2386
Sök

Saab 9000 2,3 t trim

8 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
#1
hej jag ska göra ett budget bygge av en saab 9000 2,3t 200hk ska ha ut så mycket effekt som möjligt för så liten peng som möjligt.
tänkte om folk har lite tips och trix ?


5 710 Inlägg
27 augusti 2013
#2
Mitt bugettips lyder såhär:
• Borra original luftburk och demontera original "luftsnok" på burken. Flödar luft för ~350hk med originalfilter.
• Köp ett begagnat 3" hela vägen. Får du inte med en kat....köp en race på typ Biltema.
• Mjukvaran beror på vilken årsmodell du har. 93> = T5. Hitta någon som kan T5 suite och lägg in ett steg 3. Eller sätt dig in i vad som krävs o fixa själv.
• LÄTTA, ger mycket....kostar gratis.

Du blir inte snabbast på detta men fullt tillräckligt och förhoppningsvis utan att behöva byta koppling och andra dyra saker.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
27 augusti 2013
#3
Om detta är avancerad motorteknik beror lite på vad du har för mål. Låter den ligga kvar här tills du angett mål.
Skriv gärna vad du har för årsmodell oxo då det underlättar för vidare tips.

Med vänlig hälsning Moderator

MVH Jonas
..............

8 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#4
tanken är att köra runt 4-500 hk på e85 mappa själv med t5 suite
eget byggt grenrör typ en t70 turbo
separat wastegate
större spridare storlek ??
sug kammar
portad topp med volvo 8v fjädrar (portar själv)
borttagna balansaxlar
ska köra med org kolvar och stakar så länge det håller

koppling ett ett problem dyrt som fan någon som vet något bra alternativ klracing har 4 puckad sinter för 1400kr
förutom sachs performance tyckplata finns det ett billigare alternativ ??

och om någon kan hjälpa lite med t5 suite ?

bilen är en saab 9000 a50 97a 2,3t


8 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#5
glömde skriva att denna bil inte ska rulla på gatan bara på bana o strippen smile


En såndär Multitasker
152 Inlägg
27 augusti 2013
#6
chevy_nova skrev:
glömde skriva att denna bil inte ska rulla på gatan bara på bana o strippen smile
jag tänker såhär så du får nog tänka om

saab ska bara lätta o trimma o du kan få ganska många hästar ur dem om du gör rätt
frågan är helt hur länge dem håller !
den 4de kolven kan smälla närsomhelst när den har passerat 25tusen mil elelr va det nu var så öppna upp motorn är ett bra alt att verkligen börja med !

sedan vxl lådan
lådor kan du slakta hur mycket som helst om du överstiger 300 hk eller något så det måste du göra något åt
dogbox med rakskurna drev Finns men är extremt dyrt ...
finns kanske andra alt ?

annars klagara jag inte på du kör saab och jag har också haft 2 saabar i familjen så pratar inte illa om den
men några saker du ska tänka på !

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

8 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#7
öppna motorn ska jag göra kolla igenom allt
växellådor har jag flera st liggandes smile


En såndär Multitasker
152 Inlägg
27 augusti 2013
#8
chevy_nova skrev:
öppna motorn ska jag göra kolla igenom allt
växellådor har jag flera st liggandes smile
då har du det genomtänkt !
men ett roligare alt är att sälja dessa låderna och investera i en riktigt Dogbox låda ist !
men det får du avgöra själv !

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

8 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#9
dom växellåderna är på tok för dyra ska försöka hålla en låg budget på denna bil


106 Inlägg
27 augusti 2013
#10
tja ja kör med keramisk 6 puckad sinter från kep på min saab,funkar kanon o kostar 1095 på dalhems m.v.h jimpan


8 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#11
vad kör du för tryckplatta ??


106 Inlägg
27 augusti 2013
#12
sachs 600 platta


8 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#13
okej lite för dyrt för denna bil tyvärr du har inget att sälja som kan vara bra att ha till mitt bygge ??


106 Inlägg
27 augusti 2013
#14
nej tyvärr alla delar sitter på bilen så ja byter bara ut dom om nått pajjar,vilket d inte gör så väldigt ofta ,förutom skitlådorna då..


5 710 Inlägg
28 augusti 2013
#15
4-500 hästar utan att göra något åt lådan?....ja lycka till;)

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
28 augusti 2013
#16
Walleandersson skrev:
den 4de kolven kan smälla närsomhelst när den har passerat 25tusen mil elelr va det nu var så öppna upp motorn är ett bra alt att verkligen börja med !
? aldrig hört talas om o då har jag skruvat SAAB hela mitt bil-liv.....

MVH Jonas
..............

En såndär Multitasker
152 Inlägg
28 augusti 2013
#17
det kanske var bara 93-och 95orna ?

att just den när vevhusvent hade klegat ihop så får kolv nummer 4 dåligt med olja
och en massa kallstarter och div körningar så då kommer kolv nummer 4 att sprängas


deta är va jag har hört iaf !

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

Volkswagen <3
1 133 Inlägg
28 augusti 2013
#18
Om du ska köra bana hade jag först fixat handlingen på bilen. Typ chassikit, fjäderbenstag, andra bussningar och några R-däck.

Allmänt körd i huvudet

1 705 Inlägg
28 augusti 2013
#19
Walleandersson skrev:
det kanske var bara 93-och 95orna ?

att just den när vevhusvent hade klegat ihop så får kolv nummer 4 dåligt med olja
och en massa kallstarter och div körningar så då kommer kolv nummer 4 att sprängas
Det gäller bara T7 motorer, och är inte direkt jättevanligt.
T7 finns bara i 9-3 98-02 och 9-5 99-11. TS bil är en 9000 och är därmed T5.



Sök