2545
Sök

Extra batteri i skuffen?

1 752 Inlägg
21 april 2007
Trådstartare
#1
Halloj!

Hopp nu är det ju som så att man har börjat trycka in grejer i bilen som har en tendens till o dra massa ström, så då har jag funderat på o slänga in ett extra batteri i skuffen!
Det jag undrar mest är väll:
1.Hur pass svårt är det o få det o fungera o allt sånt?
2.Vad behövs för att få allt o funka?
3.Säger dom nått om det på besiktningen?

Tror väll att det var allt jag tänkte på just nu men det lär väll komma mer:)

Tack på förhand!
Mvh Kalle:)

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

Evolution
1 627 Inlägg
21 april 2007
#2
ett tips sök bland trådarna finns ett par med bilder på kopplingscheman och allt möjligt inom de

Fäll ner pungen och landa

1 752 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
#3
Sökte o fick nog svar på alla frågor utom en! Säger dom nått om det på besiktningen om man har ett extra batteri där bak??

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

3 295 Inlägg
22 april 2007
#4
det är inga problem alls med besiktningen bara batteriet sitter fast utav bara helvete och det inte finns nån risk för kortslutning.. jag har frågat ett antal besiktningsmän om den saken och alla svara samma sak.. har nämligen batteriet i kofferten på min AERO.

MVH Johan


1 752 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
#5
Okej vad bra då!big_smile Får man väll bygga nån låda o sänka ner det i då eller några andra tips på hur man får fast det?smile

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

21 761 Inlägg
22 april 2007
#6
Att sätta batteriet i någon typ av låda är bara bra, då skyddas det från tex kortslutning och dessutom blir det stadigt fastsatt. I skuffen har man kanske ofta diverse saker liggande lösa, därför bör batteriet vara någorlunda skyddat. Ett exploderande batteri är inte att leka med. Polskydd kan man även sätta om man vill, kostar inte mycket.

Detta med att batteriet ska sitta fast ordentligt gäller ju även framme i motorrummet. Det brukar gå bra på besiktningen att bara ha ett spännband som håller fast batteriet, huvudsaken är att det sitter ordentligt.

1 752 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
#7
Okej för så som jag har tänkt det just nu är att batteriet kommer att få sitta i en låda och sen så kommer jag sätta upp en vägg så det får sitta bakom den. det borde väll vara tillräckligt om ni förstår hur jag menar?tongue

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

177 Inlägg
22 april 2007
#8
Det låter fint som snus men se bara till att det sitter fast utav bara helvete!

1 752 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
#9
Hehe ska göra så gott jag kan!wink bara hoppas på att man får allt o funka sen med:P

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

Mäster
11 Inlägg
22 april 2007
#10
Tja..
Ja har oxå ett batteri i skuffen.
jag svetsade en ram av vinkel järn(20x20x3) sen drog ja ett spännband runt batteriet och ramen, som ja bultade fast i chassi!!
sen bör du skaffa dig ett distrotions block för ihop linkningen av batterier i steg.
jorden på batteriet drar du ju i chassi, sen drar du bara ihop +kablarna så e det príma!!

Lycka till mvh Dennis:)

Fullt Ös MedvetsLös!!
Finns Det Nått Värre Avskum Än Trafik Snutar?????

494 Inlägg
22 april 2007
#11
vet inte om du redan läst de men de är ju att rekomendera att du har en "diod" backventil för ström till ditt extra batteri så de laddas när bilen är igång men att de inte kan dra ström från ditt startbatteri. om du står och poppar allt förlänge.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

1 752 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
#12
Okej tack för alla svar men eftersom man är lite av en nybörjare på det här elektriska så tror jag nog att jag ska ha med min kompis på det här:P Men vart får man tag på alla dom här grejerna då? Typ distrotions blocket o en "diod" backventil då?

Tack igen för alla svar!smile

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

286 Inlägg
22 april 2007
#13
Här finns mycket godis smile
http://www.skyllermarks.se/content/produkter.html

Kalle_Ponken skrev:
Okej tack för alla svar men eftersom man är lite av en nybörjare på det här elektriska så tror jag nog att jag ska ha med min kompis på det här:P Men vart får man tag på alla dom här grejerna då? Typ distrotions blocket o en "diod" backventil då?

Tack igen för alla svar!smile

21 761 Inlägg
22 april 2007
#14
Ett skiljerelä bör man ha istället för en skiljediod. Dioden ger ett spänningsfall, det ger inte skiljerelät. Viktigt att veta.

461 Inlägg
22 april 2007
#15
Hej kopplade in extra batteri i min förra bil, kan ju kolla tråden jag hade så kanske du lär dig nått.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=15596

/mikel

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

10 sec före dig...
540 Inlägg
22 april 2007
#16
inte lite konstigt att det är folk med saab som svara.. kanske för att som bygger seriöst?

vad fick du fram för svar? en som har tänkt på extra batteri!


1 503 Inlägg
22 april 2007
#17
Skaffa ett relä me som nån sa, smidigt som satan! Ang. besiktingen så kollade dom inte ens i mitt bagage big_smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

21 761 Inlägg
22 april 2007
#18
M.Persson skrev:
Hej kopplade in extra batteri i min förra bil

Blev resultatet bra?

1 752 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
#19
Oboy6 skrev:
Skaffa ett relä me som nån sa, smidigt som satan! Ang. besiktingen så kollade dom inte ens i mitt bagage big_smile

Hehe då kan ju du få hjälpa mej sen då Jens!wink Aja fortsätt komma med kloka tips på hur man kan göra o snälla, tänk på att jag är nybörjare så håll det så enkelt som bara går:P

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!


Sök