4243
Sök

Chevrolet Caprice -91, kylvätskeproblem?

9 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
Hej!

Jag har sedan flera dagar tillbaka varit ägare till en Chevrolet Caprice.
Enligt förra ägaren så är kylaren bytt till en något större modell från en van. På grund av detta har kopplingarna till varningslampan inte stämt men det är avhjälpt och inte längre ett problem.

Problemet är att trots att motorn verkar dra runt kylvätskan fint och allt funkar. Så suger systemet i sig all vätska från påfyllningskärlet.
Är det möjligt att fylla på för mycket kylvätska, trots att jag inte gått över maxgränsen i kärlet?

Jag öppnade locket på själva kylaren precis och nu var det vätska hela vägen upp till locket och påfyllningskärlet var tomt igen.

Jag är helt novis på det hela men antar att det inte riktigt ska vara så här?

Någon som har några tips?

Dags att köra någon variant av kylarrengöring?
Senast redigerat av Vargmat (21 augusti 2013)

1 319 Inlägg
21 augusti 2013
Hur mycket ungefär har du hällt i? Går ju i typ 8 liter i dom där original så. Om du inte har fyllt i tillräckligt har du antingen en vattenläcka någonstans, eller så förbränner du vatten. I värsta fall kan det vara en spricka i toppen/topp packning om det försvinner vätska när det inte läcker. Ryker bilen vitt vid gaspådrag? Vatten i motorn.

_----------'

9 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
sleepyoh skrev:
Hur mycket ungefär har du hällt i? Går ju i typ 8 liter i dom där original så. Om du inte har fyllt i tillräckligt har du antingen en vattenläcka någonstans, eller så förbränner du vatten. I värsta fall kan det vara en spricka i toppen/topp packning om det försvinner vätska när det inte läcker. Ryker bilen vitt vid gaspådrag? Vatten i motorn.

Jag fyllde i drygt en halv flaska till och vips så var saken biff.
Meken på lokala retromacken slog ett snabbt öga på det när jag ändå var där och kunde inte se/höra något som skulle kunna tyda på problem.

Har kört 15 mil nu i gassande värme och inga tendenser till några läckage, kokningar etc. Ingen vit rök i avgaserna.
Skönt att det vart fixat!

Sök