3303
Sök

Lindrigt trimrecept för cheva 350, (250-300hk bara :))

8 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#1
Har försökt söka i tidigare trådar men alla som vill ha hjälp med 350-trim verkar satsa på typ 450hk+, verkar som om att trimma till 300hk är så lätt att ingen behöver fråga om tips. smile

Jag är dock nybörjare och har precis införskaffat en 350 från en Chevelle 72. Det verkar inte bättre än att den har 170hk orginal. Det borde väl inte vara så svårt att få upp den till 250-300hk?
Kompis med halvdan v8-kunskap trodde headers + kam var en bra start.

Alla tips uppskattas

8 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#2
Började kolla på färdiga paket.

http://www.summitracing.com/parts/EDL-2098/

Skulle man kunna bara skruva på de här grejerna eller behöver man ändra andra saker i motorn då? Typ kolvar el nåt? smile

198 Inlägg
17 juni 2010
#3
Det finns ju alltid möjligheten att maila Summit och fråga vad de anser eftersom de har ett antal experter som svarar på frågor. Du kan också kontakta Edelbrock direkt och se vad deras support tycker.

1332 - Överjävlig

925 Inlägg
17 juni 2010
#4
Jag har inte superkoll på alla V8 motorer i orginalutförande. Men väldigt ofta har jag sett toppar med väldigt stora gjutskägg och grova kanter. En portning av det enklare slaget och ett ventilsätesjobb gör STOR skillnad i dom fallen.
Sedan kan man gå in på roliga köpeprylar. Men toppen först!

Mats

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
17 juni 2010
#5
Som sagt, porta och plana topparna ger rätt bra. 350 från 72 är dock en smog-motor så om man kan hitta några kolvar/toppar från en 70's t.ex så kan det ge väldigt bra med effekt då smog-motorerna lirade runt 8:1 i kompressionsförhållande för att jänkarna fick för sig att de skulle försöka vara bränslesnåla genom att strypa effekten och flödet..

Annars en det så nytt insug, Edelbrock Performer RPM är ett rätt trevligt insug med bra flöde och ryt i maskinen. Ny förgasare, lite vassare kam samt headers och nya tändstift/tändkablar så är du en bit över 300hk, närmare 330 - 350 beroende på exakt vad för grejer du köper och hur inställt allting är. Sen så skadar det ju inte att kolla över lyftare och dylikt.

Kan rekommendera Edelbrock för förgasare och insug. Ska köra med en Edelbrock 800cfm Thunderseries förgasare på nya 470cui motorn som jag sätter ihop bara för att den ger ett härligt bottenvrid till skillnad från andra förgasartillverkare.



Kortfattat; försök hitta toppar och kolvar från en 70's maskin eller beställ nya och porta dem. Nytt insug och förgasare, rekommenderar Edelbrock samt Edelbrock Perfomer RPM insug. Ny kam alternativt lyftare också, headers samt nya tändstift/tändkablar.

Sen att ställa in förgasare är lite rocket-science i sig själv men för att få det att gå så billigt som möjligt och bra med effekt så försök ställa in den nära gränsen där den nästan får för lite soppa på låga varv. Annars kan du säkert anlita någon V8 specialist i ditt område att kolla på den. smile




EDIT- mjo för just 72'ans motor så bör du inskaffa nya kolvar.
Senast redigerat av Rinnegan (17 juni 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

7 Inlägg
6 december 2010
#6
Tänkte trimma min 350, e från 76 tror ja. Har raka rör på den nu (3") och en rochester quadrajet förgasare. Vet inte mer om förgasaren men har googlat o de verkar ju som om de e en 4portare.

nån som har lite erfarenheter vad det gäller kammar? vilken kan man köpa utan att man behöver ändra något mer, och är det värt att göra detta? pris/hästkraft
Måste ja skaffa vassare grejer till tändningen?

http://www.summitracing.com/parts/SUM-1103/
http://www.summitracing.com/parts/SUM-1102/

nån av dessa har jag funderat på verkar vettigt som inte verkar behöva andra justeringar enligt beskrivning. Men om jag inte får ut många mer hästar utan andra delar känns de onödigt
Senast redigerat av yohfred (7 december 2010)


71 Inlägg
1 september 2013
#7
yohfred skrev:
Tänkte trimma min 350, e från 76 tror ja. Har raka rör på den nu (3") och en rochester quadrajet förgasare. Vet inte mer om förgasaren men har googlat o de verkar ju som om de e en 4portare.

Inte för att va taskig, men om du inte ser på förgasaren om de e 4-port eller 2-port så ska du nog ta å läsa på lite mer..


Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 september 2013
#8
Nossystem skrev:
yohfred skrev:
Tänkte trimma min 350, e från 76 tror ja. Har raka rör på den nu (3") och en rochester quadrajet förgasare. Vet inte mer om förgasaren men har googlat o de verkar ju som om de e en 4portare.

Inte för att va taskig, men om du inte ser på förgasaren om de e 4-port eller 2-port så ska du nog ta å läsa på lite mer..

Och inte för att vara taskig mot dig men det är snart 3 år sen han hade dom funderingarna wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök