2578
Sök

Diesel vs e85,Vad blir billigast i längden?

12 086 Inlägg
1 augusti 2013
#21
Limpan_92 skrev:
Men majoriteten anser det är billigare med en etanol driven bil i jämförelse mot diesel för mina miltal.  Kanske kan komma upp i 2000 mil/år.

Kör man inte mer än 1500-2000mil per år börjar det bli tvivelaktigt om diesel är billigare. På mindre bilar verkar skillnaden på förbrukning bli mindre också. En stor fördel med bensinmotorer är dessutom att man slipper tröskan till motor i dieselbilarna.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 augusti 2013
#22
LeafBox skrev:
(Notera att det GÅR säkert att köra lite billigare, men säg ärligt att du orkar ligga på en eco-drive varje gång du kör, 365 dagar om året, varje år?

LeafBox skrev:
Edit;
Jag säger inte att det jag skriver är FAKTA, möjligen en rätt bra gissning

LeafBox skrev:
Utan jag tänker bara på hur vanligt folk kör och uppför sej i trafiken.
Så jag menar, sure, kanske BILEN kan komma ner på 0,6, men varje dag i flera år? Då tror jag det är mer realistiskt att räkna med lite mänsklig lätja.

|
Germax skrev:
Men är du skön?

Gezus fucking christ...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
1 augusti 2013
#23
en passat 1,9tdi med 110hästars motorn kör man på 0,52 i snitt dvs blandad körning

ren landsväg och aldrig över 90 så är det inte omöjligt att köra på 0,45

bensin; 14,53*1500*0,85=18526(+1450) 19976
diesel 14,23*1500*0,6 = 12807(+3650) 16457
etanol 10,04*1500*1,1= 16566 (+1450) 18016

lite mer rättvist tror jag
Senast redigerat av CHEEVA (1 augusti 2013)


820 Inlägg
1 augusti 2013
#24
Vi köpte en V50 1.6d -07, 2000 spänn i skatt och mitt snitt ligger på 0.59, tänker la mig för lite när jag kör men man kan ändå inte ha bråttom med den bilen så spelar ingen roll wink

Kör ca 1500 mil om året.
Tänk på att andrahandsvärdet är lite större på en diesel också.

Dieselvärmare är ett stort plus dessutom.

Om man säger

Truckdriver
85 Inlägg
1 augusti 2013
#25
Kör en Saab 9-5 tid automat -08, ca 12mil E4 i 110km/h om dagen den ligger på 0.67 enligt mina beräkningar och 0.64 enligt färddatorn.

Kör 4-5000mil om året så diesel är det självklara valet för mig även fast jag tankar på mack.


396 Inlägg
2 augusti 2013
#26
Funkiee skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Diesel så klart. (Se mitt namn...)

Men jag har haft en E85-bil och den vägrade startade dagen efter jag hämtade ut den mitt i vintern. Motorvärmare är ett måste. Annars startar den helt enkelt inte om det är kallt. Vad kostar detta att ha inkopplat? Stämmer det fortfarande? Körde V50 Flexifuel -09

du hade ju också en av det sämsta bilarna med e85 på marknaden! saabarna startar utan motorvärmare på vintern med e85 smile fast på vintern är det ju inte riktig e85...

det gör dom inte... ingen e85 är speciellt pigg på vintern, det är inget övernaturligt över det direkt

2 656 Inlägg
2 augusti 2013
#27
Limpan_92 skrev:
Hallå! går i nybilstankar,men kan inte bestämma mig för vilket bränslealternativ som är det mest ekonomiska att köra på.

Intresserad av dessa bilar: Skoda Octavia rs tdi,saab 9-5 tid,Saab 9-5 2.0t biopower,2.3t biopower

Årsmodell 07-09,skatten på dieslarna går mellan ca 2900-4400kr per år. skatt på biopower kostar ca 1300-1600kr per år. jag kör ca 1500 mil per år.

Är diesel det vettigaste alternativet även om man inte kör supermycket? hur är det med servicekostnader på nyare dieselbilar med partikelfilter osv?

min far har en bmw 320d -08 med en skatt på 1700 kr och 177 hk den drar runt 0,5 max 0,6 hur du än kör smile prova en sån så kommer du åka äckligt billigt ! big_smile


1 863 Inlägg
2 augusti 2013
#28
Har haft en 9-5a -09 Biopower, den drog 1,3 l/milen med etanol och 0,98 med bensin. Kör nu en 9-5a -08 Diesel och den drar enligt färddatorn 0,68 men jag räknat ut att den drar 0,71. Ligger 13 mil om dagen på 120 väg.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 augusti 2013
#29
Tommy_P skrev:
Funkiee skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Diesel så klart. (Se mitt namn...)

Men jag har haft en E85-bil och den vägrade startade dagen efter jag hämtade ut den mitt i vintern. Motorvärmare är ett måste. Annars startar den helt enkelt inte om det är kallt. Vad kostar detta att ha inkopplat? Stämmer det fortfarande? Körde V50 Flexifuel -09

du hade ju också en av det sämsta bilarna med e85 på marknaden! saabarna startar utan motorvärmare på vintern med e85 smile fast på vintern är det ju inte riktig e85...

det gör dom inte... ingen e85 är speciellt pigg på vintern, det är inget övernaturligt över det direkt

v50 är ju endå helt värdelös med e85, eller just ford motorerna...


13 Inlägg
6 augusti 2013
#30
Köpte mig en Saab 9-3 Vector TTiD -09 som hade gått 8000 mil. Den går på 0.57 blandad (ej snål) körning. Går att pressa ner till 0,47 på landsvägen. Jämfört med min andra 9-3:a är det rena sparbössan. Skatt och försäkring är ungefär densamma, men nästan halva soppaförbrukningen.


6 632 Inlägg
7 augusti 2013
#31
Hyrbils Focusarna (1.6 tdci) har en snitt förbrukning på 0.7L/milen.. Och de körs ju antingen seriöst eller hårt.

De/Dem

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
10 augusti 2013
#32
Kör V50 1.8F uteslutande på etanol sen jag köpte den, snittförbrukningen enligt färddatorn är 1.4l/mil så visst är det mycket, men foten är tung emellanåt. wink
Första ägandeåret så hade jag den ute hela vintern pga garagebrist och den startade alltid, med etanol, oavsett -20 eller -1.

Tada.wav


Sök