2823
Sök

Volvo 960 AC ur funktion?

45 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Fick nyss en Volvo 960 3.0 av min mormor å hennes man. Bilen har AC men är osäker på om den fungerar.
I instruktionsboken står det att om det är fel på AC:n så ska lampan blinka. Lampan blinker ej utan lyser som den ska. Jan som mormors göbbe heter, säger att AC:n inte fungerar och att om man sätter på AC:n så kommer hela skiten att skära. Ska jag våga sätta på AC:n å prova? Vad skulle kunna vara fel på AC:n? Glad för seriösa svar! big_smile

Påstängd
1 197 Inlägg
8 augusti 2013
#2
Förmodligen är systemet bara tomt på gas. Lätt hänt efter 15-20år.. smile


Refined
1 770 Inlägg
8 augusti 2013
#3
Hallgren_95 skrev:
Hej!

Fick nyss en Volvo 960 3.0 av min mormor å hennes man. Bilen har AC men är osäker på om den fungerar.
I instruktionsboken står det att om det är fel på AC:n så ska lampan blinka. Lampan blinker ej utan lyser som den ska. Jan som mormors göbbe heter, säger att AC:n inte fungerar och att om man sätter på AC:n så kommer hela skiten att skära. Ska jag våga sätta på AC:n å prova? Vad skulle kunna vara fel på AC:n? Glad för seriösa svar! big_smile

Jag vet inte om det är samma system på 960 som på 850, men det bör vara snarlika iallafall.
Det finns (minst) två tryckvakter på AC systemet, en på trycksidan och en på retursidan. Om någon av dessa två får fel tryck, t.ex. ett läckage på systemet, så slår inte AC kompressorn igång, just p.g.a. att kompressorn inte skall skära.

Det absolut vanligaste felet på AC:n brukar vara att spelet i kopplingen på kompressorn är för stort så inte magneten orkat dra ihop den.
Det är väldigt enkelt och snabbt kollat med ett bladmått. Är spelet ~0.7mm eller större så måste kompressorn shimsas om.

45 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#4
siiimooon skrev:
Förmodligen är systemet bara tomt på gas. Lätt hänt efter 15-20år.. smile

Okej, ja det har nog inte blivit fyllt någon gång sen 1995 tongue tack för svaret!

45 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#5
Zwudda skrev:
Hallgren_95 skrev:
Hej!

Fick nyss en Volvo 960 3.0 av min mormor å hennes man. Bilen har AC men är osäker på om den fungerar.
I instruktionsboken står det att om det är fel på AC:n så ska lampan blinka. Lampan blinker ej utan lyser som den ska. Jan som mormors göbbe heter, säger att AC:n inte fungerar och att om man sätter på AC:n så kommer hela skiten att skära. Ska jag våga sätta på AC:n å prova? Vad skulle kunna vara fel på AC:n? Glad för seriösa svar! big_smile

Jag vet inte om det är samma system på 960 som på 850, men det bör vara snarlika iallafall.
Det finns (minst) två tryckvakter på AC systemet, en på trycksidan och en på retursidan. Om någon av dessa två får fel tryck, t.ex. ett läckage på systemet, så slår inte AC kompressorn igång, just p.g.a. att kompressorn inte skall skära.

Det absolut vanligaste felet på AC:n brukar vara att spelet i kopplingen på kompressorn är för stort så inte magneten orkat dra ihop den.
Det är väldigt enkelt och snabbt kollat med ett bladmått. Är spelet ~0.7mm eller större så måste kompressorn shimsas om.

Jaså? Ajdå, hade ju vart fint om det hade varit ett lätt problem men det verkar det ju inte vara isåfall tongue

Refined
1 770 Inlägg
8 augusti 2013
#6
Hallgren_95 skrev:
Zwudda skrev:
Hallgren_95 skrev:
Hej!

Fick nyss en Volvo 960 3.0 av min mormor å hennes man. Bilen har AC men är osäker på om den fungerar.
I instruktionsboken står det att om det är fel på AC:n så ska lampan blinka. Lampan blinker ej utan lyser som den ska. Jan som mormors göbbe heter, säger att AC:n inte fungerar och att om man sätter på AC:n så kommer hela skiten att skära. Ska jag våga sätta på AC:n å prova? Vad skulle kunna vara fel på AC:n? Glad för seriösa svar! big_smile

Jag vet inte om det är samma system på 960 som på 850, men det bör vara snarlika iallafall.
Det finns (minst) två tryckvakter på AC systemet, en på trycksidan och en på retursidan. Om någon av dessa två får fel tryck, t.ex. ett läckage på systemet, så slår inte AC kompressorn igång, just p.g.a. att kompressorn inte skall skära.

Det absolut vanligaste felet på AC:n brukar vara att spelet i kopplingen på kompressorn är för stort så inte magneten orkat dra ihop den.
Det är väldigt enkelt och snabbt kollat med ett bladmått. Är spelet ~0.7mm eller större så måste kompressorn shimsas om.

Jaså? Ajdå, hade ju vart fint om det hade varit ett lätt problem men det verkar det ju inte vara isåfall tongue

Du, jag skall tala om för dig att det är extremt enkelt att åtgärda en omshimsning av en AC kompressor.
Jag har löst det problemet en handfull gånger, då på 850/V70 som har AC:n betydligt otrevligare placerad. En sådan operation kräver 3st M5 bultar, en 8mm nyckel och en skruvmejsel och en halvtimme av din tid smile

45 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#7
Zwudda skrev:
Hallgren_95 skrev:
Zwudda skrev:

Jag vet inte om det är samma system på 960 som på 850, men det bör vara snarlika iallafall.
Det finns (minst) två tryckvakter på AC systemet, en på trycksidan och en på retursidan. Om någon av dessa två får fel tryck, t.ex. ett läckage på systemet, så slår inte AC kompressorn igång, just p.g.a. att kompressorn inte skall skära.

Det absolut vanligaste felet på AC:n brukar vara att spelet i kopplingen på kompressorn är för stort så inte magneten orkat dra ihop den.
Det är väldigt enkelt och snabbt kollat med ett bladmått. Är spelet ~0.7mm eller större så måste kompressorn shimsas om.

Jaså? Ajdå, hade ju vart fint om det hade varit ett lätt problem men det verkar det ju inte vara isåfall tongue

Du, jag skall tala om för dig att det är extremt enkelt att åtgärda en omshimsning av en AC kompressor.
Jag har löst det problemet en handfull gånger, då på 850/V70 som har AC:n betydligt otrevligare placerad. En sådan operation kräver 3st M5 bultar, en 8mm nyckel och en skruvmejsel och en halvtimme av din tid smile

Haha du fick det att låta svårt, för mig som inte kan ett smack om sånt där. Tyvärr tycker ja att AC-kompressorn sitter riktigt illa på 960:n också, iaf den jag har, haha! Väldigt vårt att komma åt den tongue

45 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#8
Hallgren_95 skrev:
Zwudda skrev:
Hallgren_95 skrev:

Jaså? Ajdå, hade ju vart fint om det hade varit ett lätt problem men det verkar det ju inte vara isåfall tongue

Du, jag skall tala om för dig att det är extremt enkelt att åtgärda en omshimsning av en AC kompressor.
Jag har löst det problemet en handfull gånger, då på 850/V70 som har AC:n betydligt otrevligare placerad. En sådan operation kräver 3st M5 bultar, en 8mm nyckel och en skruvmejsel och en halvtimme av din tid smile

Haha du fick det att låta svårt, för mig som inte kan ett smack om sånt där. Tyvärr tycker ja att AC-kompressorn sitter riktigt illa på 960:n också, iaf den jag har, haha! Väldigt vårt att komma åt den tongue

Vad gör man när man schimsar om den förresten? tongue

Refined
1 770 Inlägg
8 augusti 2013
#9
Hallgren_95 skrev:
Zwudda skrev:
Hallgren_95 skrev:

Jaså? Ajdå, hade ju vart fint om det hade varit ett lätt problem men det verkar det ju inte vara isåfall tongue

Du, jag skall tala om för dig att det är extremt enkelt att åtgärda en omshimsning av en AC kompressor.
Jag har löst det problemet en handfull gånger, då på 850/V70 som har AC:n betydligt otrevligare placerad. En sådan operation kräver 3st M5 bultar, en 8mm nyckel och en skruvmejsel och en halvtimme av din tid smile

Haha du fick det att låta svårt, för mig som inte kan ett smack om sånt där. Tyvärr tycker ja att AC-kompressorn sitter riktigt illa på 960:n också, iaf den jag har, haha! Väldigt vårt att komma åt den tongue

Kika en gång hur AC:n sitter på Volvos tvärställda 5:or så kommer du tycka att din sitter bekvämt till smile

Och när man shimsar så plockar man bort den yttre delen på kopplingen. Inne i splinsen  så ligger det små tunna brickor av olika storlekar. Men plockar bort motsvarande storlek på brickorna som man behöver krympa spelet i kopplingen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-db8ece58a1f3f74eff29119510c95bdc.jpg

45 Inlägg
8 augusti 2013
Trådstartare
#10
Zwudda skrev:
Hallgren_95 skrev:
Zwudda skrev:

Du, jag skall tala om för dig att det är extremt enkelt att åtgärda en omshimsning av en AC kompressor.
Jag har löst det problemet en handfull gånger, då på 850/V70 som har AC:n betydligt otrevligare placerad. En sådan operation kräver 3st M5 bultar, en 8mm nyckel och en skruvmejsel och en halvtimme av din tid smile

Haha du fick det att låta svårt, för mig som inte kan ett smack om sånt där. Tyvärr tycker ja att AC-kompressorn sitter riktigt illa på 960:n också, iaf den jag har, haha! Väldigt vårt att komma åt den tongue

Kika en gång hur AC:n sitter på Volvos tvärställda 5:or så kommer du tycka att din sitter bekvämt till smile

Och när man shimsar så plockar man bort den yttre delen på kopplingen. Inne i splinsen  så ligger det små tunna brickor av olika storlekar. Men plockar bort motsvarande storlek på brickorna som man behöver krympa spelet i kopplingen smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-db8ece58a1f3f74eff29119510c95bdc.jpg

Haha jag får göra det någon gång! tongue

Okej detta måste jag prova någon dag, tack så mycket för tipset! big_smile

Påstängd
1 197 Inlägg
8 augusti 2013
#11
Zwudda skrev:
Hallgren_95 skrev:
Zwudda skrev:

Du, jag skall tala om för dig att det är extremt enkelt att åtgärda en omshimsning av en AC kompressor.
Jag har löst det problemet en handfull gånger, då på 850/V70 som har AC:n betydligt otrevligare placerad. En sådan operation kräver 3st M5 bultar, en 8mm nyckel och en skruvmejsel och en halvtimme av din tid smile

Haha du fick det att låta svårt, för mig som inte kan ett smack om sånt där. Tyvärr tycker ja att AC-kompressorn sitter riktigt illa på 960:n också, iaf den jag har, haha! Väldigt vårt att komma åt den tongue

Kika en gång hur AC:n sitter på Volvos tvärställda 5:or så kommer du tycka att din sitter bekvämt till smile

Och när man shimsar så plockar man bort den yttre delen på kopplingen. Inne i splinsen  så ligger det små tunna brickor av olika storlekar. Men plockar bort motsvarande storlek på brickorna som man behöver krympa spelet i kopplingen smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-db8ece58a1f3f74eff29119510c95bdc.jpg

Tack, det här måste göra på både V70in och 960in någon dag, så får vi se vilken som är jobbigast.. big_smile


German Engineering
9 083 Inlägg
15 augusti 2013
#12
Fungerar kompressorn som den ska?

Kompressorn drivs av en elektromagnetisk koppling, som slår till och från denna under vissa fastställda förutsättningar.

Strömmen till magnetkopplingen bryts när:

1. Ytterluften sjunker under viss temperatur. 2. Trycket på lågtryckssidan underskrider ett visst värde, t.ex vid läckage i systemet. 3. Trycket på högtryckssidan överskrider till ett visst värde.

Fungerar kondensorn?

Det man bör tänka på är att genom en nedsmutsad kondensor minskar luftflödet, med sämre kyleffekt som följd. Samma sak händer om extrautrustning monteras framför kondensorn, t.ex extraljus.

FELSÖKNING

Innan man startar felsökningen på systemet bör man göra följande smile

#Kontrollera kompressorns drivrem, att den är hel och rätt spänd.

# Kontrollera säkringar tillhörande systemet.

# Kontrollera eventuella felkoder på system med inbyggd feldiagnos.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

45 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
#13
CarpeDiem skrev:
Fungerar kompressorn som den ska?

Kompressorn drivs av en elektromagnetisk koppling, som slår till och från denna under vissa fastställda förutsättningar.

Strömmen till magnetkopplingen bryts när:

1. Ytterluften sjunker under viss temperatur. 2. Trycket på lågtryckssidan underskrider ett visst värde, t.ex vid läckage i systemet. 3. Trycket på högtryckssidan överskrider till ett visst värde.

Fungerar kondensorn?

Det man bör tänka på är att genom en nedsmutsad kondensor minskar luftflödet, med sämre kyleffekt som följd. Samma sak händer om extrautrustning monteras framför kondensorn, t.ex extraljus.

FELSÖKNING

Innan man startar felsökningen på systemet bör man göra följande smile

#Kontrollera kompressorns drivrem, att den är hel och rätt spänd.

# Kontrollera säkringar tillhörande systemet.

# Kontrollera eventuella felkoder på system med inbyggd feldiagnos.

Jag har ingen aning om den fungerar, vågar inte prova.
Okej, detta verkar lite för svårt för mig eftersom jag aldrig har grejat med AC-kompressorer men får fråga någon som kan hjälpa mig, tack så mycket för dessa tips :

Har ej kollat remmen, får ta å göra det, säkringen är hel men felkoder har jag inte läst av än.
Vet du förresten vart man kan se vad en felkod betyder, dvs. vad siffrorna man får upp betyder?

Tack på förhand!

Refined
1 770 Inlägg
15 augusti 2013
#14
Hallgren_95 skrev:
CarpeDiem skrev:
Fungerar kompressorn som den ska?

Kompressorn drivs av en elektromagnetisk koppling, som slår till och från denna under vissa fastställda förutsättningar.

Strömmen till magnetkopplingen bryts när:

1. Ytterluften sjunker under viss temperatur. 2. Trycket på lågtryckssidan underskrider ett visst värde, t.ex vid läckage i systemet. 3. Trycket på högtryckssidan överskrider till ett visst värde.

Fungerar kondensorn?

Det man bör tänka på är att genom en nedsmutsad kondensor minskar luftflödet, med sämre kyleffekt som följd. Samma sak händer om extrautrustning monteras framför kondensorn, t.ex extraljus.

FELSÖKNING

Innan man startar felsökningen på systemet bör man göra följande smile

#Kontrollera kompressorns drivrem, att den är hel och rätt spänd.

# Kontrollera säkringar tillhörande systemet.

# Kontrollera eventuella felkoder på system med inbyggd feldiagnos.

Jag har ingen aning om den fungerar, vågar inte prova.
Okej, detta verkar lite för svårt för mig eftersom jag aldrig har grejat med AC-kompressorer men får fråga någon som kan hjälpa mig, tack så mycket för dessa tips :

Har ej kollat remmen, får ta å göra det, säkringen är hel men felkoder har jag inte läst av än.
Vet du förresten vart man kan se vad en felkod betyder, dvs. vad siffrorna man får upp betyder?

Tack på förhand!

Det är. Ada att prova, det kan inte hända så mycket om du tar loss kopplingen. Antingen lossar den eller så lossar den inte smile och som sagt, du behöver bara tre M8 bultar, en 8mm nyckel och en 10mm smile T.o.m. En apa klarar av det, man skall inte vara rädd att pröva smile
Hade remmen varit slak hade du nog märkt det på generator mm också.
Felkoder hittar du bara du söker på Google smile

German Engineering
9 083 Inlägg
16 augusti 2013
#15
Hallgren_95 skrev:
CarpeDiem skrev:
Fungerar kompressorn som den ska?

Kompressorn drivs av en elektromagnetisk koppling, som slår till och från denna under vissa fastställda förutsättningar.

Strömmen till magnetkopplingen bryts när:

1. Ytterluften sjunker under viss temperatur. 2. Trycket på lågtryckssidan underskrider ett visst värde, t.ex vid läckage i systemet. 3. Trycket på högtryckssidan överskrider till ett visst värde.

Fungerar kondensorn?

Det man bör tänka på är att genom en nedsmutsad kondensor minskar luftflödet, med sämre kyleffekt som följd. Samma sak händer om extrautrustning monteras framför kondensorn, t.ex extraljus.

FELSÖKNING

Innan man startar felsökningen på systemet bör man göra följande smile

#Kontrollera kompressorns drivrem, att den är hel och rätt spänd.

# Kontrollera säkringar tillhörande systemet.

# Kontrollera eventuella felkoder på system med inbyggd feldiagnos.

Jag har ingen aning om den fungerar, vågar inte prova.
Okej, detta verkar lite för svårt för mig eftersom jag aldrig har grejat med AC-kompressorer men får fråga någon som kan hjälpa mig, tack så mycket för dessa tips :

Har ej kollat remmen, får ta å göra det, säkringen är hel men felkoder har jag inte läst av än.
Vet du förresten vart man kan se vad en felkod betyder, dvs. vad siffrorna man får upp betyder?

Tack på förhand!

Ingen fara, grabben smile Som sagt, kolla skicket på remmen och annat jag tipsade om tidigare smile

Här är en PDF-fil med felkoder, kopplingsschema (elschema) och bilder på AC-systemet. Varsågod smile

Länk: http://caunter.ca/volvo960/xg14802.pdf

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

45 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#16
CarpeDiem skrev:
Hallgren_95 skrev:
CarpeDiem skrev:
Fungerar kompressorn som den ska?

Kompressorn drivs av en elektromagnetisk koppling, som slår till och från denna under vissa fastställda förutsättningar.

Strömmen till magnetkopplingen bryts när:

1. Ytterluften sjunker under viss temperatur. 2. Trycket på lågtryckssidan underskrider ett visst värde, t.ex vid läckage i systemet. 3. Trycket på högtryckssidan överskrider till ett visst värde.

Fungerar kondensorn?

Det man bör tänka på är att genom en nedsmutsad kondensor minskar luftflödet, med sämre kyleffekt som följd. Samma sak händer om extrautrustning monteras framför kondensorn, t.ex extraljus.

FELSÖKNING

Innan man startar felsökningen på systemet bör man göra följande smile

#Kontrollera kompressorns drivrem, att den är hel och rätt spänd.

# Kontrollera säkringar tillhörande systemet.

# Kontrollera eventuella felkoder på system med inbyggd feldiagnos.

Jag har ingen aning om den fungerar, vågar inte prova.
Okej, detta verkar lite för svårt för mig eftersom jag aldrig har grejat med AC-kompressorer men får fråga någon som kan hjälpa mig, tack så mycket för dessa tips :

Har ej kollat remmen, får ta å göra det, säkringen är hel men felkoder har jag inte läst av än.
Vet du förresten vart man kan se vad en felkod betyder, dvs. vad siffrorna man får upp betyder?

Tack på förhand!

Ingen fara, grabben smile Som sagt, kolla skicket på remmen och annat jag tipsade om tidigare smile

Här är en PDF-fil med felkoder, kopplingsschema (elschema) och bilder på AC-systemet. Varsågod smile

Länk: http://caunter.ca/volvo960/xg14802.pdf

Tackar, den där kan nog va bra att ha! Tack!

Refined
1 770 Inlägg
16 augusti 2013
#17
Förresten. Om glappet i kopplingen är förstört kan du pröva och ta en sladd direkt ifrån batteriet till kompressorn. Starkare ström = starkare magnet. Då ser du ganska snabbt om spelet är förstort smile

German Engineering
9 083 Inlägg
16 augusti 2013
#18
Hallgren_95 skrev:
CarpeDiem skrev:
Hallgren_95 skrev:

Jag har ingen aning om den fungerar, vågar inte prova.
Okej, detta verkar lite för svårt för mig eftersom jag aldrig har grejat med AC-kompressorer men får fråga någon som kan hjälpa mig, tack så mycket för dessa tips :

Har ej kollat remmen, får ta å göra det, säkringen är hel men felkoder har jag inte läst av än.
Vet du förresten vart man kan se vad en felkod betyder, dvs. vad siffrorna man får upp betyder?

Tack på förhand!

Ingen fara, grabben smile Som sagt, kolla skicket på remmen och annat jag tipsade om tidigare smile

Här är en PDF-fil med felkoder, kopplingsschema (elschema) och bilder på AC-systemet. Varsågod smile

Länk: http://caunter.ca/volvo960/xg14802.pdf

Tackar, den där kan nog va bra att ha! Tack!

Uppdatera gärna om det gick bra eller inte smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)


Sök