3449
Sök

Använda trasig generator fläkt?

537 Inlägg
6 september 2013
Trådstartare
Hej. Var med om ett stopp på E4an för en vecka sedan. En bult till generatorn hade skakat loss och hoppat in i fläkten på generatorn. Det gjorde att några av flänsarna gick sönder. Vad tror ni, kan jag köra med denna fläkt igen? Tog med ett AA batteri på bilen så ni skulle se omfattningen.

Det sitter 12st av dessa flänsar och 7st av dessa ser ut som på bilden, resterande är enbart lite nafsade av bulten.
Bilen körs enbart på sommaren och det används aldrig stora uttag av el förutom till kupéfläkt och soppapump.
Körs däremot på bana ibland men använder som sagt aldrig några större mängder ström.

Om ni tror att generatorn kommer gå för varm av denna fläkt så får jag väl ta o byta, men har nu väntat över en vecka på delar och det är nog med väntan för mig nu. Har ingen lust med en överhettad generatorn som börjar brinna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98730/98730-6eedf55520054860b3fd94b4f3d73e81.jpg

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
6 september 2013
RPM2006 skrev:
Hej. Var med om ett stopp på E4an för en vecka sedan. En bult till generatorn hade skakat loss och hoppat in i fläkten på generatorn. Det gjorde att några av flänsarna gick sönder. Vad tror ni, kan jag köra med denna fläkt igen? Tog med ett AA batteri på bilen så ni skulle se omfattningen.

Det sitter 12st av dessa flänsar och 7st av dessa ser ut som på bilden, resterande är enbart lite nafsade av bulten.
Bilen körs enbart på sommaren och det används aldrig stora uttag av el förutom till kupéfläkt och soppapump.
Körs däremot på bana ibland men använder som sagt aldrig några större mängder ström.

Om ni tror att generatorn kommer gå för varm av denna fläkt så får jag väl ta o byta, men har nu väntat över en vecka på delar och det är nog med väntan för mig nu. Har ingen lust med en överhettad generatorn som börjar brinna.

http://www1.garaget.org/gallery/images/99/98730/98730-6eedf55520054860b3fd94b4f3d73e81.jpg

Det ser ut som om det skulle kunna bli obalans i den fläkten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 september 2013
Ja det var lite min tanke med, kylningen är troligen inget problem men det kan bli obalans. Något som väl ändå mer blir ett problem på bana där det varvas mycket. Å andra sidan, det värsta som händer nog att det sliter ut generatorns lager lite snabbare. Jag hade nog kört med den som den är, eller möjligen putsa ner även dom andra vingarna så alla blir lite mycket kortare.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

537 Inlägg
7 september 2013
Trådstartare
Obalans hade jag inte alls tänkt på, så den inputen var bra. Och det är så att de trasiga flänsarna sitter intill varandra,inte varannan liksom. Vägde den på skoj och den väger 190gram.

Alternativ 1 är att köra på med denna.
Alternativ 2 är att köpa en generator på skroten och sno fläkten.
Alternativ 3 är att fortsätta vänta på en ny fläkt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
7 september 2013
RPM2006 skrev:
Obalans hade jag inte alls tänkt på, så den inputen var bra. Och det är så att de trasiga flänsarna sitter intill varandra,inte varannan liksom. Vägde den på skoj och den väger 190gram.

Alternativ 1 är att köra på med denna.
Alternativ 2 är att köpa en generator på skroten och sno fläkten.
Alternativ 3 är att fortsätta vänta på en ny fläkt.

Sitter de trasiga flänsarna bredvid varandra finns det ännu större risk för obalans. Det hade varit bättre om det hade fattats varannan istället.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
8 september 2013
Jag hade kört på alternativ 1

Obalansen på en sån lite del är knappast av stor betydelse och det lilla som blir kan nog ta slut på lagret fortare men håller säkert många år till ändå, tror inte kylningen kommer lida nått nämnvärt heller.

- Time Attack -

Sök