2906
Sök

B230F till B234F , motorbyte Volvo

25 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
Hej!

Har en Volvo 740-90 med B230F som motorn är trasig i.
Tänkte flytta över B234F motorn från min reservdelsbil, årsmodell 90 tror jag (samma front).

Är det någon som har gjort detta tidigare och eller vet vad som behövs bytas etc?

Tacksam för svar! (Och Ja, jag har sökt runt på nätet som en tok men inte riktigt fått ett konkret svar!)

64 Inlägg
26 december 2012
boxarna vad jag minns på min är anorlunda infästning på än vad en org b230 är. rätt mej om jag har fel? men det är det drygaste jag kan kommapå nu iaf:)

MoPar Power!

Pim_Pim
26 december 2012
Ett motorfäste är väl svetsat i framvagnen på 16v om jag inte minns fel, så det är ju bara att flytta över framvagnen lite fort eller svetsa något eget. wink

Sen får du flytta över elen och boxar.

6 738 Inlägg
26 december 2012
om du har lh 2,4 i båda (vilket ja tror du har) så räcker det att flytta över boxarna när det gäller elen tongue
lite osäker på om du kanske behöver ha ett spridarmotstånd, har för mej att de bara e turbo som har de
Senast redigerat av Henkix (26 december 2012)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

342 Inlägg
26 december 2012
ja du får flytta framvagnsbalk motor kabelhärva från kontakstyckerna vid fjäderbenen. gaswire, styrbox, sedan har 16v mindre bromsservo så man får värma insugsslangen å greja lite där

annars e operationen rätt lätt tog ca 12h för mig..

19 Inlägg
21 februari 2013
man måste ju kunna göra på något lätt sätt utan att byta framvagn? smile

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
7 augusti 2013
Tjenare lånar tråden lite!
Har en b230FD och är sugen att göra ett motorbyte till en B230FK eller B230FT!
Är det inte samma motorfäste på FD,FK och FT? Tänkte ha sugmotorn som ¨besiktningsmotor¨
Är det ba lyfta ur den gamla å sätt ner den nya? Eller måste jag ändra boxarna? Måste jag dra om Lmm?

Helt enkelt, vad behöver jag göra?

Bil: volvo 940 -94

Riktigt tacksam för svar!

Forummoderator
26 361 Inlägg
7 augusti 2013
lewwan skrev:
Är det inte samma motorfäste på FD,FK och FT? Tänkte ha sugmotorn som ¨besiktningsmotor¨
Är det ba lyfta ur den gamla å sätt ner den nya? Eller måste jag ändra boxarna? Måste jag dra om Lmm?

Är det inte uppmaning till brott att svara på den frågan?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
7 augusti 2013
Det var en kompis som frågade mig om det, så jag tänkte att jag skriv frågan här! smile

762 Inlägg
8 augusti 2013
Chrysler_Matte skrev:
Hej!

Har en Volvo 740-90 med B230F som motorn är trasig i.
Tänkte flytta över B234F motorn från min reservdelsbil, årsmodell 90 tror jag (samma front).

Är det någon som har gjort detta tidigare och eller vet vad som behövs bytas etc?

Tacksam för svar! (Och Ja, jag har sökt runt på nätet som en tok men inte riktigt fått ett konkret svar!)

Jag hade liknande planer för en 240 innan, så jag tog reda på vad som krävdes för det.

1. Sänk ner motor med växellåda skruva fast i vänster motorfäste, skruva fast växellåds balken sen bygger du
    höger motorfäste det är det som inte passar, samt insuget."

2. Svetsa om torpedväggen så att man får in fördelaren. (Om du har blockmonterad fördelare, vilket inte du behöver bry dig om).

3. Korta insuget med 4 cm, så att det inte ska ta i bromsservon. Eller byt ut bromsservon till den rätta.

4. Flytta över boxarna eller byt ut chippen, det är ju LH2.4 i båda så det ska bara vara att byta smile

Sen borde det inte vara mer vad jag kan komma på smile

lewwan skrev:

Vad jag vet så ska de ha samma motorfästen, så det ska bara vara att lyfta i. Sen byter du ut chippen i boxarna till några som är anpassade för turbo. Jag tror inte att du behöver dra om LMM, jag har för mig att det ska vara samma smile

Men jag är inte säker!

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
8 augusti 2013
Okej! Ja vi ser väll hur det går! Tack i alla fall garagemuppen! smile

762 Inlägg
8 augusti 2013
lewwan skrev:
Okej! Ja vi ser väll hur det går! Tack i alla fall garagemuppen! smile

Varsågod!! smile
Sen så kan du behöva fixa lite med gaswiren, men sen borde det inte vara så mycket mer att göra smile

När du ändå håller på, passa på att byta över luftmassemätaren, tror att den som är till 16V är större, om det är samma storlek så skit i det! smile

Och om du nu byter motor, klipp av balansremmen för den har en tendens till att dra med sig kamremmen om den går av. smile
Senast redigerat av Garagemuppen (8 augusti 2013)

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
9 augusti 2013
Okej!!
Ska bli! wink

Hahah skulle ju inte va så jäkla skoj om den gick av å balansremmen hängde med..

Tack för allt Garagemuppen!!

762 Inlägg
10 augusti 2013
lewwan skrev:
Okej!!
Ska bli! wink

Hahah skulle ju inte va så jäkla skoj om den gick av å balansremmen hängde med..

Tack för allt Garagemuppen!!

Varsågod! Det är jobbigt att behöva leta fram denna informationen, det tar ju ett tag att hitta det man söker så det är lika bra att hjälpa till ifall man kan! smile

Sök