir då en tjock olja svårare att pumpa igenom kanalen och detta medför ett högre oljetryck än om man hade haft en tunnare olja.
Om oljetrycket blir för högt så öppnas en by-passventil som leder tillbaka oljan i tråget = ingen olja kommer fram till lagerna.
Ett för högt oljetryck är inte bättre än ett för lågt oljetryck.

Så ja en 10W-30 är värre för motorn än en 0W-40 om det är en 0W-30 som rekommenderas.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 juli 2013
#28
det främsta problemet som brukar bli på äldre och slitna motorer är att oljeförbrukningen blir högre med tunnare olja.

Min blazer hinkade i sig massor med olja innan motorn renoverades när jag körde med 10-30, bytta till 10-40 och oljeförbrukningen minskade rejält.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

6 171 Inlägg
29 juli 2013
#29
Hej!

0W betyder att oljan håller lägre viskositet (klar lägre temperatur) jämfört med 5W olja (är bra vid kall väderlek).
30 betyder att oljans viskositet är lägre vid högre temperaturer än 40 (inte klarar lika höga temperaturer som 40).

Följ i möjligaste mån (alltid) vad tillverkaren säger! Till moderna bilar (ca 20-25år och yngre) betyder det helsyntetiska oljor och byt en till två gånger om året (500-1000mil).


Forummoderator
10 576 Inlägg
29 juli 2013
#30
jaka54 skrev:
Hej!

0W betyder att oljan håller lägre viskositet (klar lägre temperatur) jämfört med 5W olja (är bra vid kall väderlek).
30 betyder att oljans viskositet är lägre vid högre temperaturer än 40 (inte klarar lika höga temperaturer som 40).

Följ i möjligaste mån (alltid) vad tillverkaren säger! Till moderna bilar (ca 20-25år och yngre) betyder det helsyntetiska oljor och byt en till två gånger om året (500-1000mil).

Att följa rek är jag med då, dock har min -07 Volvo just tickat över till 45000mil med 0W-30 och oljebyten på 3000mil.  Så det funkar det med...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 juli 2013
#31
Pratade med en kompis om olja och hans Mercedes har tydligen smörjning av kamaxlarna via oljesprej. För tjock olja och det blir ingen sprej. Logiskt, men också ingen direkt referens om vad som är för tjock olja smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

6 638 Inlägg
29 juli 2013
#32
Kamaxlarna har stänk smörjning, veven har tryck!

De/Dem


Sök