3022
Sök

n

1 800 Inlägg
27 augusti 2013
Growe skrev:
Malheus skrev:
Rquired skrev:
En krockkudde skall bara lösa ut när kollisionen är tillräckligt kraftig för att den skall göra nytta annars är risken stor att den tvärt om skadar dig. Visst kan systemet fela men det är ovanligt och av bilden att döma är det rimligt att krockkudden inte skulle gjort någon nytta i det läget.

Säkerhetsbältet står för ca 70-80% av krocksäkerheten, bältessträckarna lär ha löst ut i kollisionen.

Jharnborg skrev:
Vart har du hittat denna infon? Jag har jobbat många år inom bilskadebranchen och vi har aldrig bytt nån styrenhet om den nu inte har varit fysiskt skadad förstås.
Fick inte heller lära mig något om det på utbildningen.

Beror på tillverkare, styrboxen i Ford Ka ska bytas vid kollision. Står i instruktionerna..Men har man ingenstans att läsa så blir det svårt att veta.

dom nya bilarna har nog alla så. dom går i ett läge för att förbereda sig och då anses dom förbrukade.

oftast byts jhu dessa inte ut fast dom borde. ibland ger dom felkoder då har man inget val men inte alltid dom gör det

*Om inte airbagen löser ut sträcks inte heller bältet.
*En airbag löser inte ut förrän i allra sista stund, i princip när den anser att det kommer att bli åverkan i/på kupén med personskador som följd.
*Står inget i litteraturen kring Audi, VW och Skoda om att det ska bytas moduler även om airbagarna inte löst  ut. Går ju t o m att koda in nya airbagar på vissa moduler. Inte heller varit aktuellt med de andra märkena jag jobbat med tidigare.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 augusti 2013
Malheus skrev:
Rquired skrev:
sweden10 skrev:
Oj om dom löste in dedär borde dom nog lösa in detta med me tanke på att din e värd ca 50k mer, löste dina airbags ut?

Ingen av mina airbags löste ut konstigt nog.

En krockkudde skall bara lösa ut när kollisionen är tillräckligt kraftig för att den skall göra nytta annars är risken stor att den tvärt om skadar dig. Visst kan systemet fela men det är ovanligt och av bilden att döma är det rimligt att krockkudden inte skulle gjort någon nytta i det läget.

Säkerhetsbältet står för ca 70-80% av krocksäkerheten, bältessträckarna lär ha löst ut i kollisionen.

Ja absolut men jag fokuserade på själva krockkudden och många tror att kuddarna löser ut för minsta lilla smäll,   lite som när det kastas en soptunna på motorhuven och kuddarna löser ut på en parkerad BMW i den fjärde Die Hard-filmen.

Däremot är jag säker på att en bältessträckare kan lösa ut även om inte krockkudden gör så Hilmer, det har jag sett med egna ögon i en Opel Corsa jag var framme vid strax efter en lättare krock. Varför skulle inte den ena kunna utesluta den andre? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
27 augusti 2013
Korsen skrev:
på ett ungefär så repareras skador upp till 60-80% av bilens marknadsvärde, annars blir det lösen, tror du kan välja att lösa ut bilen själv och få en kontantsumma, men då får du inte teckna helförsäkring

Min bil reparerades för ca 40 000 2005:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/61540/61540-1342013.jpg
Innan min ägo dock, ägaren hade tur wink

pim_pim
27 augusti 2013
steifan skrev:
Korsen skrev:
på ett ungefär så repareras skador upp till 60-80% av bilens marknadsvärde, annars blir det lösen, tror du kan välja att lösa ut bilen själv och få en kontantsumma, men då får du inte teckna helförsäkring

http://www1.garaget.org/archive/14/1354 … 342013.jpg

Tur är bara förnamnet ! lol

huh?
10 427 Inlägg
27 augusti 2013
pim_pim skrev:
steifan skrev:
Korsen skrev:

http://www1.garaget.org/archive/14/1354 … 342013.jpg

Tur är bara förnamnet ! lol

Han hade kirrat den för 30 000 strax innan så kan tänka mig att han var rätt på att få den lagad wink

54 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
Oj om din bil kostade ca 40k att laga så tror skulle jag nog gissa på att min skulle kosta närmare (80?).
Senast redigerat av sweden10 (27 augusti 2013)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
27 augusti 2013
huv
front
särm
riktning
hjulupphängning
Ev bälte
IC/kylare
Framlyckta? (xeon? isf svindyrt)

Gissar 120-150k i reparation.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

huh?
10 427 Inlägg
27 augusti 2013
sweden10 skrev:
Oj om din bil kostade ca 40k att laga så tror skulle jag nog gissa på att min skulle kosta närmare (80?). Ska tillägga att jag tyvärr ej hade bälte vid kollisionen men min passagerare hade det så jag vet inte om dom bältessträckarna kan ha utlöst ändå?(Iallafall min),

Ja precis. Och den enda elektroniken som tog stryk då var batteriet á 900kr wink
Annars mest plåtjobb, lackering (ny huv, ny framskärm, ny torpedplåt, omlackering dörr) och nya lister/strålkastare/krockdämpare osv. Kan tänka mig att arbetskostnaden stod för minst hälften av just den reparationen.

54 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
Japp, xenon samt fälgen blev ordentligt skadad, samt en till buckla ovanför däcket som man ej ser på bilden.. och sen styrleden som jag nämde tidigare, bärgaren trodde dock inte de skulle bli inlösen på den men men man vet aldrig

1 800 Inlägg
27 augusti 2013
Rquired skrev:
Däremot är jag säker på att en bältessträckare kan lösa ut även om inte krockkudden gör så Hilmer, det har jag sett med egna ögon i en Opel Corsa jag var framme vid strax efter en lättare krock. Varför skulle inte den ena kunna utesluta den andre? smile

Jag har sedan -99 jobbat med BMW, Mini, Mercedes, Audi, VW, Seat, Skoda, Citroen, Mitsubishi, Honda, Rover, Alfa Romeo, Toyota, Opel, SAAB, Chevrolet, Corvette och Hundai och har aldrig bytt ett bälte utan att airbagen löst ut.
Sannolikheten att en bältessträckare löser innan airbag finns kanske, men mest troligen är risken försvinnande liten;)

Sök